قانون تصویب موافقت نامه راجع به اصلاح خط سرحدی بین ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۶/۱۰

ماده واحده – مجلس شورای ملی موافقت نامه راجع به اصلاح خط سرحدی بین ایران و ترکیه را که در تاریخ خرداد ماه 1316 مطابق 26 مه 1937‌ بامضاء رسیده است تصویب مینماید.

این قانون که مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه است در جلسه بیستم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شانزده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

نواب ریاست مجلس شورای ملی ‌
مرتضی بیات – دکتر طاهری



موافقت نامه راجع به اصلاح خط سرحدی بین ایران و ترکیه

‌نظر باینکه شرح خط سرحدی مقرره در موافقت نامه تعیین خط سرحدی ایران و ترکیه امضاء شده در 23 ژانویه 1932 در طهران در ناحیه که نقاط الی و‌پاکی در آن واقع شده و در ناحیه ماریشو با نقشه که برای تعیین خط مذکور بکار رفته است مطابقت نداشت لذا برای تصحیح اشتباه حاصله نمایندگان‌ مختار طرفین.
‌جناب آقای سمیعی وزیر امور خارجه ایران.
‌جناب آقای ایسن اکایکن سفیر کبیر ترکیه در طهران. ‌که دارای اختیارنامه‌های صحیح در این باب بودند در مراتب ذیل موافقت حاصل نمودند.


ماده اول – بند هشتم ماده یک موافقت نامه سرحدی مورخ 23 ژانویه 1932 که به شرح ذیل است:

خط سرحدی از کتول ‌داغ در ارتفاع 2869 شروع شده و از خط راس‌الجبال بطرف جنوب شرقی تا نقطه که در کنار رودخانه برادوست در 1600 متری‌ شرقی با جرکه واقع است ممتد شده و راس‌الجبال را که دنباله ارتفاع 1890 بطرف جنوب میباشد در خاک ایران قرار میدهد (بنابراین خط سرحدی‌ از دره عبور میکند) و از آنجا بطرف جنوب شرقی رفته و از تپه علائم سرحدی 148 و 147 گذشته و بعد بطرف مشرق جنوب شرقی تا رودخانه ‌اکمالوک واقعه در 450 متری تپه منحرف گردیده و دره اکمالوک را تا ارتفاع واقعه در 800 متری جنوب تپه 2300 متری بالا رفته و از آنجا خط ‌راس‌الجبال را تا تپه 2530 متری تعقیب مینماید و بعد خط سرحدی راس‌الجبال را در امتداد جنوب غربی 2500 متری طی میکند تا نقطه واقعه در1500 متری غربی الوزان و این نقطه در خاک ایران قرار میگیرد و از آنجا خط راس‌الجبال را در امتداد جنوب تا خم راس‌الجبال مذکور که تقریبا 2500‌ متر از آن فاصله دارد تعقیب نموده و بعد بطرف مشرق میپیچد و همواره راس‌الجبال را متابعت نموده تا الا درداغ میرود. بعد خط سرحد از ‌راس‌الجبال بطرف جنوب شرقی میرود تا قله واقعه در 2400 میری شمال ملتقای نهر پاکی تا بردرش چای و از آنجا بطرف جنوب تا متلقای مزبور آن با نهری که از 1000 مری غربی قره شین داغ جاری میشود سیر مینماید. خط سرحدی تا لوک آب مزبور را بطرف جنوب 1600 متر سیر نموده و بعد به راس الجبالی بالا میرود که بطرف جنوب شرقی تا قله غربی قره شین داغ ممتد میشود نقاط الی و پاکی در خاک ترکیه و مایشو در خاک ایران قرار میگیرد. بقرار ذیل تغییر مییابد:

خط سرحدی از کتول داغ در ارتفاع 2869 شروع شده و از خط راس الجبال بطرف جنوب شرقی تا نقطه که در کنار رودخانه برادوست در 1600 متری شرقی با جرکه واقع است ممد شده و راس الجبال بطرف جنوب را که دنباله ارتفاع 1890 بطرف جنوب میباشد در خاک ایران قرار میدهد بنابراین خط سرحدی از دره عبور میکند) و از آنجا بطرف جنوب شرقی رفته و از تپه علائم سرحدی 148 و 147 گذشته و بعد بطرف مشرق جنوب شرقی تا رودخانه اکمالوک واقعه در 450 متری تپه منحرف گردیده و دره اکمالوک را تا ارتفاع واقعه در 800 متری جنوب تپه 2300 متری بالا رفته و از آنجا خط راس الجبال را تا تپه 2530 متری تعقیب مینماید و بعد خط سرحدی راس الجبال را در امتداد جنوب غربی 2500 متری طی میکند تا نقطه واقعه در 1500 متری غربی الوزان و این نقطه در خاک ایران قرار میگیرد و از آنجا خط راس الجبال را در امتداد جنوب تا خم راس الجبال مذکور که تقریبا 2500 متر از آن فاصله دارد تعقیب نموده و بعد بطرف مشرق می پیچد و همواره راس الجبال را متابعت نموده تا الا درداغ میرود بعد خط سرحد از راس الجبال بطرف جنوب شرقی تا قله تپه خوشاب بارتفاع 2800 متر که در آنجا علامت شماره 476 نصب گردیده است سرازیر شده و از تپه خوشاب بخط مستقیم تا رودی که از پاکی می آید و در نقطه (ط) که روی نقشه ضمیمه که طرفین آن را امضاء کرده‌اند تعیین گردیده و تقریبا در 500 متری شمال غربی ماریشو واقع است به رود مزبور اتصال پیدا میکند و از این نقطه خط سرحد تالوک رود مزبور را تا متلقای آن با رود بردرش چای تا ملتقای آن با نهری که از هزار متری غربی قره ‌شین‌داغ جاری میشود سیر مینماید.
‌خط سرحدی تالوک آب مزبور را بطرف جنوب 1600 متر سیر نموده و بعد به راس‌الجبالی بالا میرود که بطرف جنوب شرقی تا قله غربی ‌قره ‌شین‌داغ ممتد میشود.
نقاط الی و پاکی در خاک ترکیه و قسمت نقطه ماریشو در خاک ایران قرار میگیرد.


ماده دوم – این موافقت نامه که جزء لایتجزای موافقت نامه راجع بتعیین خط سرحدی بین ایران و ترکیه که در طهران بتاریخ 23 ژانویه 1932 امضاء شده‌است میباشد به تصویب رسیده و مبادله اسناد مصوبه آن در اسرع اوقات ممکنه در طهران بعمل خواهد آمد.
‌موافقت نامه مزبور فورا بعد از مبادله اسناد تصویب بموقع اجرا گذارده خواهد شد.


‌بنابراین نمایندگان مختار مزبور این موافقت نامه را امضاء کردند.
‌در دو نسخه در طهران در ماه آوریل 1937 نگاشته شد.


‌موافقتنامه راجع به خط سرحدی بین ایران و ترکیه به شرح فوق در جلسه بیستم خرداد ماه 1316 تصویب شده است.

نواب ریاست مجلس شورای ملی
‌مرتضی بیات – دکتر طاهری