نظامنامه استخدام مستخدمین جزء

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۵/۱۲

۴۶۲۷ – 1315/04/07


هیئت وزراء در جلسه 25 خرداد ماه 315 مطابق پیشنهاد نمره 18243 ـ 4465 وزارت داخله نظامنامه استخدام مستخدمین جزء را که در کمیسیون رؤساء و نمایندگان ادارات استخدام وزارتخانه ها و ادارات مستقل تهیه و تنظیم شده است بشرح ذیل تصویب مینماید:


ماده 1 ـ کسانی که در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی برای امور غیردفتری استخدام میشوند (بجز مستخدمین کنتراتی و روزمزد) مستخدمین جزء می باشند.


ماده 2 ـ شرایط عمومی ورود مستخدمیـن جزء به خدمت از قرار ذیل است:
الف ـ تبعیت ایران (غیر از مواردی که مقصود استخدام در خارجه باشد).
ب ـ نداشتن کمتر از 18 سال تمام شمسی.
ج ـ دارا بودن ورقة معافیت از خدمت نظام یا دفترچه خاتمه خدمت تحت‌السلاح نسبت به متولدین 1284 شمسی ببعد.
د ـ عدم محکومیت به قیام و اقدام بر علیه حکومت ملی و عدم محکومیت بمجازات جنایتی و همچنین بجنحه که مستلزم محرومیت از حق استخدام دولتی باشد.
هـ ـ داشتن تصدیق طبیب دایر به عدم اعتیاد به افیون و ابتلاء بامراض ساریه.


ماده 3 ـ مستخدمین جزء به دو درجه ذیل تقسیم می ‌شوند:
درجه اول ـ مستخدمینی هستند که از عهده خواندن و نوشتن برآیند.
درجه دوم ـ مستخدمینی هستند که سواد ندارند.

تبصره ـ در صورت تساوی شرائط اشخاصی که تحصیلات بیشتری دارند و یا بر حسب احتیاج وزارتخانه‌ها دارای اطلاعات خاصی می‌ باشند سایرین رجحان دارند.


ماده 4 ـ میزان حقوق مستخدمین جزء بترتیب ذیل است:
الف ـ حقوق مستخدم جزء درجة اول در بدو ورود زائد بر (240) ریال نخواهد بود و در نتیجة حسن خدمت برای هر یکسال خدمت ممکن است (20) ریال اضافه حقوق دریافت نمایند.
و حداکثر حقوق این طبقه در هر حال از پانصد ریال تجاوز نخواهد نمود.
ب – حقوق مستخدمین جزء درجه دوم در بدو ورود بخدمتی زائد بر دویست ریال نخواهد بود و در نتیجة حسن خدمت برای هر یک سال خدمت ممکن است 15 ریال اضافه حقوق بانان اعطاء شود و حداکثر حقوق این طبقه از چهارصد(400) ریال تجاوز نخواهد نمود.


ماده 5 ـ در هر طبقه از طبقات سابق ‌الذکر کسانی که در بدو ورود یا کمتر از میزان حداقل بخدمتی منسوب میشوند میتوان در صورت وجود اعتبار در هر موقع از سال تا میزان حداقل حقوق آنان را ترمیم نمود.


ماده 6 ـ پس از تصویب این نظامنامه ادارات استخـدام وزارتخانه ها بدوسیه‌های مستخدمین جزء فعلی که مشغول خدمتی هستند رسیدگی و بترتیب ذیل درجات آنان را تشخیص میدهند.
الف ـ مستخدمین جزئی که بیست سال خدمت اعم از متوالی یا متناوب دارند بدون رعایت شرایط مقرر در مواد فوق جزو طبقه اول محسوب خواهند شد .
ب ـ مستخدمین جزئی که 15 سال خدمت متوالی یا متناوب دارند بدون شرایط مقرر در مواد فوق جزء طبقه دوم محسوب خواهند شد.


ماده 7 ـ وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل می ‌توانند با داشتن اعتبار حقوق مستخدمین طبقة اول و دوم را ترمیم نماید.


ماده 8 ـ هرگاه مستخدم طبقه دوم حائز شرائط درجة اول باشد در صورت احتیاج وزارتخانه ممکن است در ردیف درجة اول محسوب و از مزایای مربوط بان طبقه استفاده نماید.


ماده 9 ـ ترتیب مرخصی و طرز استفاده از حقوق ایام کسالت و مرض مستخدمین جزء تابع مقرراتی است که در نظامنامه مرخصی مستخدمین رسمی مصوب هیئت دولت ذکر شده است.


ماده 10 ـ پرداخت خرج سفر و فوق‌العاده مستخدمین جزء تابع نظامنامه خرج سفر خواهد بود.


ماده 11 ـ در موقع ماموریت بنقاط بد آب و هوا و مراکزی که زندگی صعب است فوق‌العاده بدی آب و هوا بمأخذ خمس یا ربع حقوق و همچنین فوق‌العاده اقامت نیز پرداخته میشود.


ماده 12 ـ به مستخدمین جزء سالی یکدست لباس زمستانی و یکدست لباس تابستانی داده خواهد شد.

تبصره ـ عملی‌شدن این منظور نسبت به تمام مستخدمین جزء در تمام وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل منوط بداشتن اعتبار است.


ماده 13ـ مستخدمین جزئی که سند خدمت آنها صادر شده هرگاه بدون تقصیر بصرف مقتضیات اداری بیکار شوند مادامی که بمشاغل غیردولتی اشتغال نورزیده ‌اند در صورتی که مجدداً بخدمت دولت پذیرفته شوند مدتی را که منتظر ارجاع شغلی بوده ‌اند جزو سنوات خدمت آنها در موقع برقراری تقاعد یا وظیفه محسوب خواهد شد.

تبصره ـ عدم اشتغال به مشاغل غیردولتی بموجب تصدیقات صادره از شهربانی محل اثبات میشود.


ماده 14ـ مستـخدمین جزء در پایان هرسال مستـحق دریافت مبلغی بنام مدد معاش نوروز معادل حقوق ماهیانه خود بتناسب خدمت در آن سال می ‌باشند ولیکن تا وقتی که اعتبار نوروزانه منظور در بودجه کافی برای پرداخت تمام مستخدمین جزء نباشد تشخیص مستحق دریافت و میزان نوروزانه بنظر وزارتخانه و ادارات مستقل خواهد بود.


ماده 15 ـ ترتیب برقراری حقوق تقاعد و وظیفه درباره مستخدمین جزء ورثه آنها بر طبق مقررات ماده (68) از فصل چهارم قانون استخدام کشوری خواهد بود.

رئیس الوزراء -محمود جم