آیین‌نامه هزینه مسافرت و فوق العاده اعاشه و انتقال کلیه مامورین کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۰۹/۰۵

10917/992 – ۱۳۲۰/۹/۱


هیئت وزیران بنا بر پیشنهاد شماره وزارت دارائی در جلسه 26 /8 /20 به استناد ماده سیزدهم قانون افزایش حقوق کارمندان دولتی آیین‌نامه هزینه سفر را بشرح زیر تصویب نمودند:


فصل اول – هزینه سفر

ماده 1) هزینه سفر برای مسافرت مامورین از محل توقف بنقاطی که در حکم ماموریت قید شده داده میشود.

ماده 2) میزان هزینه مسافرت برای کلیه راهها در داخله مملکت بطور مقطوع مطابق جدول زیر است:

مستخدم جزء از قرار هر کیلومتر
50 /0 ریال
مستخدم دون پایه و رتبه یک و دو از قرار هر کیلومتر
75 /0 ریال
مستخدم رتبه 3 و4 و 5 از قرار هر کیلومتر
– /1 ریال
مستخدم رتبه 6 و 7 از قرار هر کیلومتر
25 /1 ریال
مستخدم رتبه 8و9 از قرار هر کیلومتر
50 /1 ریال

تبصره 1- هزینه مسافرت پزشکان و مشمولین مواد 7 و8 قانون خدمتگذاری پزشکان بشرح زیر:
پایه های 1و 2 و 3 و 4 پزشک یکمی—— معادل پایه پنج اداری
پایه های 1 و 2 و 3 و 4 پزشک دومی—– معادل پایه سه تا چهار اداری
پرداخته و برای صاحبان پایه های 6 ببالا اعم از پزشگ دومی برابر مقررات کارمندان اداری از پایه 6 ببالا رفتار میشود.

تبصره 2- برای مسافرت به نقاطی که راه آهن موجود است هزینه واقعی مطابق تعرفه راه آهن بطریق زیر داده میشود:

خدمتگزاران جزء
بلیط درجه سوم
کارمندان پایه 2 و 3
بلیط درجه دوم
کارمندان پایه 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9
بلیط درجه اول

تبصره 3- مبالغ فوق الذکر حداکثری است که میتوان بعنوان هزینه سفر بمستخدمین پرداخت ولی وزارتخانه ها و ادارات مستقل میتوانند باقتضای اعتبارات و تشخیص خود کمتر بپردازند.

ماده 3) هزینه سفر مامورینی که بخارجه اعزام میشوند تا سرحد مطابق ماده (2) و در خارج از سرحد با رعایت تبصره (7) معادل کرایه واقعی مسافرت بترتیب زیر پرداخت خواهد شد:
الف- در مورد مسافرتهائی که خرید و تهیه بلیط های آن از موسسات دلالی حمل و نقل در ایران ممکن است معادل قبض رسید موسسات مذکور.
ب- در مورد مسافرتهائی که بلیط آن مستقیماً از موسسات حمل و نقل خریده میشود معادل تعرفه رسمی موسسات مذکور.

تبصره 1- مادامی که اطلاعات لازمه راجع بتعرفه موسسات حمل و نقل تحصیل نشده است مبلغی که برای مسافرت بهر نقطه تعیین خواهد شد بطور مساعده بمامور مسافر پرداخته شده و بعد حساب آن باید مطابق تصدیق موسسات حمل و نقل یا تعرفه هائی که تحصیل میشود تسویه گردد.

تبصره 2- برای مسافرتهای از ایران بکشورهای خارجه در صورتی هزینه سفر به پهلوی تادیه میشود که پرداخت کرایه بریال مقدور نباشد.

تبصره 3- هزینه حمل اثاثیه و لوازم سفر مامورین در خارج کشور بر طبق گواهی بنگاههای حمل و نقل بدون دریافت اسناد هزینه بشرح زیر پرداخت خواهد شد:
1- کلیه اثاثیه لوازم سفر مامورین ثابت و غیره تا رایزن سفارت هفتاد و پنج کیلوگرام و اگر خانواده همراه داشته باشند یکصد کیلوگرام.
2- کلیه اثاثیه و لوازم سفر رئیس ماموریتها و رایزنهای سفارتخانه ها 150 کیلوگرام و اگر خانواده همراه داشته باشند 200 کیلوگرام.
3- چنانچه خانواده ماموری بعد از مامور حرکت کند ذیحق بدریافت تفاوت کرایه باکاژ خواهد شد.

