آییننامه استخدامی کارکنان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۱۲/۰۲

۱۶۱۹۶ – ۱۳۱۷/۱۱/۲۹
مصوب ۱۳۱۷/۱۱/۲۶


برحسب مقررات ماده 4 قانون تشکیل بنگاه راه‌آهن دولتی ایران آیین‌نامه استخدامی کارکنان راه‌آهن مشتمل بر موارد ذیل تصویب میشود:


فصل اول ـ اعضاء عادی راه‌آهن و طرز استخدام آنها

ماده 1 ـ کلیه کارکنانی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در بنگاه راه‌آهن دولتی ایران (اعم از مرکز و نواحی و قسمتهای تابعه آن از قبیل کشتیرانی دریاچه رضائیه و بندرشاه و بندر شاهپور) مشغول خدمت هستند و مقرری آنها ماهیانه تعیین شده است در صورتی که واجد شرایط ذیل باشند عضو عادی محسوب شده و مشمول مقررات و مزایای این آیین‌نامه هستند ولو اینکه مشمول قانون استخدام کشوری قضائی و سایر قوانین استخدامی بوده باشند:
1ـ تابعیت ایران
2ـ حداقل سن 23 سال
3ـ عدم محکومیت به جنایت و یا جنحه که مستلزم محرومیت از حقوق استخدامی باشد و معتاد نبودن باستعمال افیون.


ماده 2 ـ کارکنانی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در بنگاه راه‌آهن دولتی ایران مشغول خدمت هستند ولی سن آنها کمتر از 23 سال است مادام که خدمت نظام وظیفه را انجام نداده و یا معافیت دائم نگرفته‌اند کارگر موقتی محسوب میشوند ولی پس از انجام خدمت نظام وظیفه و یا گرفتن معافیت دائم در صورتی که احتیاج باستخدام آنها باشد چنانچه واجد شرایط مقرر در ماده اول هم باشند ممکن است بدون رعایت ماده چهارم بعضویت عادی راه‌آهن قبول شوند.


ماده 3 ـ کسانی که بعد از این برای خدمت در بنگاه راه‌آهن دولتی ایران بعنوان عضو عادی پذیرفته میشوند باید واجد شرایط ذیل باشند:
1ـ تابعیت ایران
2ـ دارابودن تصدیـق انجام خدمت نظام وظیفه و یا معافیـت دائم بعلتی که مانع کار در راه‌آهن نباشد و این امر منوط بتشخیص بنگاه راه‌آهن است.
3ـ عدم محکومیت به مجازات جنائی و همچنین به جنحه که مستلزم محرومیت از حق استخدام دولتی باشد.
4 ـ واجد بودن حُسن اخلاق و صحت مزاج و عدم تجاهر به فسق و معتادنبودن به استعمال افیون و عدم ابتلاء به مرضی که مانع استخدام باشد.
5 ـ واجدبودن معلومات و شرایطی ‌که شغل محوله به آنها ایجاب می‌نماید.


ماده 4 ـ قبول عضو عادی برای راه‌آهن از بین اشخاصی که واجد شرایط مذکور در ماده سوم باشند برحسب موارد بموجب امتحان یا مسابقه بعمل خواهد آمد و در صورت تساوی شرایط دارندگان گواهی‌نامه از مقامات علمی مربوطه و همچنین کسانیکه سابقه خدمت در راه‌آهن دارند بر سایرین مقدم هستند.

تبصره ـ دارندگان گواهینامه از آموزشگاههای بنگاه راه‌آهن دولتی ایران برای عضویت عادی راه‌آهن محتاج به دادن امتحان یا مسابقه نیستند.


فصل دوم ـ مستخدمین خارجی و کارگران موقتی

ماده 5 ـ خدمتگزاران خارجی بنگاه راه‌آهن که استخدام آنها موکول به تصویب هیئت‌وزیران است در صورتی که استخدام مشارالیهم بموجب قرارداد بعمل آمده باشد بر طبق قرارداد مربوط با آنها رفتار خواهد شد والا کلیه مقررات و مزایای مذکور در این آیین‌نامه شامل آنها خواهد شد.


ماده 6 ـ علاوه بر اعضای عادی و مستخدمین خارجی بنگاه راه‌آهن میتواند کارگران موقتی اعم از اتباع ایران یا خارجه بخدمت موقتاً مشغول ساخته و دستمزد آنها را روزانه معین و پرداخت نماید. کلیه مقررات و مواد این آیین‌نامه باستثنای مواد مذکوره در فصلهای یک ـ سه ـ چهار ـ هفت شامل این طبقه کارگران خواهد بود.

