تصویبنامه هیئت وزرا راجع به تجدید و تبدیل فصل ششم نظامنامه قانون سجل احوال

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۰۴/۰۶

۲۱۵۲ – ۱۳۱۴/۴/۳

[نظامنامه اداره کل احصائیه و سجل احوال]


هیئت ‌وزراء در جلسه دوم تیرماه 1314 نظر به انقضای مهلت قانونی در مورد متخلفین از مقررات مواد 1 ـ 4 ـ 5 و 6 قانون سجل احوال فصل ششم از نظامنامه اجرای آن قانون را مربوط بموضوع مواد مذکور بنحو ذیل تجدید و تبدیل نمودند:


فصل ششم
اشخاص بدون سجل- دفتر هویت ـ ولادتی که ثبت آن بتعویق افتاده

ماده 129 ـ بموجب ماده یک قانون سجل احوال مسئول اخذ ورقه صغار ولی خاص (پدر جدپدری) یا وصی منصوبی که وصایت او مسلم باشد و قیم صغیر است ولی این مسئله مانع از این نخواهد بود که مادر و برادر در غیبت اولیاء حق داشته باشند تقاضای ثبت هویت صغیر را بنمایند.

تبصره ـ ثبت هویت در غیر از حوزه تولد یا انجام تشریفات لازمه مانعی ندارد.

ماده 130 ـ ثبت هویت اشخاصی که بیش از 15 سال دارند در حضور دو شاهد واقع شده و نمونه آن مطابق ضمیمه نمره (1) میباشد.

تبصره ـ الف ـ اگر مرد دارای زن نباشد یا زنی داشته وفات نموده یا طلاق داده است چون غرض ثبت هویت فعلی او است ذکری از وقایع مذکوره در نمونه نمره (1) نخواهد شد ولی هرگاه دارای فرزندی باشد نام و تاریخ تولد او (با نمره ورقه هویت) بترتیب مذکور قید خواهد شد.
ب ـ ثبت هویت زن بطریق نمونه نمره (1) ولی بدون قید علائم بعمل خواهد آمد هرگاه اظهارکننده وکیل زن باشد نمونه آن مطابق ضمیمه نمره (2) است.

ماده 131 ـ ثبت هویت اشخاصی که 15 سال یا کمتر داشته باشند در حضور اظهارکننده و شهود بعمل خواهد آمد (نمونه ثبت آن مطابق ضمیمه نمره (3) است).

تبصره الف ـ ثبت مذکور در حضور دو شاهد بعمل خواهد آمد ولو اینکه اظهارکننده تصدیق ولادت را از طرف قابله یا طبیب ارائه دهد.
ب ـ هرگاه ذکور یا اناث برخلاف قانون قبل از رشد مزاوجت کرده باشند مراتب ثبت با ذکر نام زوج و زوجه و طفل آنها بعمل خواهد آمد.
ج ـ هرگاه در همان سالی که طفل بدنیا آمده قبل از بستن دفاتر تقاضای ثبت شود واقعه در دفتر ولادت سالیانه بر طبق تعلیماتیکه در فصل ولادت ذکر شده بعمل خواهد آمد.
د ـ علائم مخصوص ذکوری که سن آن‌ها هفت یا بیشتر از هفت است بطریق ماده 130 قید گردد.

ماده 132 ـ در نقاطیکه وسایل عکاسی موجود است برای اشخاص ذکور هفت ساله یا بیشتر سه قطعه عکس مطالبه می‌شود یک قطعه بورقه هویت و دو قطعه در حاشیه دفاتر الصاق می‌شود.

ماده 133 ـ اگر در موقع تنظیم اسناد اختلافی بین نماینده و اظهارکننده در موضوع سن ایجاد شود نماینده واقعه را مطابق تشخیص خود با ذکر دلائل تشخیص ثبت می‌کند و اظهارکننده می‌تواند از تشخیص مزبور به محکمه صالحه شکایت کند.
نماینده سجل احوال باید پس از ثبت تاریخ تولد تصدیقی باظهارکننده در موضوع اختلاف بموجب نمونه چاپی نمره (4) تسلیم کرده و در آن تشریع کند که مشارالیه می‌تواند برای اثبات صحت اظهارات خود نسبت بتاریخ تولید به محکمه صالحه مراجعه نماید.

ماده 134 ـ پس از انجام مراسم ثبت خلاصه آن در ورقه هویت درج و باظهارکننده تسلیم می‌شود.

تبصره ـ تسلیم ورقه هویت باشخاص مذکور در ماده 129 که هویت طفل را بثبت رسانیده‌اند مانعی ندارد در حاشیه سند مراتب بدینطریق قید می‌شود:
ورقه هویت به …… خانم مادر …… تسلیم شد (تاریخ امضاء گیرنده و نماینده).

ماده 135 ـ راجع باشخاصیکه مخفیانه از خارجه داخل مملکت شده‌اند بشرح ذیل باید رفتار شود.
الف ـ هرگاه شخص مذکور خود را تبعه ایران بداند و شهودی داشته باشد ثبت هویت او به طریق معمول بعمل خواهد آمد.
ب ـ هرگاه شخصی که خود را تبعه ایران بداند شاهد نداشته باشد و از طرف نظمیه ـ کمیساریا ـ نایب‌الحکومه یا رئیس امنیه یا کدخدا معرفی شده باشد ثبت هویت او در همان حوزه و با حضور یکی از آن رؤسا یا نماینده آنها بعمل خواهد آمد (مطابق نمونه نمره 5)
باین اشخاص ورقه هویت موقتی داده خواهد شد ولی پس از 5 سال می‌توانند ورقه هویت خود را بیکی از دفاتر سجل برده و ورقه معمولی دریافت دارند رئیس دفتری که ورقه هویت دائم صادر مینماید باید مراتب را بوسیله اعلامیه بدفتری که ورقه هویت موقتی صادر کرده اطلاع دهد تا در حاشیه سند نمونه نمره 6 قید گردد.
هرکاه[هرگاه] این اشخاص قبل از 5 سال در مقامات مربوطه تابعیت خود را ثابت کنند می‌توانند بدستور اداره احصائیه کل تحصیل ورقه هویت دائمی نمایند.
ج ـ هرکاه[هرگاه] شخص مذکور خود را تبعه ایران نداند و تذکره در دست نداشته باشد در تحت مراقبت نظمیه یا حکومت یا امنیه خواهد بود تا تابعیت او معلوم شود هرگاه معلوم گردد که این شخص تبعه ایران است رئیس نظمیه و غیره او را بنماینده سجل مربوطه معرفی کرده هویت او را بطریق مذکور در نمونه (ب) همین ماده به ثبت می‌رساند باین اشخاص ورقه هویت دائمی داده خواهد شد.

ماده 136 ـ هرگاه شخصی برای ثبت هویت خود شاهدی نداشته باشد باید قبلاً خود را بنظمیه یا حکومت یا امنیه یا کدخدا معرفی نماید. اشخاص مذکور پس از تحقیقات در اطراف آن شخص تصدیق صادر خواهند نمود که بموجب آن نماینده می‌تواند هویت آن شخص را ثبت نماید مطابق نمره 7 ضمیمه است.

ماده 137 ـ هرگاه مامورین انتظامات چه در شهر و چه در خارج شخصی را بدون ورقه هویت یا تذکره یافتند مکلفند در اطراف او تحقیقات لازمه نموده او را وادار باخذ ورقه نمایند اگر شخص مذکور شاهد نداشته باشد بطریقی که در ماده قبل ذکر شده عمل می‌شود.

ماده 138 ـ اشخاصی که 15 سال آنها تمام نشده هرگاه کسی را نداشته باشند که برای آنها اخذ ورقه هویت نماید مامورین انضباطی پس از تحقیقات لازمه در اطراف هویت آنها از نماینده سجل حوزه که این اشخاص در آنجا پیدا شده‌اند تقاضای ثبت هویت آنان را می‌نمایند و نماینده مکلف است بر حسب اظهار مامورین بر طبق نمونه 135 بند (ب) هویت را ثبت کند – بدیهی است که در این مورد اظهارکننده مأمورین انضباطی هستند نه اشخاص مذکور.

تبصره ـ الف ـ ثبت هویت صغار بهیچوجه موکول بتعیین قیم نیست ورقه هویت آنها برای مدعی‌العموم بدایت ارسال می‌شود تا پس از تعیین قیم ورقه را به او تسلیم نماید. نماینده در حاشیه خواهد نوشت ورقه هویت برای مدعی‌العموم بدایت …. ارسال شد «تاریخ امضاء».
ب ـ ثبت هویت اطفال سرراهی که مامورین انضباطی آنها را بنماینده معرفی می‌کنند مطابق ماده ….. مذکور در فصل ولادت بعمل خواهد آمد.

ماده 139 ـ هویت مجانین هرگاه قیم نداشته باشند برحسب اظهار مامورین انضباطی پس از تحقیقات لازمه که مامورین مذکور بعمل خواهند آورد در همان حوزه که دیوانه پیدا شده ثبت خواهد شد ورقه هویت برای مدعی‌العموم بدایت ارسال میشود.
سن تقریبی مجنون اسم پدر و مادر هرکاه[هرگاه] معلوم باشد نوشته خواهد شد هرکاه[هرگاه]پدر یا مادر او معلوم نباشد مطابق نمونه نمره (8) ثبت خواهد شد.

تبصره ـ در ثبت این قبیل اشخاص بهیچوجه نباید کلمه دیوانه یا مجنون ذکر شود.

ماده 140 ـ اتباع ایران که از خارجه بداخله مسافرت می‌نمایند در صورتی که در خارجه اظهارنامه برای آنها تنظیم نشده باشد می‌توانند با همان تذکره که در دست دارند در هر یک از دفاتر سجل درخواست ورقه هویت نمایند. نمونه از قرار نمره (9) است.

تبصره ـ اگر تردیدی برای نماینده حاصل شده باشد در حضور دو شاهد بطور معمول یا پس از تحقیقات نظمیه هویت اظهارکننده را ثبت نماید.

رئیس‌الوزراء