نظامنامه ترفیعات قضایی [مصوب ۱۳۱۲/۴/۷]

تاریخ انتشار: ۱۳۱۲/۰۴/۰۸

[به موجب نظامنامه ترفیعات قضایی، مصوب ۱۳۱۲/۸/۲۴ نسخ ضمنی شده است.]

شماره ۹۶۲۱ – ۱۳۱۲/۴/۷


ماده 1 ـ اداره پرسنل بعده قضا‌ة محاکم و صاحب منصبان پارکه و مستنطقین و مفتشین قضائی و اعضاء علی‌البدل دفاتری که نمونه آن از طرف وزارت عدلیه معین می‌شود تهیه و به اشخاص فوق‌الذکر تسلیم خواهد نمود.
هر مستخدم قضائی مکلف است عملیات روزانه خود را در دفتر فوق‌الذکر و بترتیبی که در ستون‌های مخصوص آن قید شده است وارد نموده و آخر هر چهار ماه راپرت جامعی از خلاصه عملیات خود در روی اوراق چاپی که از طرف وزارت عدلیه تهیه می‌شود تنظیم و در ظرف مدت پنج روز اول ماه بعد برای رئیس مافوق خود ارسال دارد. بدین ترتیب:
امنای صلح و حکام بدایت و اعضاء علی‌البدل برای رئیس اول محاکم بدایت.
مستنطقین و وکلای عمومی ابتدائی برای مدعی‌العموم بدایت.
وکلای عمومی استیناف و مدعی‌العموم‌های بدایت برای مدعی‌العموم استیناف.
رؤسای محاکم ابتدائی و قضاة استیناف برای رئیس کل استیناف.
حکام دیوان جزا برای رئیس اول دیوان جزا.
مستنطقین و وکلای عمومی دیوان جزا برای مدعی‌العموم دیوان مزبور.
وکلای عمومی پارکه تمیز و مفتشین قضائی برای مدعی‌العموم کل.
رؤساء و مستشاران دیوانعالی تمیز برای رئیس اول دیوان عالی.

رئیس هر قسمت که راپرت عملیات به او تسلیم می‌شود مکلف است در روی راپورت‌های مزبور ملاحظات خود را تا ده روز پس از وصول نوشته و برای وزارت عدلیه ارسال دارد.
دفتر اداره تفتیش قضائی مکلف است در ظرف دوماه اول هر سال عده شکایات واصله از کلیه مستخدمین قضائی را که مطابق قوانین و نظامات مربوطه به تعقیب انتظامی قابل تعقیب در محکمه انتظامی است تهیه و برای وزارت عدلیه ارسال دارد.


ماده 2 ـ هرگاه معلوم شود که راپورت مستخدمی با مندرجات دفتر عملیات روزانه او و یا با دفاتر اداری و یا با دوسیه‌های مربوطه مخالفت دارد راپرت‌دهنده از یک الی 3 سال از حق ترفیع محروم خواهد شد.


ماده 3- [اصلاحی ۱۳۱۲]
تا اول شهریورماه هر سال درخواست های ترفیع امنای صلح و اعضای علی‌البدل بدایت و حکام ابتدائی هر حوزه از طرف خود آنها به رئیس اول محکمه بدایت آن حوزه و درخواست های وکلای عمومی ابتدائی و مستنطقین از طرف خود آنها بمدعی‌العموم بدایت آنجا تسلیم می‌شود. تا پانزدهم شهریورماه هر سال رؤسای محاکم ابتدائی درخواستهای مذکور و تقاضانامه خود را (در صورتی که خود داوطلب ترفیع باشند) و همچنین هر یک از قضات استیناف که تقاضای ترفیع دارند تقاضای خود را نزد رئیس اول استیناف و مدعی‌ عمومی های ابتدائی و هر یک از وکلای عمومی استیناف نزد مدعی‌العموم استیناف ارسال میدارند.
در خواست های قضات دیوان جزا به رئیس اول دیوان مزبور و تقاضا نامه های مستنطقین و وکلای عمومی دیوان جزا بمدعی العموم دیوان جزا تسلیم خواهد شد. تقاضانامه‌های مفتشین قضائی و وکلای عمومی پارکه تمیز نزد مدعی العموم کل و تقاضانامه‌های رؤساء و مستشاران دیوان عالی تمیز و روساء و مدعی العموم های استیناف رئیس و مدعی العموم دیوان جزا مستقیما برای وزارت عدلیه ارسال می شود.
رؤسائی که مطابق ترتیب فوق درخواست‌های ترفیع نزد آنها فرستاده می‌شود هریک در قسمت خود مکلف هستند نظریات خود را راجع بتقاضانامه‌ها -اعم از اینکه موافق باشند یا مخالف، موجها ذکر و تا آخر شهریور ماه برای وزارت عدلیه ارسال دارند.