تبصره ـ کسانی که بعنوان شاگرد عمل در کارخانجات و سایر قسمتهای راه‌آهن برای کسب تجربه و عمل اشتغال پیدا میکنند مادام که دورة عمل تجربیات و تحصیلات خود را تمام نکرده‌اند جزو کارگران موقتی محسوب هستند ولی همینکه دوره تجربه و عمل خود را تمام و مورد تصدیق واقع گردیدند و ضمناً واجد شرایط مذکور در ماده 3 هم بودند میتوان شغل معینی به آنها رجوع نمود و مشارالیهم را بعضویت عادی راه‌آهن قبول کرد و این اشخاص از نظر کاری که آموخته‌اند بر داوطلبان خارج (موضوع ماده 4) رجحان خواهند داشت.


فصل سوم ـ طبقه‌بندی مشاغل و حقوق آنها

ماده 7 ـ اعضاء عادی و کارکنان بنگاه از لحاظ خدمتی که انجام میدهند به پنج طبقه (طبق صورت‌بندی ضمیمه) تقسیم میشوند.

ماده 8 ـ نصب و انفصال و انتقال و ترفیع و اضافه حقوق مستخدمین مذکوره در طبقه یک باختیار وزیر راه یا قائم‌مقام او خواهد بود.

ماده 9 ـ نصب و انفصال و انتقال مستخدمین مذکور در طبقه دو به پیشنهاد مدیرکل راه‌آهن به اختیار وزیر راه یا قائم‌مقام او میباشد. نصب و انفصال و انتقال خدمتگزاران اسم برده شده در طبقات سه تا پنج به اختیار مدیرکل راه‌آهن میباشد.

ماده 10 ـ بنگاه راه‌آهن مشاغل و حقوق اعضاء فعلی را تدریجاً با جدول ضمیمه تطبیق میدهد.

ماده 11 ـ پرداخت اضافه حقوق بکارکنان بنگاه راه‌آهن نباید زودتر از یکسال از تاریخ استخدام یا آخرین اضافه حقوق دریافتی آن خدمت‌گزار انجام گیرد و مبلغ آنهم از صدی ده حقوق پرداختی در هر مرتبه نباید تجاوز کند.

ماده 12 ـ در صورتی که خدمتگزاری بواسطه ابراز لیاقت استحقاق ارتقاء بدرجه یا طبقه بالاتری را پیدا کند و این استحقاق را کمیسیون مخصوصی که از طرف هیئت‌مدیره بنگاه راه‌آهن تعیین خواهد شد با رعایت وجود اعتبار و احتیاج گواهی نماید خدمتگزار مذکور میتواند از حقوق و مزایای مربوطه استفاده نماید کمیسیون فوق سالی یکبار در ماه دی تشکیل و پیشنهاداتش در صورت تصویب از اول سال قابل اجراء است.

ماده 13 ـ ترفیع از طبقه به طبقه دیگر فرع بر این است که قبلاً کارمند در درجه اول آن طبقه قرارگیرد و اصولا ترفیع مستلزم بر این است که کارمند از درجات پائین‌ترقبلا بدرجه یک ترقی حاصل نموده باشد و در طی درجات نیز همین رعایت ضروریست.

ماده 14 ـ اضافه حقوق و ترفیعی که بمستخدمین مذکور در تبصره 2 ماده 4 قانون تشکیل بنگاه راه‌آهن داده میشود فقط با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری و مواد اصلاحیه آن (بدون رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات استخدامی) برحسب پیشنهاد بنگاه راه‌آهن و بموجب حکم وزارت راه و تأیید اداره بازنشستگی صورت خواهد گرفت.

تبصره ـ تشخیص مقام بالاتر طبق اعتبارات مصوبه در بودجه بنگاه راه‌آهن است.

ماده 15 ـ کمیسیون رسیدگی بپیشنهادات ترفیعات مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری در دیماه هر سال بپیشنهادات واصله رسیدگی مینماید در صورت تصویب نظریات کمیسیون ترفیع رتبه مستخدم از اول سال بعد قابل اجراء است.

ماده 16 ـ مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری که فعلا در خدمت بنگاه راه‌آهن دولتی ایران هستند یا در آتیه داخل شوند جزء اعضای عادی راه‌آهن محسوب میشوند و تابع آیین‌نامه‌ها و مقررات بنگاه مزبور بوده و کسور تقاعد مقرره در قانون استخدام کشوری را بصندوق تقاعد خواهند پرداخت.

