طبق ماده ۴ از نظامنامه تشکیلات اداره ثبت، بازرسان ثبت کل در مواقع بازرسی مکلف به انجام وظائف ذیل میباشند:
ثبت املاک
۱ ـ رسیدگی به پرونده های غیرمختومه ثبت املاک و کشف علل و موجبات تأخیر در اتمام آنها.
۲ ـ تعیین بخشهائی که به ثبت گذاشته نشده و کشف علل آن
۳ ـ رسیدگی به دفاتر اوقات تحدید و دفاتر آمار و دفاتر املاک مجهول المالک .
۴ ـ بازرسی امور بایگانی از حیث تنظیم پرونده ها و انتشار آگهی ها.
۵ ـ رسیدگی به عملیات نمایندگان ثبت در موقع توزیع اظهارنامه و تحدید حدود.
۶ ـ رسیدگی به دفاتر قانونی هر محل.
ثبت اسناد
۷ ـ بازرسی بدفاتر اسناد رسمی و دقت در کیفیت تنظیم اسناد.
۸ ـ رسیدگی به عملیات صاحبان دفاتر و دفتریاران و نمایندگان آنها از حیث اخذ حق التحریر حق الثبت و طرز رفتار آنها با متعاملین.
۹ ـ رسیدگی به کیفیت ارسال استعلامیه و خلاصه معاملات بادارة ثبت.
۱۰ ـ رسیدگی به دفاتر ازدواج و طلاق و دقت در ثبت صداقهای غیرمنقول از نقطه نظر تشریفات.
اجراء
۱۱ ـ رسیدگی به پروندههای غیرمختومه اجرائی و تأخیر در اخذ نیم عشر و کشف علل آن
۱۲ ـ رسیدگی به طرز ابلاغ و جریان اجرائیه و عملیات مأمورین اجرا
۱۳ ـ رسیدگی به عملیات ارزیابان ثبت املاک و اجرا و دقت در کیفیت انتخاب آنها
۱۴ ـ بازرسی به محاسبات و مخصوصاً وجوه مقدماتی و اجراء و تمبر دفاتر.
متفرقه
۱۵ ـ بازرس علاوه بر مطالب فوق بطور کلی میتواند هرگونه بازرسی که بنظرش رسید بنماید و کلیه مامورین ثبت مکلف به اجرای دستورات قانونی بازرسان میباشند.
۱۶ ـ بازرس مؤظف است مخصوصاً نسبت به طرز رفتار و اخلاق اداری و خصوصی مامورین ثبت محل به وسائل ممکنه بازجوئی کرده و نتیجه را کتبا یا شفاها به اداره کل ثبت گزارش دهد.
۱۷ ـ بازرسان مکلف هستند نواقصی را که در ادارات ثبت مشاهده نمودند در دفتر بازرسی محل یادداشت نموده و دستور قانونی برای رفع آنها بدهند و از رؤسای ثبت محل رسید دریافت دارند.
وزیر عدلیه – دکتر متین دفتری