قانون تأسیس دانشگاههای شهرستانها

تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۴/۰۷

مصوب ۱۳۲۸/۳/۳


ماده واحده – وزارت فرهنگ مجاز است دانشگاه تبریز را که در سال گذشته تأسیس شده تکمیل نماید و همچنین در شهرستانهای مشهد و اصفهان‌ و شیراز و هر شهرستان دیگری که وزارت فرهنگ لازم بداند بتدریج که وسایل و موجبات فراهم میشود به تأسیس دانشگاه و در اهواز به تأسیس‌ یک دانشکده پزشکی اقدام نماید.
‌دانشکده‌هائی که در هر محل تأسیس میشود باید با توجه به استعداد و احتیاجات خاصه آن محل بوده و ممکن است در صورت لزوم ابتدا بصورت ‌مدارس عالیه که احتیاجات محلی را تامین نماید تأسیس گردد.

تبصره 1 – وزارت فرهنگ مکلف است در اجرای این قانون تأسیس دانشکده پزشکی و کشاورزی را در استانها مقدم بدارد.

تبصره 2 – شرایط اساسی دانشگاهها از جهات اداری و مالی و تعلیماتی و استخدامی و غیره بر طبق قانون تأسیس دانشگاه تهران و سایر قوانین ‌مربوطه خواهد بود و مادام که شورای هر دانشگاه تأسیس نشده وظایف شورای دانشگاه را شورای هر دانشکده با تصویب وزیر فرهنگ انجام خواهد داد‌ و وزارت فرهنگ مجاز است در صورتی که برای بعضی رشته‌های دروس و عملیات در هر یک از دانشگاهها استاد و معلم متخصص ایرانی یافت نشود ‌از استادان و متخصصین خارجی بموجب قوانینی که به تصویب مجلس شورای ملی خواهند رسانید استفاده نماید.

تبصره 3 – به رئیس و معاون دانشگاه و دانشکده‌ها و همچنین باستادان و معلمین در صورتی که غیر محلی باشند تا یک برابر حقوق ممکن است‌ علاوه بر فوق‌العاده‌های قانونی بعنوان مزایا پرداخت شود. مقررات راجع به برقراری مزایای فوق بموجب تصویبنامه هیئت وزیران خواهد بود.
‌وزارت فرهنگ میتواند از استادان و معلمین دانشگاه تهران نیز با موافقت شورای دانشگاه تهران با پرداخت مزایای فوق برای دانشگاه شهرستانها ‌استفاده نماید.

تبصره 4 – دولت مکلف است همه ‌ساله اعتبارات لازم را برای تأسیس و توسعه دانشگاههای شهرستانها در بودجه وزارت فرهنگ منظور بدارد.

تبصره 5 – وزارت بهداری و شهرداری‌ها و همچنین سایر مؤسسات مربوط بدولت مکلف هستند که بیمارستانها و وسائل دیگر را با کلیه تجهیزات‌ و کارمندانی که دانشگاه انتخاب مینماید در اختیار دانشکده‌های هر شهرستان قرار داده و بودجه و اعتبارات مربوط به آن را به بودجه وزارت فرهنگ ‌انتقال دهند و نیز اجازه داده میشود که صرفه‌جوئی‌های بودجه سال 1326 ببعد دانشگاههای فوق در سال مالی بعد بمصرف خرید زمین و‌ ساختمان و تهیه کتب و لوازم آزمایشگاه برسد.

تبصره 6 – وزارت فرهنگ میتواند در هر یک از دانشکده‌های علوم و ادبیات شهرستانها که لازم بداند دروس تربیتی را جزو برنامه قرار داده و‌ فارغ‌التحصیل‌های این رشته را مشمول مقررات و قوانین مربوط بفارغ‌التحصیل‌های دانشسرای عالی قرار دهد.

تبصره 7 – انتقال اعتبارات فرهنگی ولایت به مرکز یا از شهرستانی به شهرستان دیگر ممنوع است.


این قانون که مشتمل بر یک ماده و هفت تبصره است در جلسه سه‌شنبه سوم خرداد ماه یکهزار و سیصد و بیست و هشت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت