آیین‌‌نامه طرز نگاهداری دام‌ها و پرنده‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۱۰/۲۰

نظر به ماده ۲۷۶ قانون مجازات عمومی وزارت دادگستری وزارت کشور آئین ‏نامه طرز نگاهداری دامها و پرنده‌ها را که مشتمل بر هفت ماده است تصویب نموده و اجراء آن را مقرر میدارند.


ماده ۱ـ دامها و پرنده‌هائی که برای فروش و مصرف شهر نگاهداری میشود در نقاطی نگاهداشته میشود که با موافقت نظر شهرداری معین میگردد.
محل نگاهداری باید مطابق اصول بهداشت بوده فضای کافی برای هواخوری خوراک و شرب دامها و پرنده‌ها موجود باشد.


ماده ۲ـ محل فروش دامها و پرنده‌ها نیز از طرف شهرداری در بازارهای مخصوص معین میگردد.
مغازه‌ها و قفسه‌هائی که دامها و پرنده‌ها نگاهداری میشوند باید مطابق دستور شهرداری بقدر کفایت بزرگ و تمیز و از هر جهت وسائل راحت آنها فراهم باشد.


ماده ۳ـ خوراک دامها و دانه پرنده‌ها را باید صاحب مغازه و دکاندار مرتب نموده و دام و پرنده بدون خوراک نگاه داشته نشود.


ماده ۴ـ گردانیدن دامها و پرنده‌ها در شهرها متروک و فقط در همان بازارهائی که از طرف شهرداری معین میشود باید بمعرض فروش بگذارند.


ماده ۵ ـ بردن دامها و پرنده‌ها از شهری به شهر دیگر بترتیبی خواهد بود که در راه اسباب زحمت دامها و پرنده‌ها فراهم نشده و حتی ‌الامکان وسیله راحت آنها موجود باشد.


ماده ۶ ـ چنانچه در طرز نگاهداری دامها و پرنده‌ها برخلاف آئین‏ نامه عمل شود مرتکب بزهکار خلافی محسوب و برطبق آئین‏ نامه خلافی مورد تعقیب واقع خواهد گردید.


ماده ۷ـ شهرداری‌ها مامور اجرای مواد این آئین ‏نامه بوده و از تاریخ تصویب منتهی تا شش ماه وسائل اجراء آن را فراهم و محل و طرز نگاهداری و بازار فروش دامها و پرنده‌ها را برای اطلاع همگانی آگهی خواهند داد.


از طرف وزیر کشور -فریدونی
کفیل وزارت دادگستری -سروری