آیین‌نامه انتظامی وکلای دادگستری [موضوع ماده ۲۵ قانون وکالت]

تاریخ انتشار: ۱۳۲۴/۰۶/۱۳

نظر به ماده ۲۵ قانون وکالت مقرر میشود:

ماده ۱ ـ وکلای دادگستری و کارگشایان مکلفند بمحض رؤیت اخطاریه در صورتی که مطابق ماده ۲۸ قانون وکالت قبلاً برای همان وقت احضار شده‌اند با رعایت ماده ۲۹ قانون مزبور مراتب را ذیل اخطاریه با توضیح کافی تصریح و ظرف سه روز مدارکی که در ذیل ماده ۲۸ قانون وکالت مقرر شده به دادگاه بفرستند.
در صورتی که برای حضور در دیوان جنائی یا دیوان کیفر بعداً احضار شوند مکلفند ظرف بیست و چهار ساعت دلائل احضار خود را از طرف دیوان جنائی یا دیوان کیفر به دادگاهی که قبلاً آنها را احضار نموده‌ ارسال و مراتب را بآن دادگاه کتباً اعلام نمایند.


ماده ۲ ـ در مورد معاذیر مرقوم در ماده ۲۷ قانون وکالت وکلاء مکلفند قبل از جلسه عذر خود را با دلائل امر بمرجع احضارکننده اطلاع دهند و هرگاه عذری که مانع حضور است در فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت نسبت بموقع حضور پیش ‌آمد نماید و نتوان در فرصت مرقوم مراتب را بمراجع قضائی اعم از دادگاه و غیره اطلاع داد باید منتها ظرف یک هفته (با رعایت مدت مسافت از قرار هر ۳۶ کیلومتر یک روز تا مقر دادگاه) پیدایش عذر و علت عدم اطلاع را با دلائل و مدارک لازمه بمرجع احضار کننده اعلام نمایند.


ماده ۳ ـ دادگاه و مراجع قضائی دیگر مکلفند عدم حضور وکلاء را در جلسه مقرره اعم از اینکه معذور باشند یا بدون عذر حاضر نشده باشند وسیله رئیس اول دادگاه یا مرجع قضائی احضارکننده به اداره کل بازرسی و سازمان وکلاء اطلاع دهند و رئیس اول دادگاه (یا مرجع قضائی) میباید ضمن ارسال گزارش عدم حضور وکیل نظریه خود را هم در موجب غیبت وکیل به اداره کل بازرسی و سازمان وکلاء بنویسند.


ماده ۴ ـ تخلف از مقررات فوق موجب تعقیب و کیفر انتظامی وکلاء برای دفعه اول تا درجه سوم و در صورت تکرار درجه چهارم مجازات انتظامی خواهد بود.


ماده ۵ ـ اداره کل بازرسی و سازمان وکلاء در صورتی که نسبت بمراتب بالا شکایتی بشود و یا بطریقی کشف خلاف نماید باید تحقیقات لازمه نموده و در صورت لزوم بوسیله پزشک قانونی اعلام کننده را معاینه و هرگاه خلاف اعلام وکیل محقق شود بر طبق قانون او را تعقیب نماید.


ماده ۶ ـ نسبت به وکلاء مقیم شهرستانها دادسرای شهرستان و یا دادگاه بخش (در نقاطی که دادسرا ندارد) قائمقام اداره کل بازرسی و سازمان وکلاء میباشد و درصورت خودداری وکلاء از وظائف محوله در مواد ۱ و۲ یا وصول گزارش و یا شکایت بطوری که در ماده قبل مقرر است اقدام و مراتب را به اداره کل بازرسی و سازمان وکلاء گزارش بدهند.

وزیر دادگستری