نظامنامه اصول تشکیلات اداره راه‌آهن دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۰۶/۲۰

۴۱۲۸ – 1314/06/15


هیئت ‌وزراء در جلسه 10 شهریور ماه 1314 پیشنهاد وزارت طرق نظر به ماده چهارم قانون تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی ایران مواد ذیل را بنام نظامنامه اصول تشکیلات اداره راه‌آهن دولتی مقرر میدارند:


1ـ اداره کل مرکزی مؤسسه راه‌آهن دولتی ایران که جزو تشکیلات وزارت طرق می‌باشد به ریاست مدیرکل در طهران تاسیس می‌شود و بتناسب احتیاجات خطوط دارای نواحی خواهد بود.
عده و حدود و مرکز نواحی مزبور بتدریج که بهره‌برداری خط توسعه می‌یابد از طرف مؤسسه راه‌آهن معین و ترتیب تشکیلات اداری و فنی آن داده میشود.


2ـ اداره مرکزی مرکب است از قسمت‌های ذیل که هر کدام دارای رئیس و اعضاء لازم خواهد بود.
الف ـ دفتر مرکزی که شامل دوائر ذیل میباشد
تحریرات و ضبط
استخدام
امور حقوقی و دعاوی
تعلیمات فنی
ب ـ (وسائط نقلیه و کارخانه‌ها و کلیه امور میکانیکی).
ج ـ خطوط ساختمانهای فنی و ابنیه
د ـ حرکت و تعرفه
هـ ـ محاسبات و احصائیه
و ـ خرید اموال
ز ـ صحیه
ح ـ پلیس انتظامی
در هر یک از نواحی بقدر احتیاج شعب اداری و فنی تشکیل خواهد شد که کارهای مربوطه را تحت نظر و دستور رئیس ناحیه انجام دهد.
رؤسای نواحی به پیشنهاد مؤسسه راه‌آهن و حکم وزارت خانه منصوب می‌شوند و در انجام وظائف در مقابل مدیرکل مسئول میباشند.


4 ـ اداره امور بندرشاه با ناحیه راه‌آهن مازندران و بندرشاهپور با ناحیه راه‌آهن خوزستان و امور کشتی‌رانی در ناحیه رضائیه با راه‌آهن آذربایجان خواهد بود.


5 ـ تشکیلات تفصیلی قسمت‌های مرکزی و نواحی و وظائف آنها از طرف مؤسسه راه‌آهن داده خواهد شد نظامنامه تشکیلات و وظائف پلیس انتظامی به تصویب دولت خواهد رسید.


6 ـ روابط بین قسمت‌های مرکزی و نواحی و روابط نواحی با یکدیگر برطبق نظامنامه از طرف مؤسسه راه‌آهن تعیین و تنظیم خواهد گردید.


7 ـ هرگونه تغییری که در ضمن عمل بر وفق احتیاجات در این نظامنامه مقتضی شود مؤسسه راه‌آهن بوزارت طرق پیشنهاد میکند و پس از تصویب دولت به موقع اجراء گذاشته خواهد شد.


ماده 8- [الحاقی 12ˏ11ˏ1321]
برای رسیدگی به خسارات وارده باموال محموله در راه آهن و بررسی دعاوی مربوطه به آنها و تشخیص حقانیت دعاوی مزبور و تصدیق تعلق غرامت و تصفیه آن بر طبق قوانین و مقررات و همچنین بررسی و پیشنهاد ایجاد وسائل و سازمان لازم برای جلوگیری از بروز حوادثی که منجر به حدوث خسارت به محمولات میشود قسمت فنی مستقلی بنام "قسمت دعاوی خسارات و بیمه" در بنگاه راه آهن تاسیس میشود که تحت نظر مدیر بنگاه انجام وظیفه نماید. و ضمنا امور مربوطه به بیمه اموال و تاسیسات و سایر کارهای بیمه ای راه آهن به این قسمت محول میشود.