آیین‌نامه اصلاحی قانون تشدید مجازات اشخاص بدسابقه و شرور

تاریخ تصویب: ۱۳۲۵/۰۷/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۰۷/۱۷

شماره ۲۶۱۰۰ – ۱۳۲۵/۷/۱۷


هیئت وزیران در جلسه ۱۵ مهر ماه ۱۳۲۵ بنا به پیشنهاد شماره 5981/ح 15165-15/7/1325 وزارتین دادگستری و کشور در اجرای ماده واحده مصوب ۱۳۲۲/۵/۱۳ [قانون تشدید مجازات اشخاص بدسابقه و شرور] آیین‌نامه پیوست را که مشتمل بر پانزده ماده است تصویب نمودند.


ماده 1- برای تعیین اشخاص بدسابقه و شرور از قبیل چاقوکش و دزد و جیب بر و امثال آنها کمیسیونی مرکب از نمایندکان وزارت کشور و شهربانی و دادسرای شهرستان هر محل تشکیل میگردد.

تبصره – [لغو ۱۳۲۷/۱۲/۱۸]

[اشخاص بدسابقه کسانی هستند که پیشینه محکومیت کیفری اعم از جنحه یا جنایت داشته باشند و شرور کسانی میباشند که اعمال فعلی آنها برخلاف نظم عمومی باشد.]


ماده 2- اداره شهربانی هر محل صورت اسامی اشخاص بدسابقه و شرور مندرج در ماده فوق را با ذکر سوابق آنها تهیه و بکمیسیون مزبور در ماده یک تسلیم خواهد نمود. کمیسیون پس از ملاحظه گزارش کتبی نماینده شهربانی و در صورت لزوم تحقیق از شخص متهم نسبت بهر یک از اشخاص مورد گزارش نظر خود را اعلام خواهد نمود و در صورتی که نظر کمیسیون (باتفاق یا باکثریت) بموجه بودن گزارش شهربانی باشد راجع ببازداشت و مدت آن یا محل تبعید و مدت آن اظهار نظر خواهد کرد وگرنه به بی گناهی متهم رای میدهد.

تبصره 1- در نقاطی که حکومت نظامی اعلان شده دادسرای نظامی هم میتواند فهرستی از اشخاص بدسابقه و شرور تهیه و تسلیم کمیسیون نماید و کمیسیون پس از ملاحظه گزارش کتبی نماینده دادستانی نظامی بشرح مندرج در فوق رفتار خواهد کرد وگرنه به بیگناهی متهم رای میدهد.

تبصره 2- چنانچه وزارت کشور یا استاندار یا فرماندار هر حوزه بنا بمقتضیات محلی یا سیاسی لازم بشمارند که تا قطعیت رای کمیسیون (در صورتی که رای مبنی بر تقصیر متهم باشد) شخص متهم آزادی نداشته باشد به مسئولیت خود میتوانند تا تعیین تکلیف نهائی نامبرده را تحت نظر قرار دهند.
مدتیکه متهم تحت نظر است بابت محکومیت از احتساب خواهد بود.


ماده 3- رأی کمیسیون اعم از برائت یا محکومیت متهم بوسیله استاندار در جائی که استاندار نباشد به وسیله فرماندار بوزارت کشور و متهم اعلام می شود.

ماده 4- در مواردی که بموجب این آیین‌نامه شهربانی مکلف بانجام وظایفی است هرگاه در محل شهربانی نباشد اداره نگهبانی محل وظایف شهربانی را انجام خواهد داد.

تبصره – در نقاطی که دادسرا تشکیل نیست و آن نقاط تابع دادگاه بخش است دادستان شهرستان آن حوزه برئیس دادگاه بخش یا کارمند قضائی دیگر دادگاه بخش که شایستگی داشته باشد نمایندگی میدهد که در کمیسیون مذکور در ماده 1 شرکت نماید.


ماده 5- رای کمیسیون مرقوم در ماده 1 باید در ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور بمتهم ابلاغ شود و نامبرده با رعایت مسافت از قرار هر 36 کیلومتر یک روز میتواند در ظرف ده روز از رای کیمسیون تقاضای تجدیدنظر نماید این تقاضا مستقیماً یا وسیله کمیسیون بدوی بوزارت کشور تقدیم می شود و در وزارت کشور کمیسیونی بنام کمیسیون تجدیدنظر مرکب از 5 نفر که دو نفر از طرف وزارت دادگستری و دو نفر از طرف وزارت کشور و یک نفر از طرف اداره کل شهربانی انتخاب می گردد تشکیل و بشکایت و تقاضای تجدید نظر رسیدگی می نماید.
کمیسیون تجدید نظر چنانچه توضیحاتی لازم داشته باشد در مرکز بوسیله اداره کل شهربانی و در شهرستانها بوسیله استاندار یا فرماندار توضیحات لازمه را خواهد خواست رأی کمیسیون به اتفاق یا باکثریت مناط اعتبار و لازم الاجرا است و پس از ابلاغ بمتهم از طرف وزارت کشور وسیله شهربانی یا نگهبانی (بشرح مقرر در این آیین‌نامه) فورا بموقع اجرا گذاشه می شود.

تبصره – در صورتی که تقاضای تجدیدنظر بکمیسیون بدوی تقدیم شود کمیسیون مزبور تقاضای تجدیدنظر را با پرونده و سوابق مربوطه وسیله استاندار یا فرماندار (در جایی که استاندار نباشد) بوزارت کشور ارسال میدارد. در صورتی که متهم بازداشت یا تحت نظر باشد تقاضای تجدیدنظر را وسیله شهربانی یا نگهبانی بشرح بالا خواهد داد و مقامات مزبوره مکلفند که بشرح مقرر در این آیین‌نامه وسیله کمیسیون یا مستقیما تقاضی را بوزارت کشور بفرستند و بتقاضای تجدیدنظر با قید تاریخ تسلیم رسید رسمی داده میشود.


