نظامنامه ورود و خروج سفاین تجارتی

تاریخ انتشار: ۱۳۰۵/۰۲/۲۴

۱۳۶۳ – 1305/02/24


هیأت وزراء در جلسه 17 اردی بهشت 1305 بر حسب پیشنهاد وزارت داخله نظامنامه ورود و خروج سفاین تجارتی را بنادر ایران بشرح مواد ذیل تصویب نمودند:


ماده اول – ورود سفاین تجارتی به بندر در کلّیه ساعات روز آزاد و در شب بعد از حصول اجازه مخصوص از اداره گمرکات صورت خواهد گرفت ولی کنار رفتن (اتصال به اسکله) و پیاده کردن مسافرین از ساعت هفت صبح تا شش بعد از ظهر … بین هفت صبح تا هشت بعد از ظهر ممکن است مشروط بر اینکه مقررات محل را رعایت نموده و اجازه نامه‌های لازم در موضوع وظایفی که باید نسبت به دوایر صحیه و گمرک و پلیس مرعی گردد و تحصیل شده باشد.


ماده دوم – ویزای اجازه نامه صحی و تذاکر و بارنامه کشتی باید در خود جهاز بعمل آمده بعد از ورود کشتی فقط مامورین رسمی و دوائر صحیه و تذکره و گمرک و نظمیه میتوانند بلافاصله وارد کشتی شوند مادام که این عملیات … خاتمه نپذیرد احدی حق پیاده شدن از کشتی نخواهد داشت.
اجناس و مال التجاره را میتوان پس از صدور اجازه نامه صحّی و ویزای بارنامه‌ها بلافاصله از کشتی پیاده نمود.


ماده سوم – در مورد پته مسافرین و اجناسی که باید تخلیه یا بارگیری شود ناخدای کشتی موظف است از مقررات اداره گمرکات متابعت نماید.


ماده چهارم – خروج از بندر پس از رعایت مقررات گمرکی و صحّی و تذکره و نظمیه و تخصیص اجازه از اداره گمرکات بعمل خواهد آمد.


ماده پنجم – در صورت مخالفت یا عدم رعایت این نظامنامه ازادی خروج از ناخدا و عمال کشتی سلب خواهد گردید مگر اینکه قبلاً جرائمی که در نظامنامه گمرک و مقررات دوایر صحیه و تذکره و نظمیه مصرح است از دفتر کمپانی کشتی‌رانی یا از ناخدا مأخوذ شود.