نظامنامه وظایف مالکین و زارعین و کدخدایان قراء و رؤسای طوایف و ایلات راجع به جلوگیری و دفاع از ملخ

تاریخ انتشار: ۱۳۰۸/۱۰/۱۷

در این موقع که حسب‌الامر بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی ارواحنا فداه وزارت فلاحت شروع به اقداماتی میکند که آفت ملخ را از مملکت بکلی برانداخته و به خساراتی که از این حشره مضر به محصولات مملکتی وارد میشود خاتمه دهد لازم است که از طرف مالکین و زارعین نیز مساعدتهای لازمه بعمل آمده و اهالی قراء به سهم خود در دفاع از این دشمن موذی شرکت کنند.
و برای اطلاع به عموم اعلام می‌شود که برای جلوگیری از هر گونه اجحافات بعموم مامورین دفع ملخ دستورات موکدة صادر شده که کلیه مزد‌ عمله‌جات و قیمت اشیاء خریداری را مطابق نرخ عادله هر محل بپردازند بطوری که بهیچوجه موجبات کوچک ترین شکایتی برای اهالی و زارعین قراء فراهم نشود اینک نیز وظایف مالکین و زارعین را که باید در این موقع برای دفع آن حشره مضره قیام کرده با مامورین دولتی مساعدت کنند ذیلا تعیین مینماید –
مالکین و کدخدایان دهات موظفند که بمحض تقاضای مامورین دفع ملخ به وظایف ذیل عمل نمایند.


اول – عده عملجات کافی برای دفاع برحسب تقاضای مامورین حاضر نمایند.

دوم – وسایل حمل و نقل طعمه مسموم و سایر لوازم دفاعیه را فورا فراهم کرده به اختیار مامورین بگذارند.

سوم – کلیه لوازم عملیات دفاعیه از قبیل آرد جو – آب – سبوس – خاک اره و غیره که در ده موجود باشد در نقاط لازمه تهیه کرده و در ازاء قیمت تحویل دهند.

چهارم ـ بمحض بروز ملخ و یا پرواز حشره مزبور در ناحیه خود بفوریت بمامورین دولتی که ذیلا اسم برده میشود:
مامور مالیه – مامور سجل احوال – مامور پست و تلگراف و تلفون – مامور فوائد عامه – حکومت محل. پست امنیه و یا مراکز قشونی اطلاع داده و جواب ورقه سؤالیه که قبلا از طرف مامورین دفع ملخ بانها تسلیم شده نوشته توسط مامور مخصوص بیکی از مامورین دولتی فوق‌الذکر رسانیده رسید دریافت دارند.

پنجم ـ در موقع پرداخت مزد عملجات و کرایه حمل و نقل و تسلیم قیمت اشیاء خریداری کدخدا و مالک هر قریه یا نماینده آن باید حضور بهم‌ رسانیده و صحت پرداخت را تصدیق کند.

ششم ـ یک نفر جوان با سواد از هر قریه برای فرا گرفتن طرز دفاع ملخ بمراکزی که مامور فنی معین مینماید اعزام دارند.

تبصره ـ برای تعیین مزد عملجات و قیمت اشیاء خریداری و کرایه وسایل حمل و نقل دستور داده شده که در مرکز هر ناحیه کمیسیونی مرکب از یک عده مالکین و رؤسای ادارات کشوری تحت نظر حکومت با حضور رئیس ناحیه دفع ملخ تشکیل شود و موضوعات فوق را یک به یک تعیین و تصریح کرده که در موقع پرداخت مزد عمله و قیمت اشیاء موجبات اجحاف و تعدی برای اهالی فراهم نگردد.
و نیز هر گاه از طرف مامورین اعزامی دفع ملخ کوچکترین تعدی ابراز شود باید فورا متشکیان شکایات خود را به کمیسیون فوق‌الذکر برای رسیدگی و رفع شکایات رجوع نمایند.

هـ . مهر کابینه ریاست وزراء