تبصره 4) هزینه سفرعیال و اولاد مامورینی که برای مشاغل ثابت اعزام میشوند در صورت وقوع مسافرت عیال و اولاد داده خواهد شد.

تبصره 5) بسفراء کبار و وزراء مختار و مامورین سیاسی که در ردیف آنها محسوب میشوند در ماموریتهای موقتی علاوه بر هزینه سفر واقعی معادل نصف آن نیز بعنوان هزینه خاص بدون سند هزینه تادیه میشود.

تبصره 6) برای مامورین از رتبه 2 تا7 بلیط درجه اول کشتی و درجه دوم راه آهن برای مامورین رتبه 8 و مستشار سفارتخانه ها بلیط کشتی و راه آهن درجه اول برای مامورین دون پایه و رتبه یک بلیط کشتی و راه آهن درجه دوم برای مستخدمین جزء بلیط درجه دوم کشتی و درجه سوم راه آهن منظور خواهد شد.

تبصره 7) هزینه سفر مامورینی که در خارجه از نقطه بنقطه دیگر تغییر ماموریت حاصل کرده یا بماموریت موقت مسافرت مینمایند مشمول مقررات این ماده است.

ماده 4- هزینه مسافرت از یک نقطه بنقطه دیگر در داخله مملکت به نسبت مسافت آن دو نقطه تادیه میشود مگر اینکه بملاحظه مقتضیات محلی وزارتخانه های مربوطه مصلحت بدانند مامور مسافرت خود را از طریق خارجه طی نماید و در این صورت بر طبق مواد فوق رفتار خواهد شد.


ماده 5- هزینه مسافرت مامورین کشوری بمأخذ نزدیکترین طریق عرابه رو تادیه میشود.

تبصره 1) مسافرت کلیه راهها مطابق صورتهای وزارت راه محسوب و در نقاطی که هنوز فواصل رسمی معین نشده بتصدیق یکی از ادارات دولتی محل منظور خواهد شد.

تبصره 2) در مواردی که مسافرت از راه دریا انجام میشود کرایه مسافرت اعم از کرایه مسافر و لوازم مسافرت معادل مبلغ کرایه واقعی و بموجب اسناد هزینه پرداخته خواهد شد.
در مواردی که مسافرت از راه دریا کوتاه تر از راه خشکی باشد باید مسافرت از راه دریا انجام شود مگر اینکه کرایه مسافرت از دریا از کرایه مسافرت از خشکی زیادتر باشد یا موقع حرکت مامور وسائل مسافرت از دریا حاضر نبوده و در انتظار فراهم شدن وسیله مسافرت مامور بتاخیر افتد.


ماده 6- در صورتی که ماموری در غیر از محل اقامت دائمی خود چه در حال مرخصی و چه در حال اشتغال منتظر خدمت یا معاف از خدمت و یا بازنشسته بشود به شرط اینکه تا مدت نود روز بعد از انتظار خدمت یا معافیت یا بازنشستگی از محل مزبور عزیمت نماید هزینه مسافرت خود را از محل ماموریت تا نقطه که مسکن اصلی اوست دریافت خواهد داشت ولی اگر پس از معافیت یا منتظر خدمت شدن وزارتخانه یا اداره مربوطه توقف مشارالیه را در محل برای دادن توضیحات یا جهات دیگری امر نموده باشد و مدتیکه برای اطاعت امر توقف نموده از نود روز تجاوز نماید مهلت استحقاق دریافت هزینه سفر تا انجام کار تمدید میشود.

تبصره- بمامورینی که در حین مرخصی منتقل میشوند هزینه سفر و فوق العاده انتقال داده میشود.


ماده 7- مامورینی که برای محاکمه احضار میشوند حق دریافت هزینه سفرخود را خواهند داشت.


