اعطای امتیاز استخراج ذغال‌سنگ اطراف شهر تبریز به آقای مسعودخان عدل

تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۰۴/۱۷

مصوب 1311,03,24


ماده اول – مجلس شورای ملی به اداره کل صناعت اجازه میدهد که امتیاز انحصاری مانع اللغیر استخراج و استفاده از معادن ذغال ‌سنگ اطراف ‌شهر تبریز را از نقطه مرکزی ارک تا دوازده فرسخ از هر طرف برای مدت پانزده سال به آقای میرزا مسعودخان عدل اعطاء نماید.


ماده دوم – دولت میتواند استخراج یکی از معادن ذغال‌سنگ واقعه در منطقه امتیاز را برای خود محفوظ داشته و آن را استخراج نماید انتخاب ‌معدن مزبور باید در ظرف یک سال از تاریخ اعطای امتیاز بعمل آمده و به صاحب امتیاز کتبا اطلاع داده شود.


ماده سوم – موسسات مربوط باین امتیاز از تأدیه هرگونه مالیات و عوارض (‌باستثنای عوارض بلدی) در پنج سال اول مدت امتیاز معاف خواهند‌ بود پس از ان باید فقط صدی پنج عایدات خالص خود را همه‌ساله بدولت بپردازد. ترتیب تعیین و تشخیص عایدات خالص بموجب قرارداد ‌جداگانه بین دولت و صاحب امتیاز معین خواهد شد.


ماده چهارم – صاحب امتیاز با منظور داشتن مخارج ضروری اداری و بهره‌ برداری و حقوق دولت و وجوه لازمه برای استهلاک سرمایه و کسر و ‌نقصانی که برای آلات و ادوات باید منظور داشت قیمت ذغال را بمیزانی باید معین کند که بیش از صدی بیست بعنوان منفعت خود علاوه ‌نشده باشد.


تبصره – برای مقادیری که دولت جهت احتیاجات خود ابتیاع خواهد نمود فقط صدی ده نفع منظور میشود.


ماده پنجم – سایر شرایط این امتیاز مطابق مواد 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 9 – 10 – 11 – 12 – 14 – 15 و 16 قانون مهر ماه 1309 راجع به امتیاز ‌ذغال‌سنگ اطراف شهر مشهد خواهد بود.


این قانون که مشتمل بر پنج ماده است در جلسه بیست و چهارم خرداد ماه 1311 شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر