نظامنامه هزینه مسافرت و فوق‌ العاده اعاشه و انتقال کلیه مامورین کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۱۲/۲۷

۱۴۰۰۵ – 1315/12/26


هیئت وزراء در جلسه فوق‌العاده 23 اسفندماه 1315 بموجب پیشنهاد شماره 38852 وزارت مالیه نظامنامه هزینه سفر و فوق‌ العاده اعاشه و انتقال را به شرح ذیل تصویب و کلیه مقررات سابق را ملغی مینماید:


فصل اول – هزینه سفر

ماده 1 ـ هزینه سفر برای مسافرت مامورین از محل توقف به نقاطی که درحکم ماموریت قید شده داده می‌ شود.


ماده 2 ـ میزان هزینه مسافرت برای کلیه راهها در داخله مملکت بطور مقطوع مطابق جدول ذیل است:

مستخدم جزء از قرار هر کیلومتر
50 ریال
مستخدم دون رتبه و رتبه 1 و 2 از قرار هر کیلومتر
75 ریال
مستخدم رتبه 3 و 4 و 5 » »
100 ریال
مستخدم رتبه 6 و 7 » »
25/1 ریال
مستخدم رتبه 8 و 9 » »
50/1 ریال

تبصره ـ مبالغ فوق‌ الذکر حداکثری است که می‌ توان بعنوان هزینه سفر به مستخدمین پرداخت ولی وزارتخانه‌ ها و ادارات مستقل می‌ تواند به اقتضای اعتبارات و تشخیص خود کمتر بپردازند.


ماده 3 ـ هزینه سفر مامورینی که به خارج اعزام می‌ شوند تا سرحد مطابق ماده (2) و در خارج از سرحد با رعایت تبصره (7) معادل کرایه واقعی مسافرت به ترتیب ذیل پرداخت خواهد شد.
الف ـ در مورد مسافرتهائی که خرید و تهیه بلیطهائی که خرید و تهیه بلیطهای آن از مؤسسات دلالی حمل و نقل در ایران ممکن است معادل قبض رسید مؤسسات مذکوره.
ب ـ در مورد مسافرتهائی که بلیط آن مستقیما از مؤسسات حمل و نقل خریده می‌ شود معادل تعرفه رسمی مؤسسات مذکوره.

تبصره 1 ـ مادامی که اطلاعات لازمه راجع به تعرفه مؤسسات حمل و نقل تحصیل نشده است مبلغی که برای مسافرت به هر نقطه تعیین خواهد شد بطور مساعده به مامور مسافر پرداخته شده و بعد حساب آن باید مطابق تصدیق مؤسسات حمل و نقل یا تعرفه‌ هائی که تحصیل می‌ شود تصفیه گردد.

تبصره 2 ـ برای مسافرتها از ایران به کشورهای خارجه در صورتی هزینه سفر به پهلوی تادیه می‌ شود که پرداخت کرایه به ریال مقدور نباشد.

تبصره (3) (اصلاحی 25ˏ03ˏ1319) –
هزینه حمل اثاثیه و لوازم سفر مامورین در خارج از کشور بر طبق گواهی بنگاههای حمل و نقل و بدون دریافت اسناد جزء بشرح زیر پرداخت خواهد شد.
کلیه اثاثیه و لوازم سفر مامورین ثابت و غیره تا رایزن سفارت 75 کیلوگرم و اگر خانواده همراه داشته باشند یکصد کیلو گرم.
کلیه اثاثیه و لوازم سفر رئیس ماموریتها واریزن های سفارتخانه ها 150 کیلو گرام و اگر خانواده همراه داشته باشند 200 کیلو گرم.
نسبت بکرایه حمل با گازهائی که تا این تاریخ بملاحظه کامل نبودن اسناد جزو واریخت نگردیده بمفاد همین تبصره رفتار خواهد شد.
چنانچه خانواده ماموری بعد از مامور حرکت کند ذیحق بدریافت تفاوت کرایه باگاژ خواهد شد.

تبصره 4 ـ هزینه سفر عیال و اولاد مامورینی که برای مشاغل ثابت اعزام می‌شوند در صورت وقوع مسافرت عیال و اولاد داده خواهد شد.