ماده 8- در صورتی که مسافرت مامور بعد از صدور حکم بمقتضیاتی از طرف وزارتخانه موقوف شود و برای تهیه لوازم مسافرت هزینه مأمور تحمیل شده باشد فقط یک ربع از هزینه سفر مقرره را ذیحق خواهد شد.

ماده 9- بمأمورینی که با استفاده از مرخصی بمسافرت میروند در صورتی هزینه سفر تادیه میگردد که چهارسال متوالی در یک محل مانده باشند و این حق برای مامورین غیر بومی که در نقاط بد آب و هوا مأموریت داشته باشند بعد از دو سال توقف حاصل میشود هزینه سفر مذکور معادل هزینه مسافرت از محل ماموریت تا نقطه مسکن اصلی و بالعکس داده خواهد شد.

تبصره 1) مقصود ازماندن دو سال متوالی در نقاط بد آب و هوا این است که مامور در مدت مزبور در نقاط مختلفه بد آب و هوا مشغول کار بوده باشد همچنین مراد از ماندن چهارسال در یک محل این است که مامور در مدت مزبوره در یک حوزه ماموریت باقی مانده باشد خواه در نقطه مخصوص تمام مدت را متوقف بوده یا متوالیاً در نقاط مختلفه یک حوزه مشغول کار بوده باشد.

تبصره 2) انتظار خدمت توالی مذکور را از بین میبرد ولی مرخصی با حقوق باعث انقطاع توالی نخواهد بود.

ماده 10- هزینه مسافرتهای مامورینی که انجام شغل آنها مستلزم مسافرت دائمی و ایاب و ذهاب بنقاط مختلفه حوزه ماموریت خودشان است برحسب مقتضیات شغل و موقع ماموریت مبلغ مقطوعی بتشخیص وزارتخانه متناسب با هزینه ایاب و ذهاب و اعاشه در ماه بعنوان مددمعاش مسافرت پرداخته میشود. میزان این مددمعاش از (300) ریال تجاوز نخواهد نمود.

تبصره – هزینه رفت و آمد اتفاقی و استمراری در داخل شهر وحومه بطور مقطوع و یا بر حسب مورد هزینه اداری تلقی و در حدود احتیاج قابل پرداخت است.


ماده 11– در صورتی که مامور در محل خدمت خود که غیر از محل اقامت دائمی اوست فوت نماید وخانواده همراه داشته باشد هزینه سفر مقرر برای هزینه معاودت خانواده متوفی پرداخته خواهد شد.
هرگاه خانواده همراه نداشته باشد ربع هزینه سفر مقرر برای هزینه حمل و نقل اثاثیه او تادیه میشود.


ماده 12- بمستخدمین مشروح زیر هزینه سفر داده نخواهد شد:
الف- به مستخدمینی که به مرخصی میروند مگر به شرط مذکور در تبصره ماده (6)
ب- بمستخدمینی که از خدمت دولت استعفا بدهند.
ج- بمستخدمینیکه وسائل مسافرت آنها از طرف دولت تهیه شده باشد.
د- بمستخدمین مذکور در ماده (10)


ماده 13- هزینه سفر مستخدمین کنتراتی و روزمزد در داخله کشور بطور مقطوع بقرار زیر پرداخت میشود:

1- به مستخدمین کنتراتی که تا 450 ریال حقوق میگیرند کیلومتری
60 /0 ریال
2- به مستخدمین کنتراتی که از 451 ریال الی 1000 ریال حقوق میگیرند کیلومتری
75 /0 ریال
3- بمستخدمین کنتراتی که از 1001 ریال الی 2000 ریال حقوق میگیرند کیلومتری
90 /0 ریال
4- بمستخدمین کنتراتی که از 2001 ریال ببالا حقوق میگیرند کیلومتری
10 /1 ریال

ماده 14- هزینه مسافرت با طیاره وقتی پرداخته خواهد شد که قبلاً از طرف وزارتخانه مربوطه امر به مسافرت با طیاره شده باشد و بر طبق نرخ معینه ادارات هواپیمائی پرداخته خواهد شد.


