آیین ‌نامه وصول درآمد و نظارت اداره تصفیه امور ورشکستگی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۷/۱۸

[به موجب ماده ۱۲ آیین‌نامه قانون تصفیه امور ورشکستگی راجع به درآمد صندوق الف و ب -درآمد صندوق (ب) لغو شده است.]


شماره ۱۸۰۷۹ – 1318/07/15


نظر بماده 57 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب 24 تیرماه 1318 مواد زیر را مقرر میدارد:

ماده 1ـ برای نگاهداری حساب صندوق ب دفاتر زیر در اداره تصفیه نگاهداری میشود:
الف ـ دفتر روزنامه مطابق نمونة 1 پیوست که کلیة عملیات نقدی روزانه صندوق به اداره تصفیه باید در آن ثبت گردد.
ب ـ دفتر کل نقدی مطابق نمونة 2 پیوست که انواع درآمدها و پرداخت های روزانه صندوق ب بطورجداگانه در آن ثبت میشود.
ج ـ دفتر آزمایش ماهیانه مطابق نمونه 3 پیوست که نتیجه حساب های مندرجه در دفتر کل نقدی باید در آخر هر ماه در آن نوشته شود.


ماده 2ـ طرز وصول 25% مقرر در مادة 54 قانون ادارة تصفیه از اینقرار است:

الف ـ متصدیان ثبت شرکتها در ضمن وصول حقوق مندرجه در مادة 10 قانون ثبت شرکتها مصوب 11 خرداد 1310 باید صدی 25 اضافه نامبرده را با رعایت مادة 3 این آئین ‏نامه وصول نمایند.

ب ـ متصدیان مزبور در موقع وصول حقوق مذکور در ماده 11 قانون تجارت و پس از احتساب حقوق مقرر در مادة 135 قانون ثبت اسناد باید 25% مجموع آن را با رعایت مادة 3 این آئین ‏نامه وصول نمایند.

ج ـ متصدیان دفتر دادگاه ها مکلفند در موقع دریافت اعتراض‌نامه مذکور در مادة 293 قانون تجارت از قرار هر ده ریالی فقط ده دینار دریافت نموده که در قبال نصف آن تمبر روی اعتراض نامه الصاق و باطل کرده و برای نصف دیگر طبق دستور مادة 3 عمل نمایند.


ماده 3ـ متصدیان ثبت شرکتها و دفاتر و دادگاهها باید در موقع وصول درآمدهای مقرر رسیدی مطابق نمونه 4 پیوست در دو برک [برگ] صادر و برک [برگ] اول را بدهندة وجه تسلیم نموده و برک [برگ] دوم را بضمیمه صورت حساب های ماهیانه خود به اداره تصفیه بفرستند.


ماده 4 ـ متصدیان مذکور در مادة بالا باید منتهی تا پنجم هر ماه صورت حسابی مطابق نمونه 5 پیوست که حاکی از شرح وجوه دریافتی در ماه پیش باشد در دو برک [برگ] تهیه نموده و بضمیمه وجه و برک [برگ] دوم رسیدهای مندرجه در مادة بالا بادارة تصفیه فرستاده و حسابداری ادارة تصفیه نیز موظف است در ظرف 24ساعت پس از وصول آن یک برک [برگ] صورت حساب را امضاء نموده و با رسید آن که مطابق نمونه 6 پیوست است بدفتر مربوطه ارسال دارد.


ماده 5 ـ کلیه دفاتر و صورت حساب و رسیدهای مندرجه در مواد1 و 3 و 4 باید از طرف حسابداری وزارت دادگستری شماره‌ کذاری [گذاری] و مهر شده و در مقابل قبض رسید بادارات تصفیه تسلیم کردد [گردد].


ماده 6 ـ در مرکز ادارة حسابداری وزارت دادگستری و در شهرستانها نمایندة که از طرف وزارت دادکستری [دادگستری] تعیین میشود باید منتهی تا پانزدهم هر ماه کلیه عملیات محاسباتی ماه پیش اداره تصفیه را مطابق مندرجات دفاتر و مدارک مربوطه رسیدکی [رسیدگی] نموده و نتیجه را در صورت مجلس اداری و دفتر آزمایش اداره تصفیه قید نموده و در صورت مشاهدة خلاف ترتیب آنرا بوزارت دادکستری [دادگستری] گزارش [گزارش] میدهند.


ماده 7 ـ اداره تصفیه باید برای صندوق ب حساب مخصوصی در یکی از شعب بانک ملی باز کند.


ماده 8 ـ کلیه وجوهی که ضمن نامه ببانک فرستاده میشود و کلیه چکهائی که عهده بانک کشیده میشود باید بامضاء دو نفر کارمند مجاز باشد.


ماده 9 ـ اداره تصفیه در موقع لزوم میتواند صورت درآمد ماهیانه را با سوش‌ها و سایر اسناد و مدارک متصدیان و دفاتر مربوطه تطبیق و بازرسی نماید.


ماده 10 ـ در صورتی که بین اداره تصفیه و متصدیان دفاتر اختلافی‌ حاصل شود تشخیص آن در مرکز با اداره حسابداری وزارت دادگستری و در شهرستانها با نمایندة که از طرف وزارت دادگستری تعیین میشود خواهد بود.

وزیر دادگستری ـ دکتر متین دفتری