تبصره 5 ـ به سفراء کبارو وزراء مختار و مامورین سیاسی که در ردیف آنها محسوب می‌شوند در ماموریتهای موقتی علاوه بر هزینه سفر واقعی معادل نصف آن نیز بعنوان هزینه خاص بدون سند هزینه تادیه می‌شود.

تبصره 6 ـ وجوهی که تا تاریخ تصویب این نظامنامه بابت هزینه سفر مامورین اعزامی به خارجه بر طبق معمول سابق از قرار هر شصت ریال یک پهلوی پرداخته شده یا باید پرداخته شود بدون مطالبه اسناد هزینه پذیرفته خواهد شد.

تبصره 7 ـ برای مامورین از رتبه 2 تا 7 بلیط درجه اول کشتی و درجه دوم راه‌آهن برای مامورین رتبه 8 مستشار سفارتخانه‌ ها بلیط کشتی و راه‌ آهن درجه اول برای مامورین دون رتبه و رتبه 1 بلیط کشتی و راه‌ آهن درجه دوم برای مستخدمین جزء بلیط درجه دوم کشتی و درجه سوم راه‌ آهن منظور خواهد شد.

تبصره 8 ـ هزینه سفر مامورینی که در خارجه از نقطه به نقطه دیگر تغییر ماموریت حاصل کرده یا به ماموریت موقت مسافرت می‌ نمایند مشمول مقررات این ماده است.


ماده 4 ـ هزینه مسافرت از یک نقطه به نقطه دیگر در داخله مملکت به‌ نسبت مسافت آن دو نقطه تادیه می‌ شود مگر اینکه به ملاحظه مقتضیات محلی وزارتخانه‌ های مربوطه مصلحت بدانند مامور مسافرت خود را از طریق خارجه طی نماید و در این صورت بر طبق مواد فوق رفتار خواهد شد.


ماده 5 ـ هزینه مسافرت مامورین کشوری به ماخذ نزدیکترین طریق عرابه رو تادیه می‌ شود.

تبصره 1 ـ مسافت کلیه راهها مطابق صورتهای وزارت طرق و شوارع محسوب و در نقاطی که هنوز فواصل رسمی معین نشده به تصدیق یکی از ادارات دولتی محلی منظور خواهد شد.

تبصره 2 ـ در مواردی که مسافرت از راه دریا انجام می‌ شود کرایه مسافرت اعم از کرایه مسافر و لوازم مسافرت معادل مبلغ کرایه واقعی و بموجب اسناد هزینه پرداخته خواهد شد در مواردی که مسافت از راه دریا کوتاهتر از راه خشکی باشد باید مسافرت از راه دریا انجام شود مگر اینکه کرایه مسافرت از دریا از کرایه مسافرت از خشکی زیادتر باشد یا موقع حرکت مامور وسائل مسافرت از دریا حاضر نبوده و در انتظار فراهم شدن وسیله مسافرت مامور به تاخیر افتد.


ماده 6 ـ در صورتی که ماموری در غیر از محل اقامت دائمی خود چه در حال مرخصی و چه در حال اشتغال منتظر خدمت یا معاف از خدمت شود به شرط اینکه تا مدت نود روز بعد از انتظار خدمت یا معافیت از محال ماموریت تا نقطه که مسکن اصلی اوست دریافت خواهد شد ولی اگر پس از معافیت یا منتظر خدمت شدن وزارتخانه یا اداره مربوطه توقف مشارالیه را برای دادن توضیحات یا جهات دیگری امر نموده باشد و مدتی که برای اطاعت امر توقف نموده از نود روز تجاوز نماید مهلت استحقاق دریافت هزینه سفر تا انجام کار تمدید می‌ شود.

تبصره ـ به مامورینی که در حین مرخصی منتقل می‌ شوند هزینه سفر و فوق‌ العاده انتقال داده می‌ شود.

تبصره- [الحاقی ۱۳۱۷/۷/۲۳]
هر گاه خدمتگزاری بدون درخواست شخصی در غیر موطن اصلی از طرف وزارت مربوطه بازنشسته شود در صورتی که از تاریخ بازنشستگی در ظرف مدت نود روز بموطن خود یا محل دیگری مسافرت نماید با رعایت اینکه در صورت مسافرت بمحل دورتر از موطن خود هزینه سفر بمأخذ تا موطن پرداخت شود هزینه سفر باو داده شود ولی چنانچه خدمتگزار شخصا درخواست بازنشستگی نموده باشد حق دریافت هزینه سفر نخواهد داشت.


ماده 7 ـ مامورینی که برای محاکمه حاضر می‌ شوند حق دریافت هزینه سفر خود را خواهند داشت.


ماده 8 ـ در صورتی که مسافرت مامور بعد از صدور حکم به مقتضیاتی از طرف وزارتخانه موقوف شود و برای تهیه لوازم مسافرت هزینه به مامور تحمیل شده باشد فقط یکربع از هزینه سفر مقرره را ذیحق خواهند شد.


ماده 9 ـ به مامورینی که با استفاده از مرخصی به مسافرت می‌ روند در صورتی هزینه سفر تادیه می‌ گردد که چهار سال متوالی در یک محل مانده باشند و این حق برای مامورین غیربومی که در نقاط بد آب و هوا ماموریت داشته باشند بعد از 2 سال توقف حاصل می‌ شود هزینه سفر مذکور معادل هزینه مسافرت از محل ماموریت تا نقطه مسکن اصلی و بالعکس داده خواهد شد.

تبصره ـ مقصود از ماندن دو سال متوالی در نقاط بدآب و هوا اینست که مامور در مدت مزبوره در نقاط مختلفه بد آب و هوا مشغول کار بوده باشد همچنین مراد از ماندن چهار سال در یک محل اینست که مامور در مدت مزبوره در یک حوزه ماموریت باقی مانده باشد در نقطه مخصوص تمام مدت را متوقف بوده و یا متوالیا در نقطه مختلفه یک حوزه مشغول کار بوده باشند.

تبصره 2 ـ انتظار خدمت توالی مذکور را از بین می‌ برد ولی مرخصی با حقوق باعث انقطاع توالی نخواهد بود.


ماده 10 ـ هزینه مسافرتهای مامورینی که انجام شغـل آنها مستلزم مسافرت دائمی و ایاب و ذهاب به نقاط مختلفه حوزه ماموریت خودشان است برحسب مقتضیات شغل موقع ماموریت مبلغ مقطوعی متناسب با هزینه ایاب و ذهاب در ماه بعنوان مدد معاش مسافرت پرداخته می‌ شود.


ماده 11 ـ در صورتی‌ که مامور در محل خدمت خود که غیر از محل اقامت دائمی او است فوت نماید و خانواده همراه داشته باشد هزینه سفر مقرره برای هزینه معاودت خانواده متوفی پرداخته خواهد شد هرگاه خانواده همراه نداشته باشد ربع هزینه سفر مقرره برای هزینه حمل و نقل اثاثیه او تادیه می‌ شود.


ماده 12 ـ به مستخدمین مشروح ذیل هزینه سفر داده نخواهد شد:
الف ـ به مستخدمینی که به مرخصی می‌ روند مگر به شرط مذکور در تبصره ماده 6
ب ـ مستخدمینی که از خدمت دولت استعفا بدهند.
ج ـ به مستخدمینی که وسائل مسافرت آنها از طرف دولت تهیه شده باشد.
د ـ به مستخدمین مذکور در ماده 10


ماده 13 ـ هزینه مسافرت مستخدمین کنتراتی و روزمزد به میزان مخارج واقعی و متناسب با مقام آنها بتشخیص وزارتخانه یا اداره کل متبوع آنان پرداخت می‌ شود.


ماده 14 ـ هزینه مسافرت با طیاره وقتی پرداخته خواهد شد که قبلا از طرف وزارتخانه مربوطه امر به مسافرت با طیاره شده باشد و بر طبق نرخ معینه ادارات هواپیمائی پرداخته خواهد شد.


فصل دوم- فوق‌ العاده یومیه

ماده (15)- (اصلاحی 12ˏ11ˏ1319) –
فوق العاده روزانه (اعاشه) عبارت از وجوهی است که علاوه حقوق برای جبران هزینه اضافی مامورین در مدت ماموریت موقت از تاریخ حرکت از محل ماموریت ثابت تا روز برگشتن بدآنجا پرداخته میشود و میزان آن به شرح زیر است:

خدمتگزاران جزء
خدمتگزاران دون پایه
کارمندان پایه 1 و 2
کارمندان پایه 3 و 4
کارمندان پایه 5 و 6
کارمندان پایه 7 و 8
کارمندان پایه 9
نقاط عادی
در ماموریت نقاط بد آب و هوا
در ماموریت نقاط صعب المعیشه
در ماموریت نقاط بد آب و هوا و صعب المعیشه
10 ریال
15 ریال
20 ریال
25 ریال
35 ریال
50 ریال
65 ریال
15 ریال
50 /22 ریال
30 ریال
50 /37 ریال
50 /52 ریال
75 ریال
5 /97 ریال
15 ریال
50 /22 ریال
30 ریال
50 /37 ریال
50 /52 ریال
75 ریال
50 /97 ریال
0 ریال
30 ریال
40 ریال
50 ریال
70 ریال
100 ریال
130 ریال

تبصره (1)- (اصلاحی 12ˏ11ˏ1319) –
بمأمورینی که نقلیه آنها از طرف دولت تهیه میشود و از هزینه سفر استفاده نمی نمایند فوق العاده روزانه آنها بمأخذ یک برابر و نیم میزان بالا پرداخته میشود.

تبصره (2)- (اصلاحی 28ˏ07ˏ1320) –
مأمورینی که دارای پایه هفت و هشت، کارمندان پایه نه باشند در صورتی که با داشتن سمت ریاست اداره یا ریاست هیئت بازرسی بمأموریت بروند صدی بیست و پنج 25% از ماخذهای مقرره بالا علاوه دریافت خواهند نمود.

تبصره (3)- (اصلاحی 12ˏ11ˏ1319) –
نقاط بد آب و هوا یا صعب المعیشه از روی آیین‌نامه های وابسته تشخیص میشوند.

تبصره (4)- (اصلاحی 28ˏ07ˏ1320) –
در صورتی که یک نفر از منتظرین خدمت بمأموریت بازرسی یا مأموریت دیگر برود و دارای حقوق معین و مصوبی نباشد تفاوت حقوق انتظار خدمت او تا مأخذ حقوق پایه از محل فوق العاده روزانه (اعاشه) تامین میشود.
فوق العاده روزانه (اعاشه) در صورتی پرداختنی است که مامور از حیث مسافت بیش از پانزده کیلومتر یا از حیث مدت بیش از چهل و هشت ساعت از محل ماموریت خود دور بشود.


ماده 16 ـ مستخدمینی که مدت ماموریتشان از 3 ماه تجاوز کند در ردیف مستخدمین منتقل محسوب و فوق‌ العاده یومیه به آنها پرداخته نخواهد شد مگر اینکه ماموریت آنها را از دستور وزارتخانه یا اداره مستقل مربوطه به حکم ضرورت بمدت بیشتری تمدید نموده باشد.

تبصره 5 ـ در صورتی که ماموریت مسـتخدمی به ماموریت ثابت تبدیل شود حق استفاده از فوق‌ العاده انتقال را خواهد داشت.


ماده 17 ـ مستخدمین کنتراتی فوق‌ العاده یومیه را مطابق حقوقی که با رتبه قانون تطبیق می‌ شود دریافت خواهند کرد.

تبصره ـ با کلیه شوفرها مطابق مستخدمین جزء رفتار ولی چنانچه برای خدماتی که مستلزم مسافرت موقت باشد استخدام شده باشند حق دریافت فوق‌ العاده یومیه نخواهند داشت.


ماده 18 ـ مستخدمینی که به ماموریت می‌ روند موظفند ماموریت خود را در کمترین مدت ممکنه انجام و فورا به مرکز اصلی معاودت نمایند و بعلاوه مدتی که مستخدمین در طی طریقند نباید از مدتی که مرسوم و معمول به وسائط نقلیه اسـت تجاوز نماید مگر تاخیر بواسطه واقعـه غیرمترقبه باشد.


ماده 19 ـ فوق‌ العاده یومیه مامورینی‌ که به مسافرت خارجه اعزام می‌ شوند از روز حرکت از سرحد تا روز ورود به محل ماموریت و بالعکس و مامورین موقت از روز حرکت از سرحد تا روز خاتمه ماموریت (ورود به سرحد ‌ایران) بشرح ذیل تادیه خواهد شد:

مستخدمین سرپائی و دون رتبه
30 ریال طلا
مستخدمین رتبه‌های 1 و2 و 3
50 ریال طلا
مستخدمین رتبه‌ های 4 و 5 و 6
85 ریال طلا
مستخدمین رتبه‌های 7 و 8
115 ریال طلا
مستخدمین رتبه 9 مامورین فوق رتبه
165 ریال طلا

تبصره 1 ـ وجوهی که در حدود مقررات قبل بابت فوق‌ العاده مامورین تا این تاریخ به ریال طلا پرداخته شده یا باید پرداخته شود بقرار هر 60 ریال یک پهلوی محسوب خواهد شد.