تبصره- [منسوخ 01ˏ05ˏ1324]
وزارت راه میتواند درباره کارمندان لیسانسیه که فعلا در خدمت بنگاه راه آهن هستند طبق قانون اعزام محصل بخارجه مصوب خرداد 1307 پایه اداری تعیین و کسانی را هم که در آتیه مورد نیاز آن بنگاه باشند طبق قانون مزبور بخدمت بپذیرد نیز مجاز است قانون خدمتگزاری پزشکان مصوب مرداد ماه 18 را در بنگاه مزبور اجرا نماید ترفیع مشمولین تبصره مزبور طبق مقررات عمومی بنگاه راه آهن ایران داده خواهد شد ااحکامی که پیش از صدور این تصویبنامه صادر و با مفاد آن منطبق باشد معتبر خواهد بود.


فصل چهارم ـ پرداخت فوق‌العاده

ماده 17 ـ بموجب حکم مدیرکل راه‌آهن یا قائم‌مقام او وجوه ذیل علاوه بر حقوق ثابت بمستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران قابل پرداخت است.
1ـ تا پنجاه درصد حقوق برای تلافی هر مورد که پرداخت مبلغی اضافه بر حقوق ثابت بعنوان کمک خرج بمستخدم ضرورت پیدا میکند(از قبیل فوق‌العاده بدی آب و هوا و سختی معیشت کرایه خانه و غیره) فوق‌العاده زیادتر از پنجاه درصد تا میزان صددرصد حقوق ثابت برحسب پیشنهاد مدیرکل راه‌آهن یا قائم‌مقام او و تصویب وزیر راه قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره 1ـ تشخیص و تعیین نقاط بد آب وهوا برای مستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران برحسب پیشنهاد وزارت راه و تصویب هیئت‌وزیران خواهد بود.

تبصره 2 ـ تعییـن نقاط صعب‌المعیشـه از طرف وزیر راه بعمـل خواهد آمد.
2ـ فوق‌‌العاده اضافه کار بمأخذ اصل حقوق که بساعات کار معمولی تعلق میگیرد.


فصل پنجم ـ هزینه مسافرت فوق‌العاده اعاشه و انتقال

ماده 18 ـ هزینه مسافرت و فوق‌العاده اعاشه و انتقال کارکنان بنگاه راه‌آهن در موارد لزوم طبق آیین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران که برای مستخدمین کشوری تصویب گردیده و مورد عمل است تأدیه میشود.

تبصره ـ در مواقع استفاده از مواد آیین‌نامه سابق‌الذکر حقوق کارکنان بنگاه با رتبه قانونی تطبیق میشود.


فصل ششم ـ مرخصی و کمک‌های بهداری

ماده 19 ـ مدت مرخصی سالیانه اعضاء عادی و مستخدمین خارجی (که قرارداد استخدامی ندارد( از قرار سالی یک ماه و مستخدمین جزء سالی 11 روز خواهد بود.

تبصره ـ مرخصی که بمستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن تعلق می‌گیرد از اول مهرماه 1314 (تاریخ تشکیل بنگاه) محسوب میشود.

ماده 20 ـ هرگاه مستخدمی مریض شد و طبیب معتمد بنگاه مرض و عدم قدرت او را بکار کردن تصدیق نمود تا مدت چهار ماه حقوق او برای معالجه پرداخته خواهد شد و چنانچه پس از مدت مزبور بهبودی حاصل ننمود تا شش ماه نیز از مرخصی استحقاقی استفاده خواهد نمود و بعداً هرگاه بهبودی نیافت می‌تواند از مواد مربوط فصل 7 استفاده نماید.

ماده 21 ـ از کلیه مستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن مراقبت صحی و معالجه مجانی با وسائلی که راه‌آهن دارد بعمل خواهد آمد.

تبصره ـ در نقاطی که وسائل بهداشت دیگری غیر از آنچه راه‌آهن برای مستخدمین خود دارد موجود نباشد بالضروره از بستگان تحت تکفل مستخدمین و کارکنان متوقف در آن نقاط نیز مراقبت صحی و معالجه مجانی با وسائلی که راه‌آهن دارد بعمل خواهد آمد.

ماده 22 ـ از حقوق کلیه مستخدمین و کارکنان بنگاه اعم از خدمتگزاران فنی یا دفتری و کارگران موقتی صدی دو جهت صندوق بهداشت کسر میشود:

1ـ از کسور مذکوره فوق صندوقی به نام صندوق بهداشت تأسیس میشود و وجوه حاصله منحصراً باید بمصارف ذیل برسد:
الف ـ مراقبت صحی از مستخدمین و کارکنان و معالجه اشخاصیکه در نتیجه ایفای وظیفه مریض و یا مجروح میشوند.
ب ـ پاداش نقدی بکسانی که در نتیجه ایفای وظیفه دائماً از عضوی از اعضاء بدن محروم و یا برای مدت عمر از کار بیافتند.
ج ـ پاداش به وراث کسانی که در نتیجه ایفاء وظیفه و در سرخدمت تلف شوند

2ـ بنگاه راه‌آهن حساب مخصوصی برای وجوه صندوق بهداشت باز خواهد نمود که درآمد جمع‌آوری شده و منافع حاصله از آن معلوم و مخارج آن در حدود مقررات این آیین‌نامه پرداخت شود.

3ـ محاسبه جمع و خرج صندوق بهداشت در آخر هر سال تهیه و بطبع رسیده و منتهی تا آخر فروردین سال بعد منتشر خواهد شد و موجودی هر سال بمحاسبه سال بعد منتقل خواهد گردید.

4ـ پاداش نقدی مذکور در جزء (ب) قسمت 1 از ماده 17 بطریق ذیل خواهد بود.
الف ـ اشخاصیکه در نتیجه ایفاء وظیفه طوری صدمه ببینندکه منجر به از کارافتادن دائمی آنها بشود معادل دو سال آخرین حقوق بآنها پرداخته میشود و حداکثر این مبلغ نباید از 20.000 ریال تجاوز کند.
ب ـ اشخاصیکه قسمتی از اعضاء بدن آنها در اثر سانحه مربوط به ایفاء وظیفه معیوب دائمی شود علاوه بر معالجه ابتدائی بشرح ذیل حق استفاده خواهند داشت:
1ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دو چشم و یا دو دست و یا دو پا پنجاه درصد دو سال آخرین حقوق.
2ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست راست از آرنج به بالا 35درصد دو سال آخرین حقوق.
3ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست چپ از آرنج به بالا دست راست از آرنج بپائین و یا از زانو به بالا سی‌درصد دو سال آخرین حقوق.
4ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست چپ از آرنج به پائین و یا از زانو بپائین و از کارافتادن کلیه قوة سامعه بیست وپنج درصد دو سال آخرین حقوق.
5 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن یک چشم پانزده درصد دو سال آخرین حقوق هرگاه فقط یک چشم شخص مصدوم بینا بوده و آنهم در نتیجه نابینا شود سی و پنج درصـد دو سـال آخرین حقـوق داده خواهدشد.
6 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی شست دست دوازده درصد دوسال آخرین حقوق.
7 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی تمام انگشتهای یک پا ده‌درصد دو سال آخرین حقوق.
8 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی قوة سامعه یک گوش هفت درصد دو سال آخرین حقوق.
9 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی یک بند انگشت شست دست و یا انگشت سبابه و یا شست پا 5 درصد دو سال آخرین حقوق.
10 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی هر انگشت دست غیر از انگشت سبابه و شست دونیم درصد دو سال آخرین حقوق.

الف ـ اشخاصی که در نتیجه ایفاء وظیفه طوری صدمه ببینندکه منجر به از کارافتادن دائمی آنها بشود معادل دو سال آخرین حقوق بآنها پرداخته میشود و حداکثر این مبلغ نباید از 20.000 ریال تجاوز کند.

ب ـ اشخاصی که قسمتی از اعضاء بدن آنها در اثر سانحه مربوط به ایفاء وظیفه معیوب دائمی شود علاوه بر معالجه ابتدائی بشرح ذیل حق استفاده خواهند داشت:
1ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دو چشم و یا دو دست و یا دو پا پنجاه درصد دو سال آخرین حقوق.
2ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست راست از آرنج به بالا 35درصد دو سال آخرین حقوق.
3ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست چپ از آرنج به بالا دست راست از آرنج بپائین و یا از زانو به بالا سی‌درصد دو سال آخرین حقوق.
4ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی دست چپ از آرنج به پائین و یا از زانو بپائین و از کارافتادن کلیه قوة سامعه بیست وپنج درصد دو سال آخرین حقوق.
5 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن یک چشم پانزده درصد دو سال آخرین حقوق هرگاه فقط یک چشم شخص مصدوم بینا بوده و آنهم در نتیجه نابینا شود سی و پنج درصـد دو سـال آخرین حقـوق داده خواهدشد.
6 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی شست دست دوازده درصد دوسال آخرین حقوق.
7 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی تمام انگشتهای یک پا ده‌درصد دو سال آخرین حقوق.
8 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی قوة سامعه یک گوش هفت درصد دو سال آخرین حقوق.
9 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی یک بند انگشت شست دست و یا انگشت سبابه و یا شست پا 5 درصد دو سال آخرین حقوق.
10 ـ برای فقدان و یا از کارافتادن دائمی هر انگشت دست غیر از انگشت سبابه و شست دونیم درصد دو سال آخرین حقوق.