ماده 6- استاندار یا فرماندار که بموجب ماده 3 این آیین‌نامه رای کمیسیون بدوی را رویت مینماید می توانند ظرف ده روز از تاریخ رؤیت با رعایت مسافت از قرار هر 36 کیلومتر یک روز وسیله وزارت کشور از رأی کمیسیون بدوی تقاضای تجدید نظر نمایند وزارت کشور در صورتی که رأی کمیسیون بدوی را متناسب با سابقه شخص متهم ندانست یا مخالف با مفاد ماده واحده مصوب 13 مرداد 22 و یا این آیین‌نامه تشخیص داد نظر استاندار یا فرمانداری را که تقاضای تجدیدنظر نموده تأیید و تقاضای تجدیدنظر را بکمیسیون مرقوم در ماده 5 آیین‌نامه میفرستد. در مرکز نیز وزارت کشور می تواند بشرح فوق از رأی کمیسیون بدوی تقاضای تجدیدنظر نماید.


ماده 7- کمیسیون تجدیدنظر می تواند رأی کمیسیون بدوی را فسخ یا استوار نماید و یا کیفر تعیین شده را تبدیل (مانند تبدیل حبس به تبعید و بر عکس) و یا تشدید و یا تخفیف دهد و در مواردی که رأی کمیسیون بدوی بر برائت متهم صادر و مورد تقاضای تجدیدنظر استاندار یا فرماندار گردیده حق دارد در صورت توجه جرم متهم را بشرح این آیین‌نامه و قانون مصوب 13/5/1322 کیفر دهد.


ماده 8- اشخاصی که تبعید می شوند تحت نظر شهربانی محل (در جائی که شهربانی نباشد تحت نظر اداره نگهبانی) قرار خواهند گرفت و پس از پایان تبعید و یا در صورت عفو و بخشایش در هر محل که بخواهند میتوانند اقامت نمایند.


ماده 9- اداره کل شهربانی در مرکز و ادارات شهربانی – در جائی که نباشد نگهبانی- در شهرستان ها مکلفند پس از وصول دستور اجرای رأی کمیسیون بدوی یا تجدیدنظر که بهر صورت وسیله وزارت کشور خواهد بود و همچنین در مورد تبصره دو ماده 2 این آیین‌نامه بلافاصله رأی کمیسیون و دستور وزارت کشور یا استاندار یا فرماندار را بموقع اجراء گذارند و نتیجه را بمقام دستور دهنده گزارش دهند.


ماده 10- شخص بازداشت یا تبعید شده و یا اقربای او در صورتی که نصف مدت محکومیت درباره او اجراء شده باشد میتوانند از وزارت کشور تقاضای عفو و بخشایش متهم را نسبت به بقیه مدت محکومیت بنمایند و وزارت کشور پس از جلب نظر شهربانی (و بر حسب مورد نگهبانی) مربوط در صورتی که محکوم طبق آیین‌نامه زندان حسن رفتار داشته باشد یا حبس یا تبعید در روحیه و اخلاق وی مؤثر شده باشد یا دارای کثرت عائله یا ضعف مزاج باشد یا سن او از شصت سال خورشیدی تجاوز کرده باشد یا بجهتی دیگر حبس یا تبعید بودن او مقتضی نباشد متقاضی را مورد عفو قرار میدهد و بقیه یا ربع از مجموع مدت محکومیت او را خواهد بخشود.


ماده 11- در صورتی که متهم پس از خاتمه اجرای حکم مجازات یا پس از عفو مجدداً مرتکب شرارت گردد حداکثر مجازات در دفعه دوم (و دفعات بعد) درباره او بموقع اجراء گذاشته خواهد شد.


مواد متفرقه

ماده 12- اگر کسی در دادگاه عمومی یا دادگاههای اختصاصی تبرئه شد کمیسیون نمی تواند بهمان اتهام و در همان مورد او را محکوم نماید و چنانچه کمیسیونی در موردی شخصی را بمجازات حبس یا تبعید محکوم نمود و آنشخص در همان موضوع در دادگاه برائت حاصل نمود – حق دارد از کمیسیون تقاضای رسیدگی مجدد نماید و کمیسیون پس از رسیدگی رأی سابق خود را فسخ میکند.

تبصره – تقاضای رسیدگی مزبور با رعایت ماده 5 این آیین‌نامه در ظرف 48 ساعت از تاریخ ابلاغ رأی قطعی دادگاه باید بعمل آید.


ماده 13- اگر در موردی رأی کمیسیون بحبس و حکم دادگاه بتبعید متهم (یا برعکس) باشد به تقاضای متهم یا بر اثر گزارش شهربانی یا نگهبانی کمیسیون تجدید رسیدگی در جلسه فوق العاده رأی سابق را فسخ و مجازات متهم را با سنخ رأی دادگاه تطبیق می نمایند.


ماده 14- در مورد نظامیان و مأمورین نگهبانی و اشخاص وابسته به ارتش که بموجب ماده واحده مصوب مرداد 322 مورد تعقیب و محکوم می کردند وزارت کشور پس از جلب نظر وزارت جنک و در مورد مشمولین نظام وظیفه با رعایت ماده 424 قانون دادرسی ارتش حکم کمیسیون را به موقع اجراء خواهد گذاشت.


ماده 15- آیین‌نامه مصوب ۱۳۲۲/۶/۲۶ ملغی است.

از طرف نخست وزیر