نظامنامه و شرایط تاسیس شرکت برای زراعت چای

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۶/۲۵

۴۱۱۲ – 1313/06/25


هیئت وزراء در جلسه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۱۳ بر طبق پیشنهاد نمره ٥٤٦٤ /۱۰۳۳۱ اداره کل صناعت و فلاحت نظامنامه ذیل را که بانک فلاحتی و صنعتی ایران برای تاسیس شرکت جهة زراعت چای تهیه نموده تصویب کردند:

1- برای زراعت چای شرکتی از تولیدکنندگان تشکیل خواهد شد. سرمایه شرکت در بادی امر ………… ریال خواهد بود.

2 – بانک فلاحتی شرکت مزبور را با مشارکت چایکاران تاسیس نموده و سرمایه لازمه بوسیله تعهد حداقل شصت درصد و حداکثر هفتاد و پنج درصد سهام شرکت در اختیار شرکت خواهد گذارد. میزان اسمی سهام مزبوره در حین تاسیس شرکت از طرف بانک پرداخته خواهد شد.

3 – سهامی که متعلق ببانک می باشد اسمی بوده و بانک حق خواهد داشت آنها را بفروش رساند. در صورت فروش صاحبان سهام غیرنقدی حق تقدم در خرید خواهند داشت .

٤ – چایکاران ۲۵ الی / ٤٠ سهام را تعهد و مشارالیهم می توانند میزان اسمی سهام مزبوره را نقدا یا باقساط طبق قرارداد کارسازی یا برای سهولت امر از اراضی مستعد برای زراعت چای که در آن چایکاری شده باشد یا در آن مالکین قصد زراعت چای را دارند بعنوان سرمایه غیرنقدی ارضی تسلیم نمایند.
تشخیص اراضی مزبور قابل قبول برای سرمایه غیرنقدی می باشد یا خیر و تعیین قیمت آن با بانک خواهد بود.

5 – از نظر تحصیل زمین چایکاری برای چایکارانی که بشخصه عمل می نمایند (رعایا ـ فلاحین) ولی فاقد ؟؟؟؟؟ می باشند بانک می تواند اراضی قابل زراعت جای را که مالک آن قادر باستفاده از آن برای چایکاری نیست بعنوان سرمایه غیرنقدی بپذیرد.
در این مورد بانک میتواند بشخصه خارج از مشارکتی که بوسیله سهام اسمی دارد سهامیرا که بمالکین این اراضی در قبال قیمت آن داده شده بقیمت اسمی آن خریداری نماید .
بانک سهام غیرنقدی مزبور را مادامی که تقسیم آن بین مالکین آتی در قبال پرداخت قیمت خریدان میسر گردد بامانت خواهد گذارد. با پرداخت مزبور تحصیل کنندگان سهام بصورت شرکاء ذیحق درآمده و همچنین خواهند توانست در آتیه سهام غیرنقدی خود را طبق ماده ٦ تبدیل به سهام اسمی نمایند.

6 – سهام سرمایه غیرنقدی غیرقابل فروش و غیرقابل انتقال می باشند مگر در صورتی که اراضی که تشکیل سهام غیرنقدی را می دهند به دیگری واگذار و یا فروخته شده باشد در این صورت این سهام را بایستی بخریداران اراضی مزبور فروخت. سهام غیرنقدی را در موقع قبول آن میتوان با تادیه معادل قیمت آن که از طرف بانک تعیین گردیده بعنوان پرداختی سرمایه سمامی بصورت سهام اسمی درآورد . سهام اسمی را می شود با اجازه شرکت فروخته با انتقال داد.

7 – مادامی که سهام غیرنقدی با تادیه معادل قیمت ان بصورت سهام اسمی درنیامده باشد در منافع شرکت سهیم نخواهد بود مگر پس از تقسیم منافعی بقرار شش درصد جهة سهام اسمی.

8 – موضوع شرکت عبارت است از:

الف – خرید تخم چای برای فروش بشرکاء . ضمنا شرکت حق انحصاری تهیه بذر چای برای شرکاء را بوسیله عقد قرارداد برای خود محفوظ می دارد.

ب – تقسیم اراضی که از طرف صاحبان سهام مذکوره در قسمت پنج بشرکت واگذار شده با تقسیم سهام مربوطه بین چایکارانی که حاضر و قادر به ایجاد باغات چای در اراضی مزبور با عقد قرارداد با شرکت می باشند.

ج – اعطای اعتبار جهة زراعت چای به خورده چایکاران که خودشان بشخصه زراعت نموده و به تناسب وسایل عملیات خود زمین در اختیار داشته باشند خواه که مالک اراضی مزبوره بوده یا اراضی را طبق مقررات ماده و ماده 5 و ماده 8 بند (ب) تحصیل نموده باشند.