تبصره 1 ـ حداکثر پاداش مقرر در تمام موارد ده‌گانه فوق از بیست‌هزار ریال بیشتر نباید باشد.

تبصره 2 ـ در مورد کسانیکه کمتر از دو سال کارکرده باشند معادل دوسال حقوق نسبت به آخرین حقوقی که دریافت داشته‌اند محسوب میشود.

تبصره 3 ـ در تمام موارد ده‌گانه هرگاه اعضاء بدن صدمه خورده ولی به کلی از کار نیافتاده باشد بر طبق نظر و تشخیص کمیسیون پاداشی کمتر از آنچه برای فقدان کامل اعضاء مقرر است تأدیه میشود.


ماده 23 ـ بوراث قانونی و اشخاص تحت کفالت مستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن که در حین ایفاء وظیفه مقتول و یا صدماتی بر آنها وارد شود که منجر بمرگ گردد و یا در محل خدمت مبتلا به امراض محلی شده و در نتیجه فوت نماید معادل دو سال آخرین حقوق شخص مقتول یا متوفی تأدیه خواهد شد مشروط بر اینکه مستخدم مقتول یا متوفی بیش از شش ماه سابقه خدمت در راه‌آهن داشته باشد.

تبصره 1ـ مقصود از امراض محلی از قبیل مالاریای مزمن ـ گرمازدگی ـ روماتیسم ـ سرمازدگی ـ دیسانتری و نظایر آنها میباشد.

تبصره 2 ـ بورثه اشخاصی که کمتر از ششماه خدمت کرده و در نتیجه صدمه یا ابتلاء به امراض محلی تلف شده‌اند مبلغی معادل یک سال از آخرین حقوق تأدیه خواهد شد.

تبصره 3ـ حداکثر پاداشی که بورثه متوفی داده میشود از بیست‌هزار ریال تجاوز نخواهد کرد.


ماده 24 ـ مستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن در موارد ذیل فقط معالجه خواهند شد و حق استفاده از پاداشهای مذکوره در جزء 4 از ماده (17) را نخواهند داشت.
الف ـ در صورتی که در موقع حادثه وارده به آنها تحت تأثیر مشروبات الکلی و ادویه مخدره باشند.
ب ـ در صورتی که عمداً احکام و قواعدیرا که مخصوصاً برای حفاظت آنها وضع شده مراعات ننمایند.
ج ـ در صورتی که عالما و عامداً وسائل و وسائطی را که برای حفظ آنها تعبیه شده است مورد استفاده قرار نداده و عمداً وسائل مزبور را تغییر داده و یا از کار بیندازند.

ماده 25 ـ برای اثبات استحقاق استفاده از مقررات مواد )17 و 18 ( باید صورت‌مجلسی که دارای امضاء و تصدیق رؤساء مربوطه و رؤساء اداره حسابداری و پزشک اداری یا بهداری و در نبودن آنها یکنفر پزشک معتمد محلی باشد تهیه و ارائه گردد صورت‌مجلس مذکور باید دارای تمام اطلاعات لازمه و تفصیل جزئیات قضیه و مخصوصاً تصریح باینکه حادثة اتفاق افتاده در نتیجه ایفاء وظیفه بوده یا خیر باشد.
امضاءکنندگان صورت‌مجلسی که برخلاف حقیقت و از نظر خصوصی تنظیم شده باشد جزاً تعقیب خواهند شد.

ماده 26 ـ رسیدگـی بصورتمجلـس‌های واصلـه بطریق فـوق بکمیسیونی مرکب از سه نفر اعضاء بنگاه که مدیرکل تعیین خواهند نمود محول میشود تا صورتمجالس را با آیین‌نامه و سایر اطلاعات موجوده تطبیق و نظر خود را در آن خصوص اظهار دارند در صورتی که کمیسیون با صورت‌مجلس واصل موافقت کرد و مدیرعامل بنگاه هم آن را تصدیق نماید بر طبق مقررات جاریه به اشخاصی که باید از آن استفاده نمایند دستور تأدیه پاداش داده میشود.

