آیین‌نامه اجرایی ماده 28 متمم بودجه مملکتی سال 1313

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۲/۱۰

۸۲۰ – 1313/02/10


هیئت وزراء در جلسه 8 نظر بقررات ماده 28 قانون متمم بودجه مملکتی سال 1313 برطبق پیشنهاد اداره کل صناعت و فلاحت مواد ذیل را برای حسن جریان امور کارخانه‌های صنعتی تصویب نمودند:


ماده 1- برای نظارت در امور کارخانه‌ها و مؤسسات صنعتی و فلاحتی و معدنی اداره کل صناعت و فلاحت هیئتی بنام هیئت نظارت مرکب از هفت نفر اعضای ذیل تشکیل میشود:
رئیس اداره معادن
رئیس محاسبات کارخانها و مؤسسات صنعتی
یک نفر از اعضای هیئت مدیره بانک فلاحتی
دو نفر مفتش که از طرف رئیس کل صناعت و فلاحت معین میشوند.
یک نفر از رؤسای ادارات مرکزی وزارت مالیه
رئیس اداره امور فلاحتی.


ماده 2- رئیس هیئت نظارت از طرف رئیس کل فلاحت و صناعت از بین هیئت مذکر در فوق معین میشود و جلسه هیئت نظارت لااقل هفته یک مرتبه باید تشکیل شود. تصمیمات هیئت نظارت با اکثریت اراء خواهد بود.


ماده 3- رئیس اداره کل صناعت و فلاحت در هر موقع میتواند شخصا در جلسات هیئت نظارت حضور بهم رساند در این صورت ریاست افتخاری جلیه با مشارالیه خواهد بود.


ماده 4- وظایف هیئت نظارت بقررا ذیل است:
اولا- مطالعه نقشه‌های مالی مؤسسسات صنعتی که از طرف رژسای مؤسسات مزبور تهیه میشود و مشاوره در امور بهره برداری و مالی مؤسسسات مزبور و تهیه پیشنهاد قطعی برای تصویب ریاست کل صناعت و فلاحت.
ثانیا- مطالعه در پیشنهادهای مؤسسات راجع به نظامنامه های داخلی- محاسباتی و مقررات اداری و انتظامی و تهیه طرح قطعی برای تصویب ریاست کل صناعت و فلاحت.
ثالثا- نظارت و تفتیش در محاسبات و مخارج بهره برداری مؤسسات.


ماده 5- برای تفتیش مؤسسات صنعتی و معدنی و کارخانجات دولتی دو نفر مفتش از طرف رئیس کل صناعت و فلاحت که عضویت هیئت نظارت و تفتیش را دارند انتخاب میشوند و مکلف هستند در امور فنی و مالی و محسباتی مؤسسات تفتیش نموده و همیشه رئیس کل صناعت و فلاحت و همچنین هیئت نظارت را از جریان امور مؤسسات مستحضر نمایند. طرز تفتیش و نظارت نباید نوعی باشد که مداخله در جریان امور اداری مءسات کرده یا اختلالی در امور کارخانها تولید نماید.


ماده 6- رؤسای از طرف رئیس کل صناعت و فلاحت معین و تعیین اعضای فنی و دفتری موکول به پیشنهاد رئیس مؤسسه و تصویب ریاست کل صناعت و فلاحت خواهد بود.


ماده 7- بودجه سالیانه هر یک از مؤسسات بوسیله رؤسای مؤسسات تهیه و بعد از تصویب رئیس کل صناعت و فلاحت بموقع اجرا گذارده میشود. بیلان سالیانه هر یک از مؤسسات مشمول این نظامنامه بعد از تصدیق هیئت نظارت توسط رئیس کل صناعت و فلاحت تقدیم هیئت وزارء خواهد شد.

تبصره- انتشار بیلان موکول باجازه هیئت وزراء خواهد بود.


ماده 8- پس از تصدیق بیلان سالیانه از طرف هیئت نظارت و رئیس کل صناعت و فلاحت یک نسخه ان بضمیمه مدارک مربوطه توسط وزارت مالیه جهت دیوان محاسبات ارسال خواهد شد.


ماده 9- اعتبارات مربوطه بمؤسسات صنعتی و معدنی اداره کل صناعت و فلاحت بطوری که در ماده (28) قانون متمم بودجه مملکتی مقرر گردیده بر طبق درخواست رسمی باختیار رئیس کل صناعت و فلاحت گذارده میشود.