تصویبنامه هیئت وزیران راجع به اساسنامه انجمن خدمات اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۶/۰۱/۱۸

۴۹۱۶ – 1326/01/10


هیئت وزیران در جلسه شنبه 17 اسفند ماه 1325 بنا به پیشنهاد جناب آقای دکتر اقبال وزیر بهداری طرح اساسنامه انجمن خدمات اجتماعی را به ترتیبی که پیشنهاد و ضمیمه این تصویبنامه شده است تصویب وزارت بهداری و وزارت دارائی را مأمور اجرای آن نمودند.

از طرف نخست‌وزیر


ماده اول ـ بموجب این اساسنامه که به صحه ملوکانه خواهد رسید انجمنی بنام خدمات اجتماعی تحت نظر و ریاست عالیه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و نیابت والاحضرت اشرف پهلوی در طهران تاسیس می‌شود. انجمن پس از ثبت شخصیت حقوقی پیدا خواهد کرد و شعب آن در آتیه در شهرستانها و بخش‌ها نیز تأسیس خواهد شد.


ماده دوم ـ وظائف انجمن عبارت خواهد بود از کمک به بهبود وضع بهداشت کشور و درمان بیماران بینوا و درماندگان و ترفیه و آسایش حال نیازمندان و مستمندان. برای تأمین این مقاصد اقدامات انجمن از این قرار خواهد بود:
1ـ تأسیس درمانگاه ها و بیمارستانها و آزمایشگاه ها و مدارس پرستاری.
2ـ عیادت بیماران مستمند در منازل و کسب اطلاع از احتیاجات آنها و رساندن پزشک به بالین مرضی و انتقال آنها به بیمارستانها.
3ـ بازرس بیمارستانها و درمانگاه ها و سائر مؤسسات بهداشتی و کمک ببهبود آنها.
4ـ استحضار از وضع مالی بیماران بستری شده در بیمارستانها و تامین اعاشه خانواده آنها تا حصول بهبودی و طی دوره نقاهت.
5ـ کمک به زنان باردار و مادران و نوزادان.
6ـ تهیه منزل برای طبقه بی‌بضاعت و بهبود وضع عمومی طبقه سوم در حدود امکان و توانائی انجمن.


ماده سوم ـ هیئت مدیره انجمن عبارت خواهد بود از:
1ـ وزیر دارائی.
2ـ وزیر یا معاون وزارت بهداری.
3ـ رئیس بانک ملّی ایران.
4ـ شهردار تهران.
5ـ رئیس بانک صنعتی و معدنی ایران.
6ـ مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران.
7ـ رئیس دانشکده پزشکی تهران.
8ـ یک نفر از متخصصین فن بپیشنهاد وزارت بهداری و تصویب ریاست عالیه انجمن و دوازده نفر از وجوه و محترمین اهالی کشور به انتخاب ریاست عالیه انجمن.


ماده چهارم ـ هیئت مدیره از بین خود و با تصویب ریاست عالیه هفت نفر بعنوان هیئت عامله انتخاب خواهند نمود که عهده‌دار اداره امور جاری انجمن خواهندبود.


ماده پنجم ـ هیئت عامل بنمایندگی از طرف هیئت مدیره در کلیه امور اداری و حسابداری و جمع‌آوری درآمدها و اعانات و صرف هزینه‌ها و نگاهداری حساب‌های مرکز و شهرستانها و بخشها و همچنین در روابط و مکاتبات و یا ادارات و بنگاهها و جمعیتهای ملی و بین‌المللی دارای اختیارات تام بوده و در تمام امور مربوط بانجمن مرکزی و انجمن‌های تابعه حق نظارت و مراقبت کامل خواهد داشت.


ماده ششم ـ بودجه انجمن و برنامه عملیات آن باید به تصویب هیئت‌مدیره برسد.


ماده هفتم ـ هیئت عامله می‌تواند در مواردی که مساعدت وزارتخانه‌ها و یا ادارات مستقل و بنکاهها[بنگاهها] را لازم بداند نمایندگانی از آنها دعوت و ایشان را در مذاکرات خود شرکت دهد و از آنها خواستار گردد که در حدود مقررات پیشنهادات انجمن را با نظر مساعد تلقی کرده و هرگونه تسهیلات و معاضدت لازم را بنمایند.


ماده هشتم ـ هیئت مدیره لااقل در هر ماه یکبار در حضور ریاست عالیه یا نیابت ریاست عالیه تشکیل خواهد گردید. بعلاوه در مواقع ضروری جلساتی تحت ریاست نایب رئیس دویم بمنظور پیشرفت امور جاری تشکیل خواهد داد.
جلسات هیئت مدیره با حضور ریاست و یا نیابت ریاست عالیه و یا نایب رئیس دوم و لااقل ثلث کارمندان رسمیت یافته و تصمیمات آن باکثریت آراء عده حاضر قاطع خواهد بود.