د – نظارت در کشت از طرف شرکائی که مکلفند طبق پرگرام کشت و زرع که از طرف شرکت بموجب قراردادهائی تنظیم می شود عمل نمایند .

ه – تاسیس یک کارخانه چای خشک کنی برای خشکاندن محصول چای.

و – جمع آوری برگهای سبز چای از شرکاء با عقد قرارداد – خریداری برگهای سبز چای چنانچه بنفع شرکاء باشد بنحوی که این خرید مانع جمع آوری با تهیه برگهای چای شرکاء نخواهد بود.

ز – فروش چای که بحساب شرکاء تهیه شده مادامیکه شرکاء مایل باخذ عین جنس نباشند.

۹ – استرداد اعتبارات اعطائی بخورد چالیکاران مذکور در بند ج ماده ۸ بوسیله انعقاد قراردادی که مخصوصا حاوی شرایط ذیل باشد تامین می شود:

الف – اراضی و محصول چای آن که بر اثر کار آنها و بوسیله قرضه های اعطائی از طرف شرکت بدست میاید مادامیکه پرداخت معادل قیمت سهام غیرنقدی رجوع شود (بماده پنج) واسترداد کامل قرضه اعطائی انجام نشده بملکیت بانک درآمده یا باقی خواهد ماند. علاوه بر قرضه عملیاتیکه در اراضی می شود موجب افزایش قیمت آن شده و بدین طریق شرکت نیز قرضه را تامین می نماید .

ب – برگهای چای بایستی از طرف شرکاء تا استرداد معادل خرید سهامی که موضوع مشارکت بانک را در شرکت تشکیل می دهد و تا استرداد اعتبارات و قرضه های اعطائی از طرف شرکت و بانک بشرکت تحویل کردد.

ج – حاصل فروش چای پس از وضع مخارج تهیه آن و تعیین تناسب بین وزن برگهای سبز و وزن چائی که از آن بدست میاید بوسیله مجمع عمومی شرکت طبق ارقام حاصله تعیین خواهد شد.

د – از قیمت فروش یک ثلث تا تادیه سهام و میزان قرضه های اعطائی از طرف شرکت یا بانک کسر خواهد شد.
این مقررات ضمن قرارداد ضعقده با شرکت که ضمنا حاوی سایر مقررات دیگر مربوط باین نظامنامه می باشد قید خواهد شد.

10 – بانک مجاز است بعلاوه بهر یک از شرکاء اعتباراتی اعطا نماید مشروط بر آنکه اعطای آن با اساسنامه و شرایط بانک که در مورد این اختیارات برای دیگران وضع گردید مطابق باشد در اینگونه موارد بانک در قراردادهای مربوطه بخود شرایطی را که طبق این نظامنامه بنفع شرکت است خواهد گنجاند.
بانک فقط بر طبق اساسنامه و شرایط عمومی خود می تواند بشرکت اعطای قرضه نماید.

11- شرکت بوسیله یک هیئت مدیره که از طرف مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب می شود اداره خواهد شد وظایف هیئت مزبور بموجب اساسنامه شرکت مشروحا تعیین خواهد شد.
اصولاً هیئت مدیره مرکب از پنج نفر خواهد بود که یکی از انها سمت مدیریت عامل را دارا وعهده دار انجام امور شرکت می باشد. مدیرعامل موظف است در امور شرکت با دو نفر عضو دیگر که بسمت عضو هیئت رئیسه تعیین خواهند شد مشورت نماید. محل اقامت هیئت رئیسه در ولایاتی که مرکز عملیات شرکت است خواهد بود.
دو نفر عضو هیئت رئیسه اقلا یکمرتبه در عرض هفته با مدیرعامل برای شور در امور اجلاس خواهند نمود. دو نفر عضو دیگر هیئت مدیره نمایندگان اداره کل صناعت و فلاحت و بانک فلاحتی و صنعتی خواهند بود و اقلا هر دو ماه یک مرتبه جلسه ای با سایر اعضاء هیئت برای شور در کارها خواهند داشت
– نظا نامه و شرایط تاسیس شرکت برای زراعت پای –
1) برای زراعت چای شرکتی از تولیدکنندگان تشکیل خواهد شد. سرمایه شرکت در بادی امر ۱5۰۰۰۰۰ ریال خواهد بود.
2) بانگ فلاحتی شرکت مزبور را با مشارکت چایکاران تاسیس نموده و سرمایه لازمه بوسیله تعهد حداقل شصت درصد و حداکثر هفتاد و پنج درصد سهام شرکت در اختیار شرکت خواهد گذارد. میزان اسمی سهام مزبوره در حین تاسیس شرکت از طرف بانگ پرداخته خواهد شد.
3) سهامیکه متعلق ببانک می باشد اسمی بوده و بانگ حق خواهد داشت انها را بفروش رساند در صورت فروش صاحبان سهام غیرنقدی حق تقدم در خرید خواهند داشت.
4) چایکاران ٢٥ الی ٤٠ % سهام را تعهد و مشارالیهم می توانند میزان اسمی سهام مزبوره را نقدا یا باقساط طبق قرارداد کارسازی یا برای سهولت امر از اراضی مستعد برای زراعت چای که در آن چایکاری شده باشد یا در آن مالکین قصد زراعت چای را دارند بعنوان سرمایه غیرنقدی ارضی تسلیم نمایند.
تشخیص اینکه اراضی مزبور قابل قبول برای سرمایه غیرنقدی می باشد یا خیر و تعیین قیمت آن با بانک خواهد بود.
5) از نظر تحصیل زمین چایکاری برای چایکارانی که بشخصه عمل می نمایند (رعایا – فلاحین) ولی فـــاقد اراضی می باشند بانک می تواند اراضی قابل زراعت چای را که مالک آن قادر باستفاده از آن برای چایکاری نیست بعنوان سرمایه غیرنقدی بپذیرد.
در این مورد بانک می تواند بشخصه خارج از مشارکتی که بوسیله سهام اسمی دارد سهامی را که بمالکین این اراضی در قبال قیمت آن داده شده بقیمت اسمی آن خریداری نماید.
بانگ سهام غیرنقدی مزبور را مادامی که تقسیم ان بین مالکین آتی در قبال پرداخت قیمت خرید آن میسر گردد بامانت خواهد گذارد. با پرداخت مزبور تحصیل کنندگان سهام بصورت شرکاء ذیحق درآمده و همچنین خواهند توانست در آتیه سهام غیرنقدی خود را طبق ماده ٦ تبدیل به سهام اسمی نمایند.
6) سهام سرمایه غیرنقدی غیرقابل فروش و غیرقابل انتقال می باشند مگر در صورتی که اراضی که تشکیل سهام غیرنقدی را می دهند بدیگری واگذار و یا فروخته شده باشد در این صورت این سهام را بایستی بخریداران اراضی مزبور فروخت. سهام غیرنقدی را در موقع قبول آن میتوان با تادیه معادل قیمت آن که از طرف بانک تعیین گردیده بعنوان پرداختی سرمایه سهامی بصورت سهام اسمی درآورد. سهام اسمی را می شود با اجازه شرکت فروخته با انتقال داد.
7) مادامیکه سهام غیرنقدی با تادیه معادل قیمت ان بصورت سهام اسمی درنیامده باشد در منافع شرکت سهیم نخواهد بود مگر پس از تقسیم منافع بقرار شش درصد جهة سهام اسمی.
8) موضوع شرکت عبارت است از:
الف – خرید تخم چای برای فروش بشرکاء. ضمنا شرکت حق انحصاری تهیه بذرهای برای شرکاء را بوسیله عقد قرارداد برای خود محفوظ می دارد.
ب – تقسیم اراضی که از طرف صاحبان سهام مذکوره در قسمت پنج به شرکت واگذار شده با تقسیم سهام مربوطه بین چایکارانی که حاضر و قادر به ایجاد باغات چای در اراضی مزبور با عقد قرارداد با شرکت می باشند.
ج – اعطای اعتبار جهة زراعت چای خورده چایکاران که خودشان بشخصه زراعت نموده و به تناسب وسایل عملیات خود زمین در اختیارداشته باشند خواه که مالک اراضی مزبوره بوده با اراضی را طبق مقررات ماده ٥ و ماده ٨ بند (ب) تحصیل نموده باشند.
د – نظارت در کشت از طرف شرکائی که مکلفند طبق پرگرام کشت و زرع که از طرف شرکت بموجب قراردادهائی تنظیم می شود عمل نمایند.
هـ – تاسیس یک کارخانه چای خشک کنی برای خشکاندن محصول چای .
و – جمع آوری برگهای سبز چای از شرکاء با عقد قرارداد – خریداری برگهای سبز چای – چنان چه به نفع شرکاء باشد بنحوی که این خرید مانع جمع آوری یا تهیه برگهای چای شرکاء نخواهد بود.
ز – فروش چای که بحساب شرکاء تهیه شده مادامیکه شرکاء مایل باخذ عین جنس نباشند.