تصویبنامه راجع به اجرای مقررات ارزی مربوط به صادرات و واردات

تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۰۱/۰۶

۲۳۶۹۰- ۱۳۲۴/۱۲/۲۷


بازرگانانی که بابت صدور کالا تا تاریخ اول بهمن 1324 در ادارات گمرک تعهد فروش ارز سپرده‌اند باید منتهی تا آخر شهریور ماه 1325 به کمیسیون ارز مراجعه و تعهد خود را به یکی از طرق ذیل باطل نمایند:

1ـ کسانی که تمام ارز تعهد خود را قطعاً ببانک مجاز فروخته‌اند گواهی بانک مجاز را مبنی بر فروش ارز باید بکمیسیون ارائه دهند. کمیسیون در این قبیل موارد فوراً تعهد را باطل و گواهی ابطال تعهد بصادرکنندگان خواهد داد.

2ـ کسانی که با ارز حاصله از صادرات خود شخصاً کالا بکشور وارد نموده یا سفارش آنرا با گشایش اعتبار اسنادی بوسیله بانک مجاز داده‌اند (بهمان ارزی که تعهد سپرده شده) مدارک مثبت دال بر واردات کالا یا گشایش اعتبار را بکمیسیون ارز ارائه دهند.
در این قبیل موارد کمیسیون پس از رسیدگی بمدارک و به شرط آنکه مسلم شود بهای واردات با خرید ارز از بانکهای مجاز پرداخته نشده تعهد را باطل و گواهی ابطال تعهد صادر خواهد کرد.

3ـ صادرکنندگانی که تعهدات خود را بترتیب مذکور در ماده 1 و 2 باطل ننموده‌اند بترتیب ذیل اقدام نمایند:
الف ـ در صورتی که تاریخ تعهد آنها قبل از اول مهر 1324 باشد معادل ده درصد تعهد خود از ارزی که تعهد داده‌اند بیکی از بانکهای مجاز قطعاً بفروشند و برای 90 درصد بقیه با پرداخت تفاوت نرخ ببانک مجاز خرید و فروش توأم بنمایند و گواهی هر دو قسمت را بکمیسیون ارز تسلیم دارند تا تعهد آنها باطل شود.
ب ـ در صورتی که تاریخ تعهد آنها بعد از اول مهر 1324 باشد باید صددرصد ارز تعهد خود را ببانک مجاز قطعاً بفروشند ولی میتوانند بدون مراجعه بکمیسیون با بازخرید نوددرصد ارز فروخته شده شخصاً واردات نمایند یا آنرا برای واردات بدیگری واگذار کنند. این حق استفاده شامل تعهدهای فروش ارز که از اول بهمن 1324 ببعد نیز بابت صادرات بگمرکخانه‌ها سپرده شود خواهد بود.

4ـ بازرگانانی که فقط قسمتی از ارز تعهد خود را ببانک مجاز فروخته یا واردات کرده‌اند برای واریز تعهد خودشان معادل مبلغی که فروخته یا کالا وارد نموده‌اند طبق مواد 1 یا 2 و نسبت ببقیه مطابق ماده 3 باید عمل نمایند تا کمیسیون تعهد آنها را باطل نماید.

5 ـ از اول بهمن ماه 1324 تا اخطار ثانی کمیسیون ارز در حدود سهمیه واردات فقط برای حوائج ذیل بارزهائیکه باندازه کافی در اختیار خود دارد پروانه فروش صادر خواهد نمود:
خرید انواع ماشین‌های صنعتی و فلاحتی که مولد ثروت شناخته شود و لوازم یدکی آنها خرید تلمبه‌های آبیاری کشاورزی- قند ـ شکر ـ قماش ـ چای ـ کامیون ـ لوازم یدکی ـ لاستیک کامیون ـ کتاب و مطبوعات ـ دارو ـ رنگ و مواد شیمیائی که مورد احتیاج صنایع باشند. حوائج بازرگانی و غیربازرگانی دولت.

6 ـ کمیسیون ارز در آینده برای واردات کالاهائی که در ماده 5 ذکر نشده و همچنین برای واردات از کشورهائیکه ارز لازم را در اختیار خود ندارد پروانه فروش ارز صادر نخواهد نمود بنابر این صادرکنندگان کالا پس از فروش صددرصد ارز تعهد خود میتوانند منتهی تا دو ماه از تاریخ فروش ارز بدون مراجعه بکمیسیون معادن نوددرصد آنرا برای واردات مجاز طبق سهمیه واردات شخصاً بازخرید نمایند یا حق بازخرید آنرا بواردکننده دیگر انتقال دهند در اینقبیل موارد بانک مجاز مدارک خرید صددرصد ارز را ب‌کمیسیون ارسال خواهد نمود تا تعهد صادرکنندگان باطل گردد.

7ـ اشخاصی که ارز غیرصادراتی دارند میتوانند پس از فروش قطعی ارز خود ببانک های مجاز معادل نود درصد آنرا برای واردات مجاز بازخرید نمایند یا آن را برای واردات بوسیله بانک بدیگری واگذار کنند.

8 ـ کلیه واردات که ارز آن توسط بانک مجاز پرداخته میشود باید منحصراً بوسیله گشایش اعتبار اسنادی صورت بگیرد و چنانچه این قبیل اعتبارهای اسنادی منتهی در مدت دو ماه از تاریخ گشایش آن مورد استفاده واقع نشود دستوردهنده می‌تواند اعتبار گذشته خود را تبدیل باعتبار جدیدی بنماید یا ارز آن را برای واردات بوارد کننده دیگری بمنظور گشایش اعتبار اسنادی واگذار کند.

9 ـ در مورد مبادلات مرزی که صادرکنندگان کالا مطابق مقررات بعوض پیمان ارزی پیمان جنسی می‌سپارند (به شرط تعادل صادرات و واردات) از خرید و فروش ارز معاف خواهند بود. میزان مبادله در هر مورد برای هر نفر 5‌هزار ریال خواهد بود.

10ـ مقررات آیین‌نامه صدور و ورود کالا و معامله ارز مصوب 27 فروردین 1320 و اصلاح شده در هفتم تیر 1321 که با این مقررات منافات داشته باشد از درجه اعتبار ساقط است.

از طرف نخست وزیر