ماده نهم ـ از هفت نفر کارمندان هیئت عامل یک نفر سمت نایب ریاست دوم – یک‌نفر عنوان دبیر کل و یک نفر سمت خزانه‌دار کل انجمن را خواهند داشت که وظائف آنها ب‌قرار زیر است:
نایب رئیس دوم در غیاب ریاست و نیابت ریاست عالیه جلسات هیئت‌مدیره و هیئت عامل را اداره خواهد نمود و مراقب اجرای اساسنامه و حُسن جریان امور انجمن بوده و واسطه ارتباط انجمن با دولت و سایر مؤسسات خواهد بود.
دبیر کل موظف است خلاصه مذاکرات و تصمیمات هیئت عامله و هیئت‌مدیره را در دفاتر مذاکرات انجمن ثبت و عنداللزوم به مدیرعامل ابلاغ نماید بعلاوه مدیرکل در امور اداری و عملیات انجمن حق نظارت داشته و با مدیرعامل تشریک مساعی می‌نماید.
خزانه‌دار مسئولیت وصول درآمد و هزینه و حفظ دارائی انجمن ار[از] منقول و غیرمنقول و موجودی نقدی و جنسی را دارا میباشد و مرتباً گزارش وضعیت مالی و موجودی انجمن را بهیئت مدیره و هیئت عامله خواهد داد.


ماده دهم ـ هیئت عامله از خارج یک‌ نفر بعنوان مدیرعامل و یک نفر بعنوان رئیس حساب داری برای مدت یکسال انتخاب مینماید
مدیرعامل ریاست هیئت اداری انجمن را داشته کلیه امور اداری و مالی و اجرای بودجه و سایر عملیات و سازمان های انجمن تحت نظر او انجام می‌گیرد و نامه‌های مهم و قراردادها و ابلاغ و اسناد و احکام با در نظر گرفتن مفاد ماده 13 اساسنامه حاضر بامضای او و نایب رئیس دویم انجمن میرسد
بودجه سازمانهای اداری انجمن مرکزی و شعب آن در شهرستانها و بخش ها از طرف مدیرعامل و دبیرکل تهیه و برای تصویب هیئت مدیره بوسیله هیئت عامله فرستاده خواهد شد.


ماده یازدهم ـ خدمات اعضاء هیئت مدیره و هیئت عامل افتخاری است لیکن برای مدیرعامل و رئیس حسابداری و سایر کارمندان و مستخدمین حقوق ماهیانه تعیین می‌شود.

تبصره ـ کلیه کارمندان موظف انجمن از خدمت کردن در ادارات و بنگاهها ممنوع میباشد و باید تمام اوقات را در انجام وظایف محوله در انجمن صرف نمایند.
عزل و نصب مدیرعامل و رئیس حسابداری و سایر کارمندان و مستخدمین موظف انجمن طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید انجام میگیرد.


ماده دوازدهم ـ سال مالی انجمن از اول فروردین ماه هر سال شروع می‌شود مدیرعامل همه ساله در نیمه اول فروردین نتیجه اقدامات و عملیات سال گذشته انجمن را با صورت درآمد و هزینه و بیلان یک ساله بهیئت مدیره گزارش خواهد داد


ماده سیزدهم ـ تمام هزینه‌های انجمن باید با امضای متفق و مشترک نیابت ریاست عالیه و خزانه‌دار باشد.


ماده چهاردهم ـ هیئت بازرسی انجمن عبارت خواهد بود از:
رئیس دیوان محاسبات ـ رئیس انجمن شهر ـ دو نفر از بازرگانان و یک نفر از پزشکان به انتخاب ریاست عالیه
وظائف بازرسان از قرار زیر است:
1) رسیدگی به محاسبات و ترازنامه انجمن
2) اقدام بهر گونه بازرسی که از طرف ریاست و با نیابت ریاست عالیه و یا هیئت مدیره راجع بامور اداری و محاسباتی و فنی انجمن محول گردد.

تبصره- خدمات هیئت بازرسی افتخاری خواهد بود.


ماده پانزدهم ـ هیئت مدیره همه ساله به ضمیمه ترازنامه عملیات خود گزارش اقدامات و پیشرفت‌های انجمن و همچنین میزان درآمد و هزینه آن را بعرض اعلیحضرت همایون شاهنشاهی خواهد رسانید.


ماده شانزدهم ـ گزارش معروضه با ترازنامه انجمن در جرائد کثیرالانتشار پایتخت منتشر خواهد شد.


ماده هفدهم- درآمد و دارائی بنگاه عبارت خواهد بود از:
1) ماهیانه پنج میلیون ریال از درآمد بودجه مملکتی (موضوع بخشش کلیه اموال و کارخانجات اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به دولت برای اینکه صرف امور بهداشتی و خیریه شود).
2) کمکهای ملی دولت
3) کمک از طرف مؤسسات خیریه ملی
4) خیرات و مبرات و هدایا اعم از منقول و غیرمنقول.
5) مساعدت هائی که ممکن است از طرف مؤسسات خیریه و بهداشتی بین‌المللی بعمل آید.
6) درآمدهای متفرقه از قبیل بخت آزمائی و شب‌نشینی و گاردن پارتی و غیره.


ماده هیجدهم ـ این انجمن فقط به امر اعلیحضرت همایون شاهنشاهی منحل خواهد شد.


ماده نوزدهم ـ در صورت انحلال انجمن دارائی آن بمؤسسات خیریه مشابه انتقال خواهد یافت


ماده بیستم ـ مدیرعامل انجمن ماموریت دارد که اساسنامه حاضر را طبق مقررات قانونی به‌ثبت رساند.


ماده بیست و یکم ـ هر گاه تغییراتی در این اساس نامه لازم شود بپیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویـب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی بعمل خواهد آمد.


ماده بیست و دوم ـ دبیر کل و مدیرعامل آئین‌نامه‌هائی را که برای اداره امور انجمن و اجرای وظائف آن در مرکز و شهرستانها لازم است تهیه و به تصویب هیئت مدیره خواهد رسانید.