دستور آیین سوگند وکلای عدلیه

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۱/۱۸

1528/11/26/5 – ۱۳۱۵/۱/۱۸


وزارت عدلیه نظر به ماده 24 قانون وکالت [۱۳۱۴] و ماده 16 نظامنامه اجرای قانون وکالت مقرر می‌دارد:


ماده 1 ـ در حوزه‌ای که قانون وکالت اجراء شده باشد وکلاء آن حوزه در حضور هیئتی که در ماده 2 مقرر است طبق ماده 15 نظامنامه اجراء قانون وکالت سوگند یاد خواهند نمود.


ماده 2 ـ هیئت مندرج در ماده 1 مرکب از رئیس و مدعی‌العموم دیوانعالی تمیز و رئیس محکمه علی انتظامی و رئیس و مدعی‌العموم استیناف و رئیس و مدعی‌العموم بدایت در مرکز رئیس و مدعی‌العموم استیناف و رئیس و مدعی‌العموم بدایت و یک نفر از امناء صلح محدود در مقر حوزه‌های استیناف ولایات.
رئیس و مدعی‌العموم بدایت و یک نفر از امناء صلح یا اعضاء علی‌البدل یا یکی از مستنطقین به انتخاب رئیس عدلیه با رعایت تقدم رتبه برای مقر حوزه‌های ابتدائی.


ماده 3 ـ محل و روز و ساعت حضور برای مراسم سوگند از طرف اداره وکالت تعیین و به اعضاء هیئت و وکلاء عدلیه اطلاع داده می‌شود.


ماده 4 ـ اعضاء هیئت با لباس رسمی قضاوت و وکلای عدلیه با لباس مخصوص بنحوی که در نظامنامه لباس وکالت مقرر است باید حاضر شوند.


ماده 5 ـ جلسه سوگند علنی است.


ماده 6 ـ وکلا به ترتیب درجه و رعایت حروف تهجی نام خانوادگی یکان یکان یا دسته دسته (دسته عبارت از 3 الی 5 نفر است) به تشخیص رئیس هیئت سوگند یاد می‌نمایند.


ماده 7 ـ سوگندنامه در موردی که وکلا یکان یکان سوگند یاد نمایند بوسیله خود وکیلی که سوگند یاد می‌نماید قرائت می‌شود و در موردی که تشخیص بشود که دسته دسته مراسم مزبور باید به عمل آید به طریق ذیل رفتار خواهد شد:
متن سوگندنامه از طرف یکی از وکلای درجه اول به تشخیص رئیس هیئت قرائت می‌شود. سپس عده‌ای که سوگند یاد می‌نمایند دست راست خود را بلند کرده عبارت ذیل را به صدای بلند ادا می‌نمایند:
«به همین مراتب سوگند یاد می‌کنم»
پس از آن ذیل سوگندنامه را امضاء می‎کنند.


ماده 8 ـ بلافاصله پس از مراسم سوگند اسامی اشخاصی که سوگند یاد نموده‌اند ضمن صورتمجلس به اداره وکالت اطلاع داده می‌شود.


ماده 9ـ رئیس اداره وکالت در مرکز و نمایندگان اداره وکالت در ولایات مأمور اجرای این آئین هستند.