تصویبنامه هیئت وزرا راجع به نظامنامه اجرایی قانون متمم قانون انحصار تجارت خارجی [در خصوص طرز اجرای ماده 13 قانون متمم قانون انحصار تجارت خارجی]

تاریخ انتشار: ۱۳۱۰/۰۶/۳۰

۴۵۶۱ – 1310/06/23


هیئت وزراء در جلسه 17 شهریورماه 1310 نظر به لزوم تنظیم و تعیین طرز اجرای ماده 13 قانون متمم قانون انحصار تجارت خارجی به ‌پیشنهاد نمره 750 و 2529 اداره کل تجارت چهار ماده ذیل را تصویب و به نظامنامه اجرائی قانون مزبور اضافه نمودند:


ماده اول ـ اشخاصی که به موجب جوازهای صادره به اعتبار تصدیق صدور انتقالی یا غیرانتقالی اجناس مجاز وارد می‌کنند حق دارند در موقع ورود اجناس مزبور از گمرکخانه ورود تقاضا نمایند که بمیزان مال‌التجاره‌ای که وارد کرده‌اند تصدیق ورود به آنها بدهند و گمرکخانه مکلف است بلاتأخیر این تقاضا را انجام دهد.
در تصدیق ورود باید نکات ذیل قید شود:
اسم واردکننده ـ نمره جواز ورود ـ گمرکخانه ورود ـ نوع مال‌التجاره ـ نمره تعرفه گمرکی ـ مقدار و مبلغ نمره تصدیق صدوری که در جواز ورود قید شده است و گمرکخانه صدور تصدیق ورود مطابق نمونه ضمیمه است.


ماده دوم- تصدیق ورود قابل انتقال نیست مگر در صورتی که مربوط بتصدیق صدوری باشد که انتقال داده شده و در این صورت هم فقط قابل انتقال به صادرکننده خواهد بود که تصدیق صدور خود را انتقال داده است و اسمش در تصدیق صدور ذکر شده باشد.


ماده سیم ـ اشخاصی که در موقع صدور تعهد اسعاری سپرده و تصدیق صدور دریافت داشته ‌اند حق دارند تصدیق ورود جنسی را که بموجب جواز صادر به اعتبار تصدیق صدور وارد شده است در ظرف دو ماه از تاریخ ورقه تصدیق ورود ببانک عامل دولت که در موقع صدور جنسی تعهد فروش اسعار به نام آن بانک بوده است تسلیم نموده و تقاضاکننده که معادل مبلغ جنسی ورودی از تعهد اسعاری مربوط بتصدیق صدوری که مشخصات آن در ورقه تصدیق ورود مزبور قید شده است کسر نماید و بانک مزبور مکلف است بلاتأخیر این تقاضا را انجام دهد.


ماده چهارم ـ مقررات این نظامنامه راجع به جوازهای ورود مستند بتصدیق صدور غیرانتقالی از تاریخ اجرای قانون انحصار تجارت خارجی و راجع به جوازهای ورودی مستند بتصدیق صدورهای انتقالی از این تاریخ مجری خواهد بود.

سواد
اداره کل تجارت
 (تصدیق نامه ورود(
نمره ……………………………………………… تاریخ ………….
گمرکخانه…………………………………………….تصدیق می‌کند که…
آقای ……………………………………………….
مؤسسه ……………………………………………….
بموجب جواز ورود نمره ………………………… مورخ……
منضم به نسخه اول تصدیق صدور نمره …………………… مورخ ……. صادر ازگمرکخانه…………………………………………. به اسم ……..
مال‌التجاره مشروحه ذیل را:
نوع ………………………… مشمول نمره …………………. تعرفه گمرک
مقدار (هم با حروف و هم با عدد نوشته شود)……………………….
قیمت(هم با حروف و هم با عدد نوشته شود) …………………………..
در تاریخ …………………………………………..1310وارد نموده است
محل امضاء رئیس و مهر گمرکخانه

 1ـ در صورتی که در تاریخ ورود جنس بیش از 8 ماه از تاریخ ورقه تصدیق صدور مذکور در فوق گذشته باشد تصدیق ورود نباید داده شود.
 2ـ مدت اعتبار تصدیق ورود از تاریخ صدور ورقه دو ماه است.