فصل دوم – فوق العاده روزانه مسافرت))

ماده 15- فوق العاده روزانه (اعاشه) عبارت از وجوهی است که علاوه بر حقوق برای جبران هزینه اضافی مامورین در مدت ماموریت موقت از تاریخ حرکت از محل ماموریت ثابت تا روز برگشتن بدانجا پرداخته میشود و میزان آن بشرح زیر است:

رتبه مستخدمین
نقاط عادی
در ماموریت نقاط بد آب و هوا
در ماموریت نقاط صعب المعیشه
در ماموریت نقاط بد آب و هوا و صعب المعیشه
خدمتگزاران جزء
ریال
10
ریال
15
ریال
15
ریال
20
خدمتگزاران دون پایه
15
50 /22
50 /22
30
کارمندان پایه 1و2
20
30
30
40
کارمندان پایه 3و4
25
50 /37
50 /37
50
کارمندان پایه 5و6
35
50 /52
50 /52
70
کارمندان پایه 7و8
50
75
75
100
کارمندان پایه 9
65
50 /97
50 /97
130

تبصره 1) به مامورینی که نقلیه آنها از طرف دولت تهیه میشود و از هزینه سفر استفاده نمینمایند فوق العاده روزانه آنها به ماخذ یک برابر و نیم میزان بالا پرداخته میشود.

تبصره 2) مامورینی که دارای پایه 7و8 و نه باشند در صورتی که با داشتن سمت ریاست اداره یا ریاست هیئت بازرسی بمأموریت بروند صدی بیست و پنج (25٪) از مأخذهای مقرره بالا علاوه دریافت خواهند نمود.

تبصره 3) نقاط بد آب و هوا یا صعب المعیشه از روی آیین‌نامهای وابسته تشخیص میشوند.

تبصره 4) در صورتی که یکنفر از منتظرین خدمت بمأموریت بازرسی یا مأموریت دیگر برود و دارای حقوق معین و مصوبی نباشد تفاوت حقوق انتظارخدمت او تا مأخذ حقوق پایه او از محل فوق العاده روزانه (اعاشه) تأمین میشود.

تبصره 5) فوق العاده روزانه (اعاشه) در صورتی پرداختنی است که مأمورازحیث مسافت بیش از پانزده کیلومتر یا از حیث مدت بیش از چهل و هشت ساعت از محل مأموریت خود دور بشود.

ماده 16) مستخدمینی که مدت مأموریتشان از سه ماه تجاوز کند در ردیف مستخدمین منتقل محسوب و فوق العاده یومیه بآنها پرداخته نخواهد شد مگر اینکه مأموریت آنها را دستور وزارتخانه یا اداره مستقل مربوطه بحکم ضرورت بمدت بیشتری تمدید نموده باشد.

تبصره – در صورتی که مأموریت موقت مستخدمی بمأموریت ثابت تبدیل شود حق استفاده از فوق العاده انتقال را خواهد داشت.

ماده 17) مستخدمین کنتراتی فوق العاده یومیه را مطابق حقوقیکه با رتبه قانونی تطبیق میشود دریافت خواهند کرد.

تبصره – با کلیه شوفرها مطابق مستخدمین جزء رفتار میشود ولی چنانچه برای خدماتیکه مستلزم مسافرت موقت باشد استخدام شده باشند حق دریافت فوق العاده یومیه نخواهند داشت.

ماده 18) مستخدمینی که بمأموریت میروند موظفند مأموریت خود را در کمترین مدت ممکنه انجام و فوراً بمرکز اصلی معاودت نمایند و بعلاوه مدتیکه مستخدمین در طی طریقند نباید از مدتیکه مرسوم و معمول وسایط نقلیه است تجاوز نماید مگر تأخیر بواسطه واقعه غیر مترقبه باشد.

ماده 19) فوق العاده یومیه مأمورینی که بمسافرت خارجه اعزام میگردند از روز حرکت از سرحد تا روز ورود بمحل ماموریت و بالعکس و مامورین موقت از روز حرکت از سرحد تا روز خاتمه ماموریت (ورود بسرحد ایران) بشرح زیر تادیه خواهد شد:
مستخدمین سرپائی و دون پایه 30 ریال طلا
مستخدمین رتبه های 1و2و3 50 ریال طلا
مستخدمین رتبه های 4و5و6 85 ریال طلا
مستخدمین رتبه های 7و8 115 ریال طلا
مستخدمین رتبه های 9 و مامورین
فوق رتبه 165 ریال طلا

تبصره – بمامورینی که در خارجه از نقطه بنقطه دیگر جهت انجام ماموریت اعزام میشوند با رعایت ماده (16) فوق العاده پرداخته شد.

