اصلاح آیین‌نامه قانون دعاوی اشخاص نسبت به املاک واگذاری

تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۱۲/۱۷

10952/ح44320 – ۱۳۲۵/۱۲/۱۳


نظر به ماده 24 قانون راجع به دعاوی اشخاص نسبت به املاک واگذاری مصوب 12 خرداد ماه 1321 مواد زیر از آئین‌نامه قانون مزبور اصلاح و تکمیل می‌شود:

1ـ بند 4 به ماده 33 افزوده می‌گردد.
 (اعتراضاتی که درخواست‌کننده تجدیدنظر بر حکم نخستین دارد)

2ـ تبصره زیر به ماده 35 اضافه می‌شود.
 (در صورتی هم که اعتراضات ذکر نشده باشد حکم این ماده جاری خواهد بود).

3ـ ماده 36 مکرر.
مدیردفتر هیئت تجدیدنظر نسخه دوم درخواست رسیده و پیوستهای آنرا منتهی در ظرف دو روز از تاریخ وصول برای طرف می‌فرستد که در ظرف ده روز با رعایت مدت مسافت کتباً پاسخ دهد دفتر مکلف است پس از گذشتن مهلت مزبور پرونده و ضمائم آنرا با اوراق رسیده پیوست بدوی نزد رئیس هیئت تجدیدنظر برای رسیدگی بفرستد.
در مورد درخواست‌هائی که قبلا به دفتر هیئت تجدیدنظر رسیده و دارای نواقصی می‌باشد نیز بهمین ترتیب عمل می‌شود مگر اینکه نواقص مزبور بعداً رفع شده باشد.
رئیس هیئت تجدیدنظر پرونده‌های رسیده را بترتیب تاریخ وصول برای تهیه گزارش به یکی از اعضاء هیئت ارجاع می‌کند عضو مزبور گزارش جامعی که شامل خلاصه شکایت شاکی و مستندات او و جریان کار در مرحله نخستین و مفاد رأی بدوی و خلاصه اعتراضات و پاسخ آن باشد تهیه می‌نماید. این گزارش در جلسه رسیدگی قرائت می‌شود و در صورتی که درخواست قابل قبول باشد رسیدگی و الا قرار مقتضی صادر می‌گردد.
حضور اصحاب دعوی در جلسه رسیدگی موکول بنظر هیئت است و در هر حال حکم یا فرار صادر از هیئت تجدیدنظر قابل اعتراض نمی‌باشد.

4ـ ماده 38 بترتیب زیر اصلاح می‌شود.
ترتیب رسیدگی و رأی در مرحله تجدیدنظر به استثنای آن چه در این آئین‌نامه حکم خاص دارد مثل مرحله بدوی است ولی تصحیح حکم با اطلاع طرفین بعمل می‌آید.

از طرف وزیر دادگستری