نظامنامه اجرای ماده 54 قانون وکالت

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۳/۱۱

۲۹۹۶- 1315/03/11


هیئت وزراء در جلسه نهم خرداد ۱۳۱۵ نظر به قسمت دوم از ماده ۵۴ قانون وکالت [مصوب ۱۳۱۴] مقرر میدارد:

ماده ۱ – وکلائی که واجد شرائط ذیل هستند ممکن است برای خدمت قضائی یا اداری از طرف وزارت عدلیه استخدام شوند ولی رتبه آنها وقتی تثبیت خواهد شد که لااقل دو سال در محاکم یا ادارات وزارت عدلیه مشغول خدمت باشند و در ظرف مدت مزبور راجع بخدمت قضائی یا اداری محکومیت انتظامی یا اداری از درجه سه ببالا پیدا نکنند.

۱ – عدم سابقه محکومیت بجنحه یا جنایت (۲) نبودن تحت محاکمه جزائی یا انتظامی (۳) نداشتن محکومیت انتظامی از درجه سه ببالا اعم از اینکه محکومیت سابق مربوط بخدمت رسمی یا وکالت بوده باشد و در صورت محکومیت پنجسال از تاریخ اجراء آن گذشته باشد (۴) سلب صلاحیت قضائی از داوطلب نشده باشد (۵) هرگاه ماده ۱۰۸ قانون اصول تشکیلات عدلیه یا مواد ۴۵ و ۴۸ قانون وکالت درباره داوطلب اجراء شده باشد پنجسال از تاریخ رفع آن گذشته باشد مگر آنکه محکمه انتظامی او را تبرئه کرده باشد (۶) در حین اجراء قانون وکالت مستخدم دولت (باستثناء کنتراتی یا شغل معلمی) نباشند (۷) مشهور بفساد اخلاق و معتاد بافیون و مسکر نباشند.

تبصره- اشخاصی که دارای سابقه خدمت قضائی هستند مشمول این نظامنامه نمیشوند و تابع مقررات قانون استخدام قضاة میباشند.


ماده ۲ – برای تشخیص رتبه شرائط ذیل مقرر است:

1- (اصلاحی 03ˏ04ˏ1315)-
برای رتبه 9 (1) بیست سال سابقه شغل وکالت در حین تقاضای استخدام (2) داشتن اجازه نامه وکالت درجه اول در حین تقاضای استخدام (3) در صورتی که سابقاً محکمه عالی انتظامی رسیدگی بصلاحیت او نمود صلاحیت و قابلیت او را برای وکالت در تمام مراحل تصدیق کردند.

2- (اصلاحی 03ˏ04ˏ1315)-
برای رتبه های 8 و 7 (1) پانزده سال سابقه شغل وکالت در حین تقاضای استخدام (2) داشتن اجازه نامه وکالت درجه اول در حین تقاضای استخدام (3) در صورتی که سابقاً محکمه عالی انتظامی رسیدگی بصلاحیت او ندهد صلاحیت او را برای وکالت در تمام مراحل تصدیق کردند.

3- (اصلاحی 03ˏ04ˏ1315)-
برای رتبه های 6 و 5 ده سال سابقه شغل وکالت و داشتن اجازه نامه درجه اول در حین تقاضای استخدام

4- (اصلاحی 03ˏ04ˏ1315)-
برای رتبه های از 4 بپائین پنج سال سابقه شغل وکالت و اجازه نامه درجه دوم بعلاوه پذیرفته شدن در امتحان یا معدلی که کمتر از چهار نباشد در صورتی که سابقاً امتحان نداده باشد.


ماده ۳ – امتحان مقرر موارد ۴ و ۵ ماده ۲ این نظامنامه مطابق مواد ۲ و ۳ و ۴ و ۵ نظامنامه اجراء قانون وکالت بعمل میآید و باضافه یک امتحان عملی.


ماده ۴ – داوطلبان باید به اداره وکالت تقاضانامه بدهند و اداره مزبور مکلف است در ظرف ده روز از تاریخ دریافت تقاضانامه خلاصة از سوابق تقاضا کننده تهیه و بضمیمه اصل تقاضانامه به وزارت عدلیه تقدیم دارد.


ماده ۵ – وزارت عدلیه در صورت موافقت تقاضانامه و خلاصه سوابق شخص تقاضاکننده را توسط مدعی العموم کل بدیوان عالی تمیز میفرستد تا هیئت عمومی دیوان تمیز قابلیت تقاضاکننده را از هر جهت در نظر گرفته هم نسبت باصل قابلیت و هم نسبت بتعیین رتبه رای دهند.


ماده ۶ – رای هیئت عمومی دیوان عالی تمیز باید بطور مخفی و با ورقه سفید و سیاه اخذ شود.


ماده ۷ – در موقع اخذ رای باید لااقل سه ربع روساء و اعضاء دیوان عالی تمیز حاضر باشند و در صورتی رای قبول مناط اعتبار است که لااقل دو ثلث از اوراق آراء سفید که علامت قبول است باشد.


ماده 8 – در موارد اشخاصی که دارای درجه علمی از دانشکده های حقوق یا مدارس علوم سیاسی از درجه لیسانس ببالا هستند امتحان الزامی نیست و خمس مدت شغل وکالت مقرر در این نظامنامه برای آنها تقلیل باید داده شود.


ماده 9 – این نظامنامه که مشتمل بر 9 ماده و یک تبصره است از تاریخ تصویب قابل اجراء است.