مقررات راجع به تهیه وسایل عملی ایجاد وحدت رویه قضایی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۱۱/۲۲

مصوب 1315,11,20


برای تهیه وسائل عملی ایجاد وحدت رویه قضائی مواد ذیل را مقرر میدارد:

ماده 1- از این تاریخ به بعد در هر یک از شعب دیوان عالی تمیز نسبت به موضوع هر پرونده تمیزی مرتبا گزارش مختصری بعنوان یاد داشت قضائی بترتیب ذیل تنظیم میگردد.


ماده 2- یادداشت قضائی مطابق نمونه چاپی که وزارت عدلیه تهیه خواهد کرد متضمن مراتب ذیل خواهد بود:
 1- نام و نام خانوادگی (مستدعی تمیز و مستدعی علیه)
 2- حکم و یا قرار ممیزعنه با ذکر حوزه و تاریخ و شماره و شعبة صادر کننده آن و کلاسه پرونده تمیزی
3- شعبه تمیزی که مرجع رسیدگی است.
 4- بنحو اختصار و وضوح شرح دعوی و جریانی که از ابتداء تا مرحلة تمیزی پیموده است.
 5- نظریه پارکه دیوان عالی تمیز در نقض و ابرام
 6- عین رأی شعبه و یا هیئت عمومی دیوان عالی تمیز.


ماده 3- صفحه اول نمونه چاپی را که مربوط به سه قسمت اول یاد داشت قضائی است دفتر دیوان تمیز برای هر پرونده تمیزی پر کرده ضمیمه پرونده میکند.
صفحه دوم را که مربوط به قسمت چهارم یادداشت قضائی است عضو ممیز از روی گزارشی که برای پرونده تمیزی تهیه میکند پر خواهد کرد و پس از رسیدگی و شور شعبه عین عقیده نماینده پارکه را منشی شعبه در صفحه سوم و عین رأی شعبه را در صفحه چهارم یادداشت قضائی اسنتساخ نموده ورقه را بامضاء رئیس شعبه رسانده تسلیم دفتر دیوان تمیز خواهد کرد.


ماده 4- دفتر دیوان عالی تمیز مکلف است که یادداشتهای قضائی ماهیانة هر شعبه را علیحده جمع آوری کرده و در هر یادداشتی تاریخ و شمارة حکم تمیزی مربوط به آنرا قید نموده و مرتبا یادداشتهای صادر در نیمة اول هر ماه را در شانزدهم همان ماه و یادداشتهای نمیة ثانی را در اول ماه بعد بوسیلة نامه نزد مدیر رویة قضائی ادارة نظارت ارسال دارد با قید اینکه نسبت به پرونده های خاتمه یافته هر شعبه تا تاریخ ارسال بدون استثناء تنظیم یادداشت گردیده است.


ماده 5- کلیة مدیران دفاتر محاکم استیناف مکلفند که از این تاریخ به بعد از کلیه احکام ماهیانه صادر از محاکم استیناف یک نسخه سواد با خطی خوانا تهیه نموده و سوادهای احکام صادر در نیمة اول هر ماه را در شانزدهم همان ماه و سوادهای احکام نیمة دوم را در اول ماه بعد مرتبا بوسیلة نامه نزد مدیر رویة قضائی اداره نظارت ارسال انحصار بهمان هائی داشته که سواد آنها ارسال شده است.

وزیر عدلیه- دکتر متین دفتری