نظامنامه راجع به موسسات کلوپ و قرائتخانه و مجامع متشابه

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۱۰/۱۴

۱۴۱۲۰ – ۱۳۱۶/۱۰/۸


هیئت وزراء در جلسه 6 دیماه 1316 برحسب پیشنهاد شماره س‌ـ۳۹۲ – ۱۳۱۶/۶/۲۷ وزارت داخله برای انتظام مؤسساتی که بنام کلوپ و قرائت ‌خانه و مجامع متشابه آن تشکیل میشود نظامنامه ذیل را تصویب می ‌نماید:


ماده 1 ـ مؤسساتی که بنام کلوپ و قرائت خانه یا مجامع متشابه آن تشکیل میشود باید قبلاً از اداره کل شهربانی تحصیل اجازه نماید.


ماده 2 ـ مؤسسات مذکور در ماده فوق دارای اساسنامه و نظامنامه مخصوص خواهد بود که قبلاً به تصویب اداره کل شهربانی رسیده باشد اداره کل شهربانی می ‌تواند پس از بررسی در مندرجات اساسنامه تغییراتی که لازم میداند بدهد یا اینکه یک قسمت یا تمام آن را رد نماید.


ماده 3 ـ اساسنامه عبارت از مرام و مقصود مؤسسه و نظامنامه عبارت از طرز اجرای اساسنامه و چگونگی جریان امور داخلی آن میباشد.


ماده 4 ـ رئیس یا مدیر هر مؤسسه برای گرفتن پروانه افتتاح موظف است درخواستی که متضمن مراتب ذیل باشد بشهربانی تسلیم نماید.

الف ـ رونوشتی از اساسنامه و نظامنامه مؤسسه.

ب ـ تعیین نام و نام پدر و نام خانواده ـ شغل ـ نمره ورقه شناسنامه مؤسسین.

تبصره ـ نسبت به اتباع خارجه بجای نمره ورقه شناسنامه نمره گذرنامه و پروانه اقامت تعیین خواهد شد.

ج ـ فرستادن دو قطعه عکس هیئت رئیسه و مدیر.

د ـ تعیین محل مؤسسه.


ماده 5 ـ کلوپ‌ها و مجامع متشابه آن بایستی اشخاصی را که بعضویت می ‌پذیرند به شهربانی معرفی و دو قطعه عکس آنها را نیز بفرستند.


ماده 6 ـ هیئت رئیسه و مدیر مؤسسات مزبور باید از اعضاء ثابت آن مؤسسه انتخاب و در مواقعی که خواستند بجهاتی در آنها تغییری بدهند باید شهربانی را مستحضر سازند.


ماده 7 ـ هر مؤسسه موظف است کاملاً مطابق نظامنامه و اساسنامه مصوب خود رفتار نموده و چنانچه خواست بجهاتی در مواد اساسنامه و نظامنامه و محل مؤسسه تغییراتی بدهد مکلف است کتباً بشهربانی اطلاع داده و پس از موافقت اقدام نماید.


ماده 8 ـ اعمال مقاصد و مذاکرات سیاسی و ایراد خطابه‌ها و متینگ‌ها و نطق‌هائی که جنبه سیاسی داشته باشد در کلوپها و قرائت ‌خانه‌ها و مجامع متشابه آن ممنوع است.


ماده 10 ـ اتباع هر کشوری می ‌توانند عضویت مؤسسه خود و یا حق حضور در آن را محدود به هم‌میهنان خود نمایند و کسان دیگر را بعضویت نپذیرند ولی بهیچ مؤسسه اجازه داده نمیشود که شرط عضویت و یا ورود بموسسه خود را بخصوص به ملیتهای مخصوص نموده و سایرین را ممنوع دارد و چنین شرطی را در اساسنامه و یا نظامنامه خود قید نمایند.


ماده 11- [اصلاحی ۱۳۱۶/۱۲/۹]
هرگاه مؤسسه خواسته باشد پیسی را به معرض نمایش درآورد باید پیس [نمایش‌نامه] منظور را قبلاً به نظر وزارت معارف رسانیده تمبر الصاق پس از تحصیل اجازه پیس را برای صدور پروانه نمایش به اداره کل شهربانی ارائه دهد.
در مورد فیلمها باید قبلاً به اداره کل شهربانی مراجعه شود که پس از بازرسی و معاینه نمایندگان وزارت معارف و اداره کل شهربانی در صورت اقتضاء پروانه صادر گردد.


ماده 12 ـ وارد نمودن کتب مضره و منافی اخلاق در مؤسسات مذکور در فوق ممنوع است.


ماده 13 ـ شهربانی حق نظارت در کلوپها و مجامع مذکور را خواهد داشت که از مقررات این نظامنامه انحراف نورزیده و برخلاف اساسنامه و نظامنامه که به تصویب رسیده باشد اقدامی ننمایند.


ماده 14 ـ تخلف از مقررات این تصویب‌نامه اقتضای مورد موجب بستن موقتی یا دائمی مؤسسه خواهد گردید.


ماده 15 ـ کلوپها و مؤسسات و قرائت ‌خانه‌ها یا مجامع متشابه آن که از طرف دولت تشکیل میشود مشمول مقررات این تصویب‌نامه نخواهند بود.
تصویب‌نامه‌های شماره 15934 مورخه 10 فروردین 1305 و شماره 6428 مورخه 16 آذر 1309 ملغی خواهد شد.


ماده 16 ـ کلوپها و قرائت‌ خانه‌ها و مجامع متشابه آن که فعلاً دایر می ‌باشند مشمول مقررات این نظامنامه خواهند بود.