ماده 20) اشخاصیکه کار و ماموریتشان طوری است که مرتباً بایستی از جهت امور ساختمان و تعمیرات یا ممیزی در منازل صحرائی یا اقامتگاههای موقتی بسر برند فقط مددمعاش بعنوان فوق العاده مقطوع صحرائی معادل نصف فوق العاده یومیه دریافت میدارند بدیهی است پرداخت این فوق العاده برای مدتی خواهد بود که اشخاص مربوطه بایستی از شهری که اقامت دارند خارج بوده و همچنین از شهری که قاعد تا انتظار میرود در آن اقامت نمایند دور باشند.

تبصره – این ماده شامل مامورین مندرجه در ماده (10) نخواهد بود.

فصل سوم – فوق العاده انتقال))

ماده 21) برای جبران هزینه هائیکه در موقع انتقال مامورین داخله از نقطه بنقطه دیگر در ماموریتهای ثابت بآنها تعلق گیرد فوق العاده انتقال بشرح زیر پرداخت خواهد شد :
1- در مورد مأمورین دون رتبه و یک و دو نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ چهارصد ریال بطور مقطوع و نسبت بهر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری پنجاه دینار.
2- در مورد مأمورین رتبه 3و4 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 400 ریال بطور مقطوع و نسبت بهر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری 65 دینار (شصت و پنج دینار)
3- در مورد مأمورین رتبه 5و6 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 500 ریال بطور مقطوع و نسبت بهر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری 80 دینار (هشتاد دینار)
4- در مورد مأمورین 7و8و9 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 600 ریال بطور مقطوع و نسبت بهر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری یک ریال.

تبصره 1) فوق العاده مزبور باستثنای مأموریتهای موقتی در هر مورد که مسافرت مأمور مستلزم تغییر مکان است و هزینه سفر داده میشود داده خواهد شد.

تبصره 2) بمأمورین غیر بومی که در محل خدمت منتظر خدمت میشوند و هزینه سفرآنها طبق ماده (6) این آیین‌نامه پرداخته میشود نیز فوق العاده انتقال پرداخت خواهد گردید.

فصل چهارم – مقررات متفرقه))

ماده 22) مقررات این آیین‌نامه از حیث میزان پرداخت هزینه سفر و فوق العاده بدون رعایت اختلاف اشل حقوق طبقات مأمورین رسمی شامل کلیه آنها بوده و مأمورین از رتبه (9) ببالا مشمول نرخهای مقرره برای مأمورین رتبه (9) خواهد بود.

تبصره – هزینه سفر دبیران و دانشیاران که دارای درجه لیسانس هستند از هزینه سفر رتبه (3) کمتر نخواهد بود.

ماده 23) هزینه سفر مستخدمین خارجی مطابق این آیین‌نامه و فوق العاده یومیه آنها مطابق اسناد هزینه پرداخته میشود مشروط بر اینکه مبلغ فوق العاده از روزی 40 ریال تجاوز ننمایند.
(( برای هزینه جوئی که تهیه اسناد هزینه ممکن نباشد صورت هزینه کافی خواهد بود))
وزارتخانها میتوانند فوق العاده یومیه مستخدمین خارجی را مقطوعاً بپردازند مشروط بر اینکه از روزی 40 ریال تجاوز نکند هرگاه در قرارداد مستخدمین خارجی راجع بهزینه سفر و فوق العاده یومیه مقرراتی قید شده باشد هزینه مذکور بر طبق قرارداد پرداخته خواهد شد.

ماده 24) مقررات این آیین‌نامه از تاریخ وصول ابلاغ آن بادارات مربوطه مجری خواهد بود.

ماده 25) در مواردیکه با عطف به تغییر هزینه مسافرت و یا بجهات دیگر تجدید نظردراین آیین‌نامه ضرورت پیدا کند تغییرات لازمه به پیشنهاد وزارت دارائی و به تصویب هیئت وزیران انجام خواهد گرفت.