ماده 27 ـ استفاده از وجوه صندوق احتیاط برای اشخاصی که صدی دو از حقوق را نپرداخته‌اند ممنوع است.


فصل هفتم ـ بازنشستگی معمولی

ماده 28 ـ عموم کارمندان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران حق دارند با رعایت یکی از شرایط ذیل بازنشستگی خود را بخواهند.
1ـ دارابودن بیست سال خدمت متوالی.
2ـ دارابودن 25 سال خدمت متناوب که بیست سال آن را در خدمت بوده باشند.
3ـ داشتن سی سال خدمت اعم از متوالی یا متناوب.
4ـ داشتن شصت سال عمر با ده سال خدمت در راه‌آهن.

تبصره ـ وزارت راه میتواند در صورتی که سن کارمند از شصت سال تجاوز نماید او را بازنشسته نماید.

ماده 29 ـ برقراری حقوق بازنشستگی درباب کارمندان بنگاه راه‌آهن دولتی با رعایت مواد 45 و 46 و 47 و 48 و 49 و 50 و 51 و 52 و 53 و 54 و 55 و 58 و 59 و 60 و 61 قانون استخدام کشوری باید بعمل آید.

ماده 30 ـ از مقرری کارمندان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران باستثناء کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری که تابع مقررات خاصی میباشند وجوه ذیل کسر و بصندوق بازنشستگی و وظائف وراث کارمندان تحویل میشود.
1ـ صدی پنج از مقرری ماهیانه.
2ـ مقرری یکماهه مستخدم در موقع ورود بخدمت دولت.
3ـ مبلغ اضافه مقرری‌هائیکه بعدها به کارمندان داده میشود درماه اول اخذ آن اضافه.
4ـ وجوهی‌که ممکن است در موقع مرخصی از مقرری کارمندان کسر شود.
5 ـ وجوه حاصله از محکومیت و جرائم اداری کارمندان.

ماده 31 ـ کلیه کارمندانی که در تاریخ تأسیس بنگاه راه‌آهن دولتی وظایف و بازنشستگی وراث کارمندان دفعتاً و یا به مرور بپردازند همچنین کارمندانی که پس از تأسیس بنگاه داخل خدمت شده‌اند باید از تاریخ ورود بخدمت صدی پنج مقرری خود را بصندوق مزبور دفعتاً یا به مرور کارسازی نمایند.


فصل هشتم ـ تشویق و تنبیه

ماده 32 ـ هر یک از کارمندان بنگاه راه‌آهن که خدمت شایان و قابل تقدیری انجام دهند برحسب اهمیت بوسایل ذیل تشویق می‌شوند:
1ـ تقدیر کتبی برحسب مواد از طرف رئیس ناحیه یا رئیس قسمت یا مدیرکل یا وزیر راه با درج در ورقه خدمت.
2ـ پرداخت انعام بپیشنهاد مدیرکل راه‌آهن و تصویب وزیر راه.

ماده 33 ـ هر یک از کارمندان بنگاه راه‌آهن که مرتکب خلاف یا تقصیر اداری بشود مطابق آیین‌نامه رسیدگی بتقصیرات اداری مصوب هیئت‌وزیران درباره او رفتار خواهد شد.

ماده 34 ـ چنانچه محرز شود یکی از کارمندان بواسطه غفلت یا قصور در انجام وظیفه مرتکب خطائی شده است که باعث صدمه جانی یا مالی گردیده علاوه بر تعقیب در دادگاههای عمومی ممکن است از طرف دادگاه اداری به پرداخت جریمه نقدی و جبران خسارتی که به اداره راه‌آهن وارد شده محکوم گردد.

ماده 35 ـ مدیرکل بنگاه راه‌آهن دولتی یا قائم مقام او میتوانند بدون تشکیل دادگاه اداری کارمندان مقصر را (بمناسبت تقصیراتی که مرتکب شده‌اند) بپرداخت جریمه نقدی تا یکماه مقرری ماهیانه آنان محکوم نماید.


