آیین‌نامه فیلمبرداری و عکس‌برداری و نقاشی و طراحی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۰۳/۲۴

۱۷۶۰ – 1317/03/22
مصوب 1317,03,09


فصل اول- فیلمبرداری

ماده 1- بنگاهها و شرکتهای داخلی و خارجی و یا اشخاص دیگر اعم از اتباع داخله و خارجه که با دستگاههای فیلمبرداری (سینماتوگرافی) قصد برداشتن فیلم در کشور شاهنشاهی داشته باشند باید قبلاً تقاضانامه خود را به اداره کل شهربانی تسلیم و پس از اخذ پروانه در معیت و با نظارت مامورین مربوطه فیلم برداری نمایند.


ماده 2- کلیه دستگاههای فیلمبرداری که همراه مسافر وارد مرز میشوند باید توسط گمرک مرزی سرب شده و تحویل خود مسافر گردد که همراه خود بمرکز یا در صورت تمایل بهر نقطه که ادارات شهربانی و گمرک دائر است برده و پس از تحصیل پروانه شهربانی محل و انجام مقررات گمرکی سرب را برداشته و طبق ماده 1 مبادرت بفیلم برداری نماید گمرک مرزی مکلف است نوع و مشخصات و غیره و سند گمرکی و دستگاهی را که سرب شده و تحویل مسافر مینماید در گذرنامه او قید کنید.


ماده 3- اداره گمرک موظف است دستگاههائی را که بطور کالا وارد ایران میشود پس از انجام آئین گمرکی بدون ارائه پروانه فیلمبرداری رسیده از شهربانی تسلیم صاحب آن ننمایند.


ماده 4- پس از انجام فیلمبرداری کلیه فیلمها باید برای معاینه تسلیم اداره کل شهربانی شود که پس از بازرسی پروانه لازم صادر گردد و هیچگونه فیلمی که در کشور شاهنشاهی برداشته میشود بدون اجازه اداره کل شهربانی نباید از مرز خارج شود.


ماده 5- کلیه دستگاههای فیلم برداری پس از انجام امر در صورتی که بخواهند از کشور آنها را خارج نمایند باید دوباره از طرف اداره گمرک خانه سرب شده و بصاحبانش مسترد شود که با رعایت آئین گمرکی صادر نمایند.


ماده 6- تقاضاکنندگان فیلمبرداری باید تقاضانامه خود را بضمیمه دو عکس خود با تصریح نام و نشان و شماره شناسنامه (شماره گذرنامه و پروانه اقامت اتباع خارجه در صورتی که وارد یا مقیم کشور باشند شغل و عنوان خود و منظور از برداشتن فیلم و نوع اندازه دستگاهها و نقاطی که فیلم برداری خواهد نمود تسلیم اداره کل شهربانی یا شهربانی محل نمایند.


فصل دوم- عکس برداری – نقاشی – طراحی

ماده 7- کسی حق ندارد بدون داشتن پروانه اداره شهربانی از معابر خیابانها- عمارات- باغهای ملی – دورنماها و سایر مناظر- بنادر – کشتی های تجارتی – کارخانجات – و نماهای ظاهری یا داخلی ابنیه و آثار تاریخی و مذهبی عکس برداری و نقاشی و طراحی نمایند- برای ابنیه و آثار تاریخ و مذهبی موافقت قبلی وزارت معارف نیز لازم است.


ماده 8- تقاضاکنندگان عکس برداری و نقاشی و طراحی باید قبلا تقاضانامه خود را با تصریح نام و نشان و شماره شناسنامه با دو عکس (نسبت به اتباع خارجه و گذرنامه با پروانه اقامت) به اداره کل شهربانی با شهربانیهای محل تسلیم دارند تا پروانه صادر گردد.


ماده 9- پروانه عکاسی و جهانگردان را قنسولگری های دولت شاهنشاهی در خارجه صادر و به آنها تسلیم مینمایند و هرگاه جهانگردی در موقع ورود فاقد پروانه مزبور باشد با مراجعه به اولین شهربانی خط سیر خود میتواند پروانه لازمه را تحصیل نماید.


فصل سوم – ممنوعات

ماده 10- فیلمبرداری و عکس برداری و نقاشی و طراحی از قلاع و استحکامات و ماوقع بنگاههای ارتش و متعلقات آن مطلقا ممنوع است.


ماده 11- فیلمبرداری و عکس برداری و نقاشی و طراحی از آنچه بر خلاف مصالح و حیثیات شئون کشوری است مطلقا ممنوع میباشد.


ماده 12- فیلم برداری و عکس برداری و نقاشی و طراحی بوسیله هواپیما موکول به اجازه مخصوص هیئت وزراء است.


ماده 13- فقط نسبت به مامورین سیاسی خارجی صدور پروانه منوط به تقاضای رئیس ماموریت سیاسی از مجرای وزارت خارجه خواهد بود.

تبصره – متخلفین از مقررات این آیین‌نامه طبق ماده 276 قانون مجازات عمومی تعقیب خواهند شد.