نظامنامه ترفیع رتبه و اضافه حقوق مستخدمین کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳۱۰/۰۳/۲۶

۱۱۲۴ – 1310/02/15


نظامنامه ترفیع رتبه و اضافه حقوق مستخدمین کشوری که در جلسه 11ر2ر310 هیئت وزراء تصویب گردیده است:


فصل اول- ترفیعات

ماده اول ـ عده رتبه پنج و هر یک از رتبه‌های بالاتر هر وزارتخانه‌ باید معین شده و به تصویب هیئت وزراء برسد.
اضافه کردن بر عده مصوب رتبه‌های مزبور ممنوع است مگر برای تاسیسات جدید که اعتبار لازم برای آن به تصویب مجلس رسیده باشد.


ماده دوم ـ ترفیع رتبه با رعایت مقررات قوانین مربوطه در صورتی ممکن است اعطاء شود که بسبب فوت- استعفا تقاعد- مشمول ماده 46 قانون استخدام کشوری انفصال دائم- تنزل رتبه- انتقال از وزارت خانه به‌ وزارت خانه دیگر- انتظار خدمت یکی از مستخدمین و یا ایجاد تاسیسات جدید محلی بلا متصدی پیدا شود ولی محل منتظر خدمات را تا یکسال نمیتوان برای ترفیع رتبه بکار برد.


ماده سوم ـ ترفیع رتبه مستخدمین تا رتبه 8 منوط به پیشنهاد رؤسای مستقل مافوق آنها بوزیر و تصویب او با رعایت مقررات قانونی و مواد این نظامنامه می‌باشد ترفیع مستخدمین رتبه 8 و همچنین معاونین وزارتخانه و رؤسای کابینه وزارتی در صورتی که صاحب رتبه باشند ولو اینکه رتبه استخدامی آنها کمتر از 8 باشد محتاج به پیشنهاد نبوده و فقط منوط به تصویب وزیر است.


ماده چهارم ـ رؤسای مستقل ادارات و دوایر هر وزارت خانه در مرکز و ایالات و ولایات باید در مهر ماه هرسال صورتی حاوی اسامی کلیه اعضاء تابـعه خـود که مستحق ترفیع باشند مطابق نمـونه نمره 9 ضمیمه تهیه و تقدیم وزارتخانه متبوعه نمایند صورتهای مزبور از طرف اداره پرسنل هر وزارتخانه جمع و در فهرست واحدی باضافه تاریخ ورود عضو بخدمت دولت و شرح مختصری از مشاغل مختلفه او از بدو ورود بخدمت تا ان تاریخ و ذکر مجازاتهای اداری در صورتی که درباره او بعمل آمده باشد نقل خواهد شد.


ماده پنجم – در صورتهای پیشنهاد ترفیع مراتب ذیل از طرف رئیسی که پیشنهاد کرده است با قید مسئولیت تصـریح خواهد شد میزان کار و فعالیت- لیاقت- جدیت- وظیفه‌شناسی- مقام علمی و مدارج تحصیلات- اشنائی بزبانهای خارجی- رفتار و طرز سلوک اداری و غیراداری- معلومات فنی- تخصص و لیاقت برای کارمعینی شغلی که برای ان عضو در نظر گرفته شده است.
در موقع پیشنهاد ترفیع بمقصد تعیین عضو بریاست اداره یا دایره اعتدال متانت اخلاقی لیاقت اداره کردن عضو نیز باید در پیشنهاد قید شود.


ماده ششم- فهرست مزبور در ماده 4 را وزیر به کمیسیونی مرکب از رئیس پرسنل و لااقل دو نفر از اعضاء عالی مقامیکه معین خواهد کرد میفرستد.


ماده هفتم – کمیسیون مزبور پس از رسیدگی با رعایت کامل مواد قوانین استخدامی و مخصوصا تشخیص میزان کار و لیاقت و استعداد اشخاص برای رتبه‌های پیشنهادی و تناسب نوع کار با رتبه پیشنهادی عقیده خود را راجع بهر یک از اشخاص اظهار داشته منتهی تا آخر دیماه هر سال بمقام وزارت تقدیم می‌نماید اشخاص که کمیسیون نسبت بترفیع آنها رأی موافق داده در صورت تصویب وزارت بعنوان جدول ترفیعات اعلام خواهد شد.
عده‌ای را که کمیسیون از صاحبان هر رتبه برای ترفیع پیشنهاد میکند نباید در رتبه‌های 1 و 2 از صدی ده و در سایر رتبه‌ها از صدی پنج عده کل انها تجاوز نماید و در صورتی که صدی ده یا صدی پنج کمتر از یک باشد یکنفر را میتوان پیشنهاد کرد. کسور واحد از نیم ببالا واحد محسوب می‌شود.


ماده هشتم ـ فهرست مذکور پس از تصویب مقام وزارت بمنزله تشخیص استحقاق ترفیع اعضا است ولی عملی‌شدن ترفیع باین طریق واقع می‌شود که هر وقت محلی خالی شود و سایر شرایط مذکوره در ماده دوم نیز موجود باشد وزیر از میان اعضائی که اسمشان در جدول ترفیعات درج شده برای ان محل یک نفر را برحسب تناسب انتخاب و حکم برای نصب او به ان مقام صادر خواهد کرد مبداء ترفیع از تاریخ صدور حکم و بدون عطف بماسبق محسوب خواهد شد.


ماده نهم ـ اسامی اشخاصی که در جدول ترفیعات سال قبل درج بوده ولی ترفیع ان ها عملی نشده در صورتی که موجبات نقض آن ظاهر نگردیده باشد در جدول ترفیعات سال بعد نیز مندرج خواهد گردید


ماده دهم ـ هر مستخدمی که شش سال در یکرتبه مانده و اسم او در جدول ترفیعات مندرج بوده ولی بواسطه فراهم نبودن موجبات مذکور در فوق ترفیع نیافته باشد حق ترفیع رتبه افتخاری خواهد داشت.


فصل دوم- اضافه حقوق

ماده 11ـ اضافه حقوق به اشخاصی داده خواهد شد که بهمان ترتیبی که در مواد 4 و 5 برای ترفیع مقرر است اضافه حقوق برای آنها پیشنهاد شده و از طرف کمیسیون مذکور در ماده 6 استحقاق آن ها بتصدیق رسیده و وزیر تصویب نموده باشد.
بدیهی است اعطای اضافه حقوق علاوه بر رعایت مقررات قوانین و نظامات مربوطه موکول به این است که اعتبار لازم برای ان در ضمن اعتبار کلی اضافات که در یک قلم در بودجه درج می‌گردد قبلا منظور شده باشد اعطای اضافه حقوق به‌صاحبان رتبه‌های 8 و 9 محتاج به پیشنهاد نبوده و فقط منوط به تصویب وزیر است.


ماده 12ـ برای این که حقوق رتبه مستخدمین دولتی در هر رتبه یکنواخت باشد لازم است در مواقع اعطای اضافه حقوق حدود سه‌گانه ذیل حداقل حدوسط حداکثر بطور متحدالشکل مراعات شود مادامی که مقرری ماهیانه قانونی رتبه اول بمبلغ 32 تومان معین گردیده تعیین حداقل حدوسط حداکثر مقرری رتبه‌های قانونی به مأخذ جدول ذیل خواهد بود:

حقوق ماهیانه

(رتبه)
(حداقل) تومان
(حدوسط) تومان
(حداکثر) تومان
1
32
35
37
2
42
45
49
3
52
56
60
4
68
74
79
5
92
100
107
6
124
134
144
7
164
177
191
8
212
230
247
9
268
290
312

ماده سیزدهم- مستخدمین دولتی که میزان حقوق فعلی آنها از درجات حقوق منظوره در ماده 12 متجاوز است میتوانند حقوق خود را بهمان میزان دریافت نمایند ولی در صورت اعطای اضافه حقوق باید نسبت بانها هم مطابق درجه‌بندی منظوره در ماده 12 رفتار شود.


ماده چهاردهم ـ اسامی اشخاصی که برای آنها استحقاق اضافه حقوق تصویب و بواسطه نبودن اعتبار کافی اعطاء نشده باشد در صورتی که موجبات نقض آن ظاهر نگردد در سال بعد در جدول اضافات مصوبه نیز مندرج خواهد شد.


فصل سوم- مواد متفرقه

ماده پانزدهم ـ برای تکمیل اوراق پرسنلی اعضاء پیشنهاد مربوطه بترفیع رتبه یا اضافه حقوق هر عضوی از صورت‌های پیشنهادی خارج نویس و در دوسیه پرسنلی آن عضو ضبط خواهد شد.


ماده شانزدهم ـ پیشنهادهای ترفیع و اضافه حقوق برای سال 1310 تا پانزدهم تیرماه سال مزبور بوزارت خانهای متبوعه ارسال و با رعایت ترتیبات مذکوره در این نظامنامه به استثنای فقره دوم ماده هفت راجع بتحدید عده بصدی پنج و صدی ده تا اول شهریورماه تصویب خواهد شد و در موارد اقتضا اعطای اضافه ممکن است پس از تصویب و به شرط بودن اعتبار لازم از اول سال جاری مجری شود .


ماده هفدهم- [الحاقی 25ˏ10ˏ1310]
افزایش رتبه‌های یک برعده مراتب بودجه وزارتخانه‌ها برای مستخدمینی که فعلاً کمتر از حداقل مقرری رتبه یک حقوق دریافت می‌دارند بعد از ترمیم کسر حقوق آنها در نتیجه صدور سند خدمت و همچنین افزایش سایر مراتب مربوطه بواسطه استخدام دارندگان تصدیق لیسانس (اعم از اینکه در خارجه تحصیل کرده باشند یا در داخله) و فارغ‌التحصیل‌های مدرسه دارالمعلمین عالی ایران و شاگردان مدرسه پست و تلگراف و کلاسهای قضائی ثبت اسناد و احصائیه مطابق مقررات قوانین و نظامات مربوطه در صورت بودن اعتبار لازم برای پرداخت حقوق آنها در ضمن بودجه مصوبه وزارتخانه‌ها در هر موقع از سال مجاز است ولی ترفیعات و اضافات حقوق آنها پس از ورود بخدمت تابع سایر نظامنامه‌ها خواهد بود.

هدایت -مهر کابینه ریاست وزراء