مقررات وزیر عدلیه راجع به حکمیت مشترک

تاریخ انتشار: ۱۳۰۹/۱۰/۱۴

۳۸۱۴۲ – 1309/10/13


وزیر عدلیه نظر به ماده ۱۱ قانون مامورین صلح مقرر میدارد:

ماده ۱ ـ در مواردی که مطابق بند ـ ب ـ ماده سوم قانون مامورین صلح مصوب تیر ماه ۱۳۰۹ مامور صلح باید دعاوی مطروحه نزد خود را رجوع بحکمیت نماید مقررات ذیل لازم‌الرعایه خواهد بود.


ماده ۲ـ مامور صلح باید بطرفین تکلیف نماید که یک نفر را بتراضی بحکمیت مشترک انتخاب و معرفی کننده هرگاه طرفین در تعیین حکم مزبور موافقت نمودند رسیدگی دعوی به همان یکنفر رجوع خواهد شد.


ماده ۳ ـ هرگاه طرفین اختلاف در تعیین حکم مشترک توافق نکنند مامور صلح به انها تکلیف مینماید که هر یک پنج نفر را کتبا بسمت حکم اختصاصی معرفی نماید.


ماده ۴ ـ هر یک از طرفین باید فی‌المجلس و یا لااقل در ظرف پنج روز اسامی پنج نفر مذکور را کتبا در پاکت سربسته به مامور صلح بدهد.


ماده ۵ ـ مامور صلح پاکتها را در حضور طرفین و اشخاص دیگری اگر باشند بازکرده و اسامی را که نوشته شده است قرائت مینماید هرگاه بین اشخاصی که طرفین معین کرده‌اند یک نفر باشد که هر دوطرف او را معرفی کرده‌اند همان یک نفر بسمت حکم مشترک طرفین معین و رسیدگی بدعوی به او رجوع خواهد شد. هرگاه در بین اشخاصی که طرفین مطابق ماده ۴ پیشنهاد کرده‌اند عده اشخاص مورد قبول طرفین بیش از یکنفر باشد مامور صلح بطرفین تکلیف می‌نماید که یکی از آنها را متفقا بعنوان حکم مشترک معرفی نمایند و اگر بین طرفین در انتخاب آن یک نفر توافق حاصل نشود مامور صلح فی‌المجلس یکی از آنها را بطریق قرعه معین کرده و رسیدگی به دعوی را بهمان یک نفر ارجاع می‌نماید.


ماده ۶ ـ هرگاه طرفین در انتخاب حکم مشترک تراضی ننمایند و در جزو اسامی که مطابق ماده ۴ میدهند شخص مشترکی یافت نشود هر یک باید یک حکم اختصاصی معین و معرفی کند و طرفین به حکمهای مزبور اختیار دهند که در صورت عدم موفقیت به حل اختلافات یک نفر را متفقا بعنوان سرحکم معین نمایند.


ماده ۷ ـ در صورتی که حکمین اختصاصی در ظرف یک ماه از تاریخ ارجاع امر بانها موفق بحل اختلاف نشوند باید متفقا یک نفر را بعنوان سرحکم معین نمایند هرگاه حکمهای اختصاصی در تعیین سرحکم توافق نکردند هر یک از حکمها باید فی‌المجلس یا در ظرف پنج روز اسامی پنج نفر را کتبا و در پاکت سربسته بمامور صلح بدهند. مامور صلح پاکتها را در حضور حکمها بازکرده و بطریق ذیل عمل خواهد کرد:
الف ـ هرگاه در بین اشخاصی که حکما معرفی کرده‌اند یکنفر باشد که هر دو حکم ا را معرفی کرده‌اند همان یکنفر بسمت حکم مشترک معین خواهد شد.
ب ـ در صورتی که بیش از یکنفر مورد قبول حکمین باشد از بین آن اشخاص یک نفر بقید قرعه معین خواهد شد.
ج ـ اگر بین اشخاص معرفی شده هیچکس طرف قبول حکمین نباشد یک نفر از بین مجموع اشخاص پیشنهاد شده بقید قرعه تعیین میشود.


ماده ۸ ـ پس از تعیین سرحکم هر حکمی که به اتفاق یا اکثریت داده شود مناط اعتبار خواهد بود.


ماده ۹ ـ همینکه حکم یا حکمها رای خود را دادند و رای مزبور به مامور صلح تسلیم گردید مامور مزبور باید بر طبق آن حکم صادر و به طرفین ابلاغ نماید.


ماده ۱۰ ـ از حکمی که مامور صلح بر طبق رای حکم صادر می‌نماید میتوان استیناف داد- موعد استیناف ده روز است روز ابلاغ جزء مدت ده روز محسوب نیست و تا فردای آخرین روز موعد میتوان عرضحال داد. این نکات باید در ضمن ابلاغ قید شود.

داور ـ مهر وزارت عدلیه اعظم