در جلسه ۳۸ مورخ ۷/۱۱/۱۳۰۴ شورای عالی معارف اساسنامه کمیسیون انتخاب کتب درسی مطرح گردید و پس از قرائت و اصلاحاتی ماده به ماده به تصویب شوری رسید:
فصل اول – تشکیل کمیسیون:
کمیسیونی برحسب تصمیم شورای عالی معارف برای اجرای فقرات اول و هفتم و پانزدهم از ماده دوازدهم قانون شورای عالی معارف برای انتخاب کتب درسی مطابق مقررات ذیل در وزارت معارف تشکیل میگردد:
ماده ۱- اعضاء رسمی کمیسیون به تصویب شورای عالی معارف برای مدت چهار سال به موجب حکم وزیر معارف انتخاب میشوند و بعد از انفصال دو سال از دوره اول نصف اعضاء به حکم قرعه خارج و به عرض آنها انتخاب میشود ولی از آن به بعد به جای هر نصف از اعضاء که مدت چهار سال عضویت آنها تمام شده جدیداً انتخاب به عمل خواهد آمد.
ماده ۲- حداقل اعضاء رسمی هیجده و حداکثر ۲۴ نفر خواهد بود.
تبصره – اعضائی که بواسطه انقