قانون تصویب عهدنامه دوستی منعقده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری آرژانتین

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۱۱/۰۳

مصوب 1317,10,11


ماده واحده – مجلس شورای ملی عهدنامه دوستی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری آرژانتین را که مشتمل بر پنج ماده و در تاریخ 27‌ اسفند ماه 1315 شمسی هجری مطابق 18 مارس 1937 میلادی بامضاء رسیده تصویب می‌نماید.

این قانون که مشتمل بر یک ماده واحده و متن عهدنامه پیوست است در جلسه یازدهم دیماه یکهزار و سیصد و هفده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری


عهدنامه دوستی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری آرژانتین

اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران ‌و حضرت رییس جمهوری آرژانتین
‌نظر بمیلی که بحفظ روابط دوستی موجوده بین دو کشور دارند تصمیم به تشیید روابط نام برده بوسیله انعقاد عهدنامه دوستی نموده و اختیارداران ‌خود را برای این مقصود بقرار زیر تعیین نمودند:
‌اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران
‌جناب نادر آراسته
‌مامور فوق‌العاده و وزیر مختار خودشان را در ممالک آمریکای جنوبی مقیم آرژانتین
‌و حضرت رییس جمهوری آرژانتین
‌جناب دکتر کارلوس ساد و رالاماس وزیر امور خارجه و مذهب.
‌مشارالیهما بعد از مبادله اختیارنامه‌های خود که در کمال صحت و اعتبار بود در مقررات زیر موافقت حاصل نمودند:


ماده اول – ‌صلح خلل‌ ناپذیر و دوستی صمیمانه دائمی بین کشور شاهنشاهی ایران و جمهوری آرژانتین همچنین بین اتباع دو کشور برقرار خواهد بود.


ماده دوم – ‌دولتین متعاهدتین موافقت دارند که روابط سیاسی و کنسولی خود را بر طبق اصول و معمول حقوق عمومی بین‌المللی مستقر سازند و نیز موافقت‌ دارند که نمایندگان سیاسی و کنسولی هر یک از دو کشور در خاک کشور دیگر از معامله که نسبت بنمایندگان سیاسی و کنسولی دولت کاملة‌الوداد بعمل میاید بهره‌مند شوند.


ماده سوم – ‌دولتین متعاهدتین موافقت دارند روابط کنسولی و بازرگانی و گمرکی و دریانوردی بین دو کشور همچنین شرایط اقامت و توقف اتباع خود را در خاک ‌یکدیگر بوسیله قراردادهای مخصوصی تنظیم نمایند.


ماده چهارم – دولتین متعاهدتین موافقت دارند که برای تسویه هر گونه اختلافی که بین آنها بظهور رسد و طور دوستانه در مدت مناسبی از طریق سیاسی عادی‌ حل نگردد متوسل بوسائل مسالمت‌آمیز شوند. دولتین این حق را برای خود محفوظ میدارند که در هر مورد بوسیله یک موافقت‌نامه مخصوصی‌ طرز عملی را که بنظر آنها مناسب میرسد تعیین نمایند.


ماده پنجم – ‌این عهدنامه به سه زبان فارسی و فرانسه و اسپانیولی تنظیم یافته است.

‌عهدنامه نامبرده به تصویب رسیده و مبادله اسناد مصوبه در اسرع اوقات ممکنه بعمل خواهد آمد و بمحض مبادله اسناد مصوبه عهدنامه بموقع ‌اجرا گذارده خواهد شد و هر گاه اختلاف نظری در تعبیر و تفسیر عهدنامه مزبور پیدا شود متن فرانسه معتبر خواهد بود.

‌بناء علیهذا اختیارداران مجاز طرفین این عهدنامه را امضاء و با مهر خود ممهور نمودند.
‌بوئنس‌آیرس – به تاریخ 27 اسفند ماه 1315 شمسی هجری مطابق 18 مارس 1937 میلادی
محل امضاء نادر آراسته
محل امضاء دکتر کارلوس‌ساودرالاماس


اجازه مبادله عهدنامه دوستی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری آرژانتین بشرح بالا در جلسه یازدهم دیماه یکهزار و سیصد و هفده داده شده است .

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری