آیین‌نامه اخذ عوارض فانوسهای دریایی و گوئه های نورانی و غیرنورانی در کرانه ها و بنادر جنوب ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۹/۰۵/۲۰

۵۵۷۳ – 1319/05/16


هیئت وزیران در جلسه 15 مرداد ماه 1319 نظر به پیشنهاد شماره 20534 /9440 /ب بتاریخ 12 مرداد ماه 1319 وزارت دارائی آیین‌نامه زیر را تصویب نمودند:


ماده 1) از کلیه کشتیهائی که به کرانه ها و بنادر جنوب ایران آمد و رفت مینمایند عوارض متناسب با ظرفیت آنها برای تامین هزینه نگاهداری فانوسهای دریائی و گوئه های نورانی و غیرنورانی اخذ میگردد.

تبصره 1) کلیه گروهائی که به کرانه ها و بنادر جنوب ایران امد و رفت میکنند از پرداخت عوارض نامبرده معاف خواهند بود.


ماده 2) مبلغی که بنام عوارض فانوسها و گوئه های نورانی و غیرنورانی از هر کشتی اخذ میشود برای یک مرتبه رفت و امد به کرانه ها و بنادر جنوب ایران میباشد.


ماده 3) عوارض فانوسها به نسبت ظرفیت ثبت شده خالص هر کشتی محسوب و دریافت میشود.


ماده 4) میزان نرخ عوارض فانوسها و گوئه های نورانی و غیرنورانی که فعلا دریافت خواهد شد از هر تن ظرفیت خالص ثبت شده کشتی شش دینار بارز (6 دینار بارز) خواهد بود و میزان نرخ عوارض نامبرده بتناسب تعداد چراغهائی که بکار خواهند افتار و میزان کل ظرفیت ثبت شده خالص کشتیهای وارده به کرانه ها و بنادر جنوب ایران قابل تغییر خواهد بود.


ماده 5) هر کشتی که بیکی از کرانه ها و بنادر جنوب ایران وارد شود موظف خواهد بود عوارض نامبرده را در مقابل دریافت قبض رسید چاپی پرداخت و این قبض را برای ارائه بمامورین بندری یا گمرکی تا موقع مواجعت نگاهداری نماید.


ماده 6) هر کشتی که در یک بندر ایران عوارض فانوسها و گوئه های نورانی و غیرنورانی را پرداخت در بنادر دیگر که توقف خواهد کرد (در صورتی که ضمن همین مسافرت باشد) با ارائه قبض رسید پرداخت عوارض نامبرده از پرداخت مجدد آن معاف خواهد بود.

نخست وزیر- علی منصور