اساسنامه هیئت نظارت شرکتها و مطالعه امور اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۶/۰۱/۱۰

۱۲۴ – ۱۳۱۶/۱/۸


هیئت وزرا در جلسه 29 اسفند ماه 1315 بر طبق پیشنهاد وزارت مالیه اساسنامه هیئت نظارت شرکتها و مطالعه امور اقتصادی را بشرح ذیل تصویب نمودند.


ماده 1- برای بازرسی در جریان کار شرکتها و مطالعه در پیشرفت و توسعه امور انها و تطبیق عملیات شرکتها با سیاست اقتصادی دولت هیئتی بنام هیئت نظارت شرکتها مرکب از 5 الی 7 نفر تشکیل میشود.


ماده 2- رئیس هیئت نظارت را هیئت وزرا بنا بر پیشنهاد وزارت مالیه و اعضاء ان را وزارت مالیه بنا بر پیشنهاد رئیس هیئت معین خواهند نمود.


ماده 3- اختیاراتی را که وزارت مالیه بسمت صاحب سهم در شرکتها دارد به هیئت نظارت واگذار و بنابراین هیئت نظارت در اجراء مقررات اساسنامه شرکتها و حسن جریان اموران مراقبت نموده و اختیار دارد برای کسب هر گونه اطلاعات مربوط بعملیات شرکتها و امور محاسباتی ان بهیئت مدیره یا بازرسان و سایر کارکنان شرکت رجوع نموده دفاتر و محاسبات و مکاتبات و اسناد و صندوق انها را مورد رسیدگی قرار داده از میزان موجودی نقدی و کالا و غیره آگاهی پیدا کند.


ماده 4- مقصود از شرکتهای مذکور در این تصویبنامه شرکتهائی است که دولت یا مؤسسات دولتی از قبیل بانک فلاحتی و صنعتی ایران و غیره در آنها صاحب سهم هستند.


ماده 5- هیئت مدیره هر شرکت موظف است در مواعد معینه از طرف هیئت نظارت هیئت مزبور را ز جریان کارهای خود چه از حیث عملیات تجارتی و چه از حیث امور محاسباتی خود مرتبا مطلع سازد. هیئت نظارت میتواند در مواقع لازم از اعضاء هیئت مدیره شرکتها و کارکنان انها شفاها نیز توضیحاتی بخواهد.


ماده 6- مدیران شرکت مکلفند یک نسخه از صورت حسابی را که بموجب ماده 55 قانون تجارت از دارائی و مطالبات و قروض و خرج و دخل و همچنین ترازنامه (بیلان) که شرکت تنظیم میکند چهل و پنج روز قبل از انعقاد مجمع عمومی برای هیئت نظارت بفرستند تا هیئت نظارت انرا مورد بررسی قرار داده در مجمع عمومی سالیانه بتواند نسبت بان اظهار نظر کند.


ماده 7- در مجامع عمومی شرکتها نمایندگی وزارت مالیه با هیئت نظارت خواهد بود.


ماده 8- برای پیشرفت و توسعه امور شرکت و تطبیق خط مشی ان با سیاست اقتصادی دولت هیئت نظارت حق دارد هر گونه تذکرات و تعلیمات اساسی در حدود اساسنامه شرکت برای اخذ تصمیم بهیئت مدیره ان بدهد.


ماده 9- هیئت نظارت میتواند هر موقعی که لازم بداند تقاضا کند جلسه هیئت مدیره با حضور نماینده هیئت نظارت تشکیل شود.


ماده 10- برای اجراء عملیات بازرسی در شرکتها و شعب تابعه آنها هیئت نظارت بازرسیهائی را تعیین خواهد نمود که فقط با داشتن اختیارنامه کتبی از طرف هیئت اقدام به بازرسی کرده گزارش خود را به هیئت نظارت تسلیم نمایند.


ماده 11- مرکز هیئت نظارت در تهران و هیئت دارای دفتر و اعضائی خواهد بود که از طر رئیس هیئت نظارت استخدام خواهند شد.


ماده 12- طرز تشکیل جلسات هیئت نظارت و وظائف اعضاء و هیئت و کارهای داخلی آن بموجب نظامنامه معین خواهد شد که به تصویب هیئت نظارت خواهد رسید.