نظامنامه شعبه حراج (تکمیل نظامنامه اجرای مفاد اسناد رسمی)

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۱۱/۳۰

۳۲۶۳۱ – 1313/11/27


ماده 1- برای اجراء ثبت طهران یک شعبه حراج اموال توقیف شده تشکیل می شود.


ماده 2- شعبه حراج اجراء فعلا مرکب خواهد بود از یک نفر متصدی و یک نفر عضو دفتردار لدی الاقتضا ممکن است که اعضاء آن کم و زیاد شود.

تبصره- برای مزایده یکنفر فروشنده (چوب زدن حراج) تعیین و حقوق او به نسبت کار بطور حق الزحمه تادیه خواهد شد


ماده 3- شعبه حراج دارای دفاتر ذیل خواهد بود :
1 – دفتر اموال توقیفی 2-دفتر حراج 3- دفتر اوقات حراج 4- دفتر جمع و خرج .


ماده 4- شعبه اجراء مکلفند اموالی را که باید به مزایده فروخته شود لااقل یک هفته قبل از روز مزایده بشعبه حراج تحویل داده و رسید اخذ کنند و شعبه حراج مکلف است در دفتر اموال توقیفی با نمره و مشخصات آن ثبت کند و در موقع فروش متصدی یا نماینده او در شعبه حراج حاضر شود .


ماده 5- موقع فروش اموال شعبه حراج باید آن را در دفتر حراج با قید نمره دفتر توقیفی ثبت و در آخر هر جلسه حراج ذیل صورت فروش آن جلسه را نماینده مدعی العموم و متصدی حراج یا نماینده او و نمایندة اجراء ثبت امضاء نماید


ماده 6- متصدی شعبه حراج باید اوقات مزایده را در مینوت اعلان مزایده که از شعبه اجراء برای تعیین وقت فرستاده میشود با قید روز و ساعت آن تعیین نموده و وقت مرقوم را دفتر اوقات حراج یادداشت کند.


ماده 7- متصدی شعبه حراج باید وجوه حاصله از فروش را هر روزه بشعبه محاسبات اجراء تسلیم نموده و قبض رسید آن را با صورت فروش فورا بشعبه مربوطه اجراء ارسال داشته رسید اخذ کند.


ماده 8 – از حاصل فروش اموال حق حراج برطبق تعرفه ذیل اخذ میشود :

تا ده هزار ریال
از ده هزار و یک ریال تا صد هزار ریال
از صد هزار و یک ریال ببالا

ماده 9- از وجوه حاصله اثاثیه لازمه و کرایه محل حراج و انبار و سوخت و روشنائی و حق الزحمه چوب زن و انباردار و مخارج لازمه بتصدیق رئیس ثبت تادیه میشود.


ماده 10- محل حراج اجراء ثبت در جائی خواهد بود که مراء و منظر عموم بوده و رئیس ثبت محل مخصوصی برای حراج تعیین و تهیه می کند وغیر محل در هر موقع به تصویب رئیس ثبت ممکن است


ماده 11- از وجوهی که از تاریخ تصدی اجراء ثبت به امر حراج (آذر 313) وصول شده بتصدیق مدیر ثبت بمصرف مخارج لازمه و اثاثیه شعبه حراج خواهد رسید.

وزیر عدلیه