تصویب‌نامه در خصوص جلوگیری از گران فروشی کارخانه‌ها و فروشندگان منسوجات و مصنوعات

تاریخ انتشار: ۱۳۱۹/۰۹/۰۵

10009/1566 – 1319/09/03


هیئت وزیران درجلسه 2 آذر ماه 1319 نظر به پیشنهاد شماره 1789 /41323 بتاریخ 30 آبان ماه 1319 وزارت پیشه و هنر برای جلوگیری از گران فروشی کارخانه ها و فروشندگان منسوجات و مصنوعات کشور و تعیین نرخ و جلوگیری از اجحاف و بی اعتدالی نسبت به مصرف کنندگان مواد زیر را تصویب نمودند:


1- در مرکز هر استان یا شهرستان که دارای کارخانه صنعتی میباشد کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت پیشه و هنر و دادگستری و بازرگانی و دارائی … و شهرداری زیر نظر استاندار یا فرماندار تشکیل خواهد شد.

تبصره – در جاهائی که نمایندگان بعضی از وزارتخانه ها نباشند کمیسیون از سایر نمایندگان تشکیل میشود.


2- وظیفه کمیسیون نامبرده رسیدگی به هزینه و درآمد کارخانه های منسوجات و مصنوعات محل و تعیین نرخ محصول انها است و برای رسیدن به این منظور کمیسیون باید به جزئیات عمل کارخانه ها رسیدگی و کار انها را تحت نظر و بازرسی قرار داده و معلوم نماید محصول کارخانه به چه بهائی تمام میشود تا تعیین نرخ فروش از روی صحت و مصلحت انجام گردد.


3- سود ویژه کارخانه ها پس از وضع کلیه هزینه بهره برداری عمل یک ساله و استهلاک ابنیه و ماشین آلات انها از صدی 15 نباید تجاوز نماید.


4- فروشندگان عمده (دست دوم) یعنی آنهائی که کالای عمده از کارخانه میخرند و بفروشندگان جزء میفروشند نباید بیش از صدی 2 فایده ببرند و فروشندگان جزء (دست سوم) هم نباید بیش از صدی هشت سود استفاده کنند.
روی هم رفته بطوری که در مواد 3 و 4 ذکر شد سود فروشندگان از هر حیث نباید نسبت به بهائیکه از کارخانه خریداری میکنند از صدی ده تجاوز نماید _ مثلا اگر کالائی از کارخانه به 1000 ریال خریداری شد عمده فروشی نباید بیش از 1020 ریال و خرده فروش بیش از 1100 ریال بفروش رساند .


5- در صورتی که کمیسیون مراجعه به اشخاص فنی را برای رسیدگی به هزینه های فنی لازم بداند ممکن است از کارمندان سایر ادارات دولتی و یا بنگاه های دیگر استفاده کند.


6- پس از انکه کمیسیون های محلی طبق این مواد تعیین نرخ کردند بلافاصله صورت مجلس مربوطه را با صورت نرخ اجناس به پیوست خلاصه مدارکی که مأخذ تعیین نرخها بوده به کمیسیون مرکزی در وزارت پیشه و هنر بفرستند تا کمیسیون مرکزی پیشنهادات رسیده را بررسی نموده و آگهی نرخ عمومی برای کلیه کشور از طرف وزارت پیشه و هنر منتشر شود.


7- پس از انتشار آگهی نرخ کمیسیون های محلی موظفند نظارت کامل در اجرای نرخ تعیین شده بنمایند تا از تعدی و اجحاف کلیه فروشندگان جلوگیری شود ودر صورت تخلف طبق مقررات قانونی تعقیب و کیفر یابند.


8- در نقاط تابعه هر استان و شهرستان که کمیسیون در انجاها تشکیل نشده نظارت اجرای نرخ بعهده شهرداریها و یا بخشداریهای ان محل خواهد بود.