بخشنامه راجع به احترام پرچم ارتش شاهنشاهی از طرف اشخاص غیرنظامی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۱۲/۱۵

24551ک27108 – 1316/12/09


مقرراتی که راجع به طرز احترامات از طرف اشخاص غیرنظامی در موقع تلاقی با پرچمهای ارتش شاهنشاهی وضع شده ذیلا خاطرنشان میشود:


 1ـ پرچمی که باید از طرف عموم مورد احترام واقع گردد عبارت است از پرچم واحدهای ارتش در صورتی که از جلد خارج و پرده آن باز باشد (پرچم افراشته) این پرچم در جلو واحدهای مسلح نظامی حرکت و در طرفین آن دو نفر افسر به حالت شمشیرکش حرکت می نمایند.


 2ـ اشخاصی که دارای لباس رسمی ملیله دوزی هستند در موقع تلاقی با پرچم رو به سمتی که پرچم حرکت میکند به حالت خبردار ایستاده و با سلام نظامی اداری احترام مینمایند.


 3ـ سایر اشخاصی که لباس رسمی غیر ملیله‌دوزی دارند از قبیل قضات عدلیه- استادان دانشگاه و همچنین مامورین شهرداری با سایر ادارات که دارای لباس مخصوص متحدالشکل هستند و سایر مردم در موقع تلاقی با پرچم باید رو به طرفی که پرچم حرکت میکند به حالت احترام ایستاده کلاه را از سر بردارند.


 4ـ در صورتی که اشخاصی سوار اسب باشند اسب را به سمتی که پرچم حرکت میکند نگاهداشته با برداشتن کلاه ادای احترام مینمایند.


 5 ـ اشخاصی که سوار سایر وسائط نقلیه باشند از قبیل اتومبیل و درشکه پیاده شده و ادای احترام مینمایند (رانندگان وسائط نقلیه در محل خود به حالت نشسته کلاه را برداشته و سر را بطرف پرچم برمیگردانند و به این ترتیب ادای احترام مینمایند).


 6 ـ در صورتی که اشخاصی در محلی نشسته باشند و پرچم از مقابل آنها عبور نماید بمحض دیدن پرچم و در تمام مدتی که پرچم از مقابل آنها میگذرد برخواسته و با برداشتن کلاه ادای احترام مینمایند.


 7ـ مدت احترام شانزده قدم خواهد بود که از هشت قدم مانده بپرچم و تا هشت قدم بعد از عبور پرچم اشخاص ایستاده و احترام خواهند گذاشت در مدت احترام، صحبت کردن سیگار کشیدن تکان خوردن ممنوع و باید به پرچم نگاه کنند.


 8 ـ بانوان در موقع تلاقی با پرچم فقط رو به سمتی که پرچم حرکت میکند خواهند ایستاد و به این طریق ادای احترام خواهند نمود.

در موقع تلاقی با پرچم‌های ارتش شاهنشاهی مخصوصا در روز سوم اسفند که پرچمهای مزبور با شرایطی که در نظامنامه قید شده در معابر و سان و رژه دیده می‌ شوند احترامات لازم را بعمل آورده و اجراء مقررات را در نظر گیرند.

وزیر عدلیه -دکتر متین دفتری