اصلاح تصویب‌نامه مورخ ۱۳۲۵/۴/۱۵ راجع به تقسیم املاک خالصه

تاریخ تصویب: ۱۳۲۵/۰۴/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۰۵/۰۵

13256/493 – 1325/04/26


هیئت وزیران در جلسه مورخ ….. بنا بر پیشنهاد شماره …. وزارت کشاورزی اصلاحات زیر را در تصویب‌نامه مورخ 15 تیرماه 1325 راجع به تقسیم املاک خالصه تصویب نمودند.

1- اصلاح ماده 6 – بانک کشاورزی مجاز است اراضی و قراء خالصه و هر ده و ملک دیگری را که طبق تصویب‌نامه باید بین رعایا تقسیم شود بر حسب وضعیت محلی با در نظر گرفتن اصول کشت و آیش‌بندی و آبیاری و مرغوبیت زمین بقطعات مختلف تقسیم نموده و بلاعوض بتصرف کشاورزان محلی داده و طبق تبصره ماده 2 صورت آنرا بوسیله وزارت کشاورزی برای انتقال قطعی به زارعین و تقاضای صدور سند مالکیت بوزارت دارائی بفرستد باستثنای دهاتی که برای ایجاد ده نمونه مورد نیاز وزارت کشاورزی میباشد.


2- اصلاح تبصره یک ماده 6 – تقسیم بایستی طوری شود که مقدار محصول برداشتی از مرغوب و غیرمرغوب در مورد هر زارعی مساوی بوده و تبعیضی نسبت به کشاورزان نشود


3- تبصره ماده 8 حذف میگردد.


4- ماده 13 – هیئت مرکزی با رعایت حقوق اکتسابی کسانی که خالصجات سیستان و یا خوزستان بآنها واگذار شده ترتیب تقسیم و یا واگذاری و یا اجازه بندی اراضی این دو حوزه را خواهد داد و اراضی که با وجود تقسیم و یا واگذاری در سالهای 1324 و 1325 کشت نشده بدولت مسترد گردیده و با رعایت مقررات این تصویب‌نامه قابل تقسیم خواهد بود.


5- اصلاح ماده 19 – اعتباری که برای سرمایه بانک کشاورزی در بودجه‌های سالیانه اختصاص داده میشود قابل صرفه‌جوئی نموده و اگر پرداخت قسمتی از آن در ظرف سال مالی معوق بماند جزء صرفه‌جوئی کشور منظور نگردیده و قسمت پرداخت نشده بر اعتبار سال بعد علاوه میشود.