تبصره 2 ـ به مامورینی که در خارجه از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر جهت انجام ماموریت اعزام می‌ شود با رعایت ماده 16 فوق‌ العاده پرداخته خواهد شد.


ماده 20 ـ اشخاصی که کار و ماموریتشان طوری است که مرتبا بایستی از جهت امور ساختمان و تعمیرات یا ممیزی در منازل صحرائی یا اقامتگاههای موقتی بسر برند فقط مدد معاشی بعنوان فوق‌ العاده مقطوع صحرائی معادل نصف فوق‌ العاده یومیه دریافت می‌ دارند بدیهی است پرداخت این فوق‌ العاده برای مدت خواهد بود که اشخاص مربوطه بایستی از شهری که اقامت دارند خارج بوده و همچنین از شهری که قاعده انتظار می‌ رود در آن اقامت نمایند دور باشد.

تبصره ـ این ماده شامل مامورین مندرجه در ماده 10 نخواهد بود.


فصل سوم- فوق‌ العاده انتقال

ماده 21 ـ برای جبران هزینه‌ هائی‌ که در موقع انتقال مامورین داخله از نقطه‌ ای به نقطه دیگر در ماموریتهای ثابت به آنها تعلق می‌ گیرد فوق‌ العاده انتقال بشرح ذیل پرداخت خواهد شد:
1 ـ در مورد مامورین درون رتبه 1 و 2 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 400 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری 50 دینار.
2 ـ در مورد مامورین رتبه 3 و 4 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 400 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری 65 دینار.
3ـ در مورد مامورین رتبه 5 و 6 نسبت به 240 کیلومتر اول مبلغ 600 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر کیلومتر اضافه از 240 کیلومتر از قرار کیلومتری 1 ریال.

تبصره ـ فوق‌ العاده مزبور به استثناء ماموریتهای موقتی در هر مورد که مسافرت مامور مستلزم تغییر مکان است و هزینه سفر داده می‌ شود داده خواهد شد.


فصل چهارم- مقررات متفرقه

ماده 22 ـ مقررات این نظامنامه از حیث میزان پرداخت هزینه سفر و فوق‌ العاده بدون رعایت اختلاف اشل حقوق و طبقات مامورین رسمی شامل کلیه آنها بوده و مامورین رتبه 6 به بالا مشمول نرخهای مقرره برای مامورین رتبه 9 خواهد بود.

تبصره ـ هزینه دبیران دانشیاران که دارای درجه لیسانس هستند از هزینه سفر رتبه 2 کمتر نخواهد بود.


ماده 23 ـ هزینه سفر مستخدمین خارجی مطابق این نظامنامه و فوق‌ العاده یومیه آنها مطابق اسناد هزینه پرداخت می‌شود مشروط بر اینکه مبلغ فوق‌ العاده از روی 40 ریال تجاوز ننماید. (برای هزینه جزئی‌ که تهیه اسناد هزینه ممکن نباشد صورت هزینه کافی خواهد بود)
وزارتخانه‌ ها می‌ توانند فوق‌ العاده یومیه مستخدمین خارجی را مقطوعاً بپردازند مشروط بر اینکه از روزی 40 ریال تجاوز نکند. هرگاه در قرارداد مستخدمین خارجی راجع به هزینه سفر و فوق‌ العاده یومیه مقرراتی قید شده باشد هزینه مذکور بر طبق قرارداد پرداخته خواهد شد.


ماده 24 ـ مقررات این نظامنامه از تاریخ وصول ابلاغ آن به ادارات مربوطه مجری خواهد بود.


تبصره- [الحاقی ۱۳۱۶/۱۲/۲۸]
هزینه سفر صاحبان مراتب 10 و 11 قضائی از قرار هر کیلومتر دو ریال و فوق‌ العاده انها از قرار روزی پنجاه ریال خواهد بود.