نظامنامه تعلیمات اکابر

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۳/۲۷

۳۲۲۴ – 1315/03/19


هیئت وزراء در جلسه 16 خرداد 1315 نظامنامه تعلیمات اکابر را که مشتمل بر 14 ماده است بشرح ذیل تصویب نمودند:


ماده 1 ـ وزارت معارف مکلف است در تمام کشور در هر یک از دبستانهای شش کلاسه یا چهار کلاسه دولتی و یا سایر مدارسی که مقتضی بداند مدرسه اکابر بر طبق مقررات ذیل تأسیس نماید:


ماده 2 ـ تحصیلات مدارس اکابر در حدود سواد فارسی خواندن و نوشتن و حساب کردن مطابق برنامه است که به تصویب شورای عالی معارف رسیده باشد.


ماده 3 ـ بودجه هر یک از مدارس اکابر در هذه‌السنه بدین قرار میباشد:

ماهیانه
سالیانه
1ـ حق‌الزحمه دو نفر آموزگار از قرار هر نفر
60 ریال
1440 ریال
2ـ حق‌الزحمه 2 نفر مستخدم از قرار هر نفر
20 ریال
480 ریال
3ـ سوخت و روشنائی
1200 ریال
4ـ مخارج متفرقه
380 ریال
جمع
3500 ریال

ماده 4 ـ سن محصلین مدارس اکابر از 18 تا 40 و حداکثر شاگردان هر کلاس 40 نفر خواهد بود.


ماده 5 ـ آموزگاران مدارس اکابر از بین آموزگاران دبستانها تعیین خواهند گردید.


ماده 6 ـ مدارس اکابر هفته‌ای شش شب و هر شب 2 ساعت دایر خواهد بود. هر سه شب متناوب مخصوص تحصیل یکدسته از محصلین میباشد بطوری که در هر مدرسه دو دوره کلاسهای اکابر دایر گردد.


ماده 7 ـ در هر محل که مدارس اکابر تاسیس می ‌شود تحصیل در آن برای پاسبانان و مامورین جزء شهرداری و مستخدمین جزء ادارات دولتی و مؤسسات عمومی که بی‌ سواد باشند اجباری خواهد بود.


ماده 8 ـ مامورین دولتی و مؤسسات عمومی مکلفند هر یک در حدود اختیارات خود برحسب تقاضای نماینده معارف محل بیسوادان را تشویق به استفاده از کلاسهای اکابر بنمایند.


ماده 9- در مراکز ایالات و ولایات درجه اول انجمنی بنا انجمن تربیت اکابر در تحت ریاست حکومت مرکب از رئیس انجمن شهرداری و رئیس اطاق تجارت و رئیس ثبت احوال و رئیس شهربانی و یکی از معتمدین محل و رئیس معارف تشکیل و وظیفة آن منحصراً تشویق عامه به استفاده از کلاسهای اکابر خواهد بود. 


ماده 10 ـ وزارت معارف باید برای تحصیل اکابر کتاب مخصوصی شامل تمام مواد لازم برای خواندن و نوشتن و حساب مختصر و اطلاعات مفید راجع به تاریخ و جغرافیای ایران و تعلیمات مدنی تهیه و بقیمت تمام شده بفروش رساند.


ماده 11 ـ وزارت معارف باید رسالات مخصوصی که مطالب آن طرف استفاده محصلین یا فارغ‌التحصیل‌های کلاسهای اکابر باشد مجاناً منتشر نماید.


ماده 12 ـ به فارغ‌ التحصیل‌های کلاس اکابر گواهی نامه مخصوص اعطاء خواهد شد.


ماده 13 ـ وزارت معارف به کسانی که در با سواد کردن عمامه خدمت قابلی انجام دهند جایزه با مدال مخصوص اعطا مینماید.


ماده 14 ـ کلیه مخارج روشنائی و سوخت و تهیه کتاب و رسالات و جوائز مذکور در مواد 10 ـ 11 ـ 13 و سایر احتیاجات ضروری همه ساله جزء بودجه منظور خواهد شد.