فصل نهم ـ مواد متفرقه

ماده 36 ـ آیین‌نامه استخدام کارکنان راه‌ آهن و کشتیرانی آذربایجان مصوب 6 اردیبهشت ماه 1309 هیئت‌ وزیران از تاریخ اجرای این آیین‌نامه ملغی و وجوهی که بموجب فقره 7 ماده 2 آیین‌نامه مزبور از مستخدمین دریافت شده بمشارالیهم مسترد خواهد شد و منافع حاصله از آن وجوه و باقیمانده وجوه بصندوق احتیاط بنگاه راه‌ آهن منتقل خواهد شد.

ماده 37 ـ برای فراگرفتن معلومات نظری یا عملی راه‌آهن بنگاه راه‌آهن ایران میتواند با تصویب وزیر راه دانشجو بخارجه اعزام دارد هزینه تحصیل مدت توقف در خارجه و رشته‌هائی که دانشجو باید تعقیب نماید با شرایط خدمت بعد از تحصیل به تصویب وزیر راه خواهد رسید.

ماده 38 ـ این آیین‌نامه از تاریخ تصویب به موقع اجراء گذارده میشود و عملیاتی که پس از تصویب قانون مصوب 12 مرداد 1314 تا این تاریخ شده تنفیذ میگردد.


صورت طبقه‌بندی مستخدمین و کارکنان بنگاه راه‌آهن دولتی ایران

طبقه درجه مستخدمین کارکنان دفتری و غیرفنی
میزان حقوق
یکم
یک ـ مدیرکل
3500 ـ 5000
دو
سه 1ـ رؤساء نواحی راه‌آهن 2ـ رؤساء قسمتهای مرکزی رئیس حسابداری ـ اموال دفتر
2200 ـ 2500
دوم
یک ـ بازرس رئیس پاسبانی راه‌آهن ـ رئیس کارگزینی مرکزی
1700/2100
دو ـ سرحسابدار قسمتهای مرکزی ـ رئیس آمار ـ رئیس بندر درجه اول
1400 ـ 1600
سه ـ معاون قسمت دفتر و رؤسای دفتر قسمتها ـ رؤسای اموال قسمتها ـ حسابدار درجه   1 اعضاء دفتر درجه 1 رئیس بندر درجه 2 مترجم درجه 1
1000 ـ 1300
سوم
یک ـ مترجم درجه 2 حسابدار درجه 2ـ اعضاء دفتر درجه 2 رئیس بندر درجه 2ـ تحویلدار   درجه 1
800 ـ 950
دو ـ انباردارهای کالا ـ محاسب درجه 2 اعضاء دفتری درجه 2 رئیس بندر درجه 4 ـ   تحویلدار درجه 2
650 ـ 700
سه ـ اعضاء دفتری درجه 4 ـ بلیط فروش درجه 1 ـ بارنامه‌نویس درجه 1
520 ـ 600
چهارم
یک ـ اعضاء دفتری درجه 5 ـ بلیط فروش درجه 2 ـ بارنامه نویس درجه 2ـ تابلونویس ـ   متصدی انبارهای جزء ‌ـ مستخدمین جزء درجه 1
400 ـ 500
دو ـ اعضاء دفتر درجه 6 ـ مستخدمین جزء درجه 2
300 ـ 380
سه
پنجم
یک ـ پاسبان درجه 1
250 ـ 280
دو ـ پاسبان درجه 2 ـ باربرـ مهتر ـ سورچی ـ رفت‌گر ـ مستحفظ کارگر عادی ـ جاشو   ـ شاگرد ـ کارگر ـ مستخدمین جزء درجه 3
180 ـ 340
طبقه درجه مستخدمین فنی
میزان حقوق
یکم
یک ـ مدیرکل
دو ـ معاون فنی ـ رؤساء
3500 ـ 4000
سه ـ رؤسای قسمتهای بهداری ـ حرکت و تعرفه ـ نواحی راه ـ راه‌آهن ـ بازرس کل
2900 ـ 3400
دوم
یک ـ معاونین قسمتهای مرکزی و رؤسای نواحی تابعه هر قسمت سرمهندس ـ مشاور حقوقی
2300 ـ 2800
دو ـ مهندس قسمت مرکزی ـ رئیس کارخانه درجه 1 پزشک دیپلمه ـ معاونین قسمت حرکت ـ   بازرس‌های قسمت خط ـ بازرسهای قسمت حرکت ـ رئیس تلگراف و تلفن ـ رؤساء حرکت
1800 ـ 2200
سه ـ رؤساء کارخانجات درجه 2 سرمکانیسین ـ هنرآموز ماشینها ـ رئیس ایستگاه درجه   1 ـ معاونین کارخانجات درجه 1
1400 ـ 1700
سوم
یک ـ رئیس انبار ـ اسناد ـ تعمیرات ـ راننده لکوموتیو درجه 1ـ ناخدا درجه 1 ‌ـ   متصدی خریدهای فنی ـ مکانیسین درجه 1 ـ تکنیسین درجه 1 ـ نقشه‌کش درجه 2 ـ موتوریست   درجه 1 راننده جرثقیل درجه 1 ـ راننده اتوموتریستها درجه 1 ـ رئیس ایستگاه درجه   2 ـ معاون ایستگاه درجه 1 ـ معاونین حوزه‌های خط و حرکت ـ سوارکننده ماشین‌آلات   ـ متصدی اعزام و قبول قطارها ـ متصدی توزیع واگنها ـ متصدی رسیدگی به اوراق سیر   قطارها ـ متصدی تعرفه
1100 ـ 1300
دو ـ انباردارهای فنی ـ راننده لکوموتیو درجه 2 ـ نقشه‌کش درجه 2 موتوریست درجه   2 ـ ناخدا درجه 2 تلگرافچی درجه 1 راننده جرثقیل درجه 2 ـ رئیس ایستگاه درجه 3   معاون ایستگاه درجه 2ـ‌رئیس قطار درجه 1 ـ کارگر متخصص الکتریسین درجه 1 رؤسای   قطعات خط
850 ـ 1000
سه ـ راننده لکوموتیو درجه 3 بازرس قطار ـ موتوریست درجه 3 ـ شوفر درجه 1   تلگرافچی درجه 2 ـ رئیس قطار درجه 2 ـ سرکارگر کمک نقشه‌کش ـ چلینگر درجه 1 ـ   نجار درجه 1 نقاش درجه 1 ـ الکتریسین درجه 2 ـ رئیس ایستگاه درجه 4 ـ معاون ایستگاه   درجه 3 ـ حلبی‌ساز درجه 1 آهنگر درجه 1 ‌ـ چرخکار درجه 1 ـ مباشر خط ـ سوهانکار   درجه 1 ـ پرچکار درجه 1 ریخته‌گر درجه 1 مکانیسین درجه 3 ـ تراشکار ـ جوشکار ـ   رنده‌کش ـ قالب‌ساز درجه 1 ـ معاینه‌کننده واگنها ـ خیاط ـ ساعت‌ساز ـ بناء درجه   1ـ لحیم کار درجه 1 راننده اتوموتریس درجه 2 معاون قطعه ـ ماشین‌نویس درجه 1
700 ـ 800
چهارم
یک ـ شوفر درجه 2 ـ سیم‌کش درجه 1 ‌ـ آهنگر ـ نجار ـ چرخکار ـ ریخته‌گر ـ بنا ـ پرچکار ـ جوشکار ـ چلینگر ـ رنده‌کش ـ نقاش ـ قالب‌ساز ـ حلبی‌ساز درجه 2 ـ شیشه‌‌بر   ـ باطری پرکن ـ راهنماری قطار ـ رئیس قطار درجه 3 ـ رئیس ایستگاه درجه 5 ـ معاون   ایستگاه درجه 4 ـ سرعمله ـ ناظم قطار ـ ملوان ارشد ـ پرستار درجه 1 ـ معین پزشک ـ راهنمای توشه ـ ناظم ایستگاه ـ مرتب قطار ـ تلفونچی ارشد ـ شوفر موتور درزین ـ   ماشین‌نویس درجه 2
550 ـ 650
دو ـ آتشچی درجه 1 ـ راننده لکوموتیو درجه 4 ـ سرسوزنبان ـ روغن‌زن درجه 1   راننده درزین غیرموتوری ـ ترمزبان درجه 1 ـ پرستار درجه 2 ـ ترازودار ـ ملوان   درجه 1 ‌ـ تلفونچی ـ ماشین‌نویس درجه 2
420ـ 500
سه ـ آتشچی درجه 2 ـ روغن‌زن درجه 2 ـ ترمزبان درجه 2 سوزنبان درجه 1 ـ تلفونچی   جزء
320 ـ 400
پنجم
یک ـ ترمزبان درجه 3 ـ آبیار ـ آتشچی درجه 3 ـ باغبان ـ چکش‌زن ـ قایق‌ران درجه   1 میراخور ـ مأمور بارگیری روغن‌زن درجه 3 ـ سوزنبان درجه 2
250 ـ 300
دوـ سوزنبان درجه 3 ـ راهدار ـ راهبان ـ قایق‌ران درجه 2 ـ سیمبان
180 ـ 240