ماده 4 ـ اداره پرسنل مکلف است تمام مقدمات مربوط بترفیع را در آبان ماه هر سال بطوری تهیه نماید که برای رسیدگی به درخواستها از اول آذرماه هیچ مانع و موجب تعویقی نباشد.


ماده 5 ـ برای رسیدگی مقدماتی بتقاضاهای ترفیع کمیسیونی تحت ریاست وزیر عدلیه تشکیل خواهدشد. کمیسیون مزبور مرکب خواهدبود از مدعی‌العموم دیوان عالی تمیز و مدیرکل وزارت عدلیه و رئیس اداره کل تهیه قوانین و سه نفر دیگر از رؤساء و مستشاران دیوان تمیز به انتخاب وزیر عدلیه. کمیسیون مزبور از اول آذرماه هر سال تشکیل یافته و بکلیه پیشنهادها و تقاضانامه‌ها رسیدگی خواهد نمود. رئیس پرسنل سمت منشی‌گری کمیسیون را خواهد داشت.
کمیسیون پس از رسیدگی اشخاصی را که استحقاق دارند بمحکمه انتظامی پیشنهاد شوند تا محکمه به موجبات ترفیع آن ها رسیدگی کند معین خواهد کرد.
وزیر عدلیه از بین آن اشخاص با رعایت احتیاجات وزارت خانه که ممکن است نسبت به هر یک از رتبه‌های قضائی به اختلاف سنوات تفاوتهائی پیدا کند و با رعایت تقدم و تأخری که از طرف کمیسیون معین گردیده صورتی تهیه نموده و تا اول بهمن هر سال بمحکمه انتظامی ارسال میدارد. و محکمه انتظامی مطابق مقررات قانون بموجبات ترفیع رسیدگی نموده و رأی خود را اعلام خواهد نمود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۱۳/۱۲/۱۵]
اشخاصی که در فهرست کمیسیون اسامی آنها قید شده بملاحظه عدم احتیاج وزارتخانه به محکمه انتظامی پیشنهاد نشده‌اند ممکن است در سنوات بعد پیشنهاد شوند مگر اینکه موجباتی برای عدم استحقاق آنها پیش بیاید و نیز وزیر عدلیه میتواند اشخاصی که در کمیسیون های مقدماتی قبل از سنه 1313 استحقاقشان تصدیق گردیده در هر موقع برای رسیدگی بترفیع آنها بمحکمه انتظامی پیشنهاد نماید.


ماده 6 ـ برای ترفیعات 1311 استثنائاً ترتیب ذیل مقرر می‌شود:
مستخدمین قضائی که تا آخر سال 1311 خود را از حیث طرز کار و رعایت نظامات و غیره مستحق ترفیع می‌دانند و از حیث مدت خدمت نیز قابل ترفیع بوده و تقاضای ترفیع دارند باید تقاضای ترفیع را تا پنجم مرداد ماه 1312 برای رؤسای مافوق خود یا مستقیماً به وزارت عدلیه (حسب‌المورد بترتیب مذکور در ماده 3) ارسال دارند.
به تقاضای مزبور باید مدارک ذیل ضمیمه شود:

1ـ صورت خلاصه از کارهای سال 1311 تقاضاکننده مستخرج از دفاتر مربوط اداری. هرگاه تقاضاکننده در تمام مدت سال 1311 در یک محل مأموریت نداشته صورت مزبور باید حاوی کارهای او در نقطه‌ای باشد که اخیراً آنجا مأموریت یافته است.

2ـ ادله‌ که تقاضاکننده را مستحق ترفیع می‌نماید.

رئیس هر قسمت باید تا پنج روز بعد از وصول تقاضانامه‌ها نظریات خود را نسبت بان اعم از اینکه موافق باشد یا مخالف ضمیمه کرده برای وزارت عدلیه ارسال دارد. کمسیسون رسیدگی مقدماتی مذکور در ماده 5 در بیستم تیرماه 1312 تشکیل یافته و به تقاضاهائی که تا آن تاریخ رسیده و یا تا تاریخ بیستم شهریورماه 1312 برسد رسیدگی خواهد کرد.
اشخاصی نیز که قبل از تصویب این نظامنامه تقاضای ترفیع نموده‌اند یا مطابق مقررات این ماده عمل نمایند والا به ترفیع آنها رسیدگی نخواهد شد.


ماده 7 ـ نظامنامه مورخ ۱۳۱۱/۲/۱۰ مندرج در شماره 1002 مجله رسمی نسخ می‌شود.

داور – مهر وزارت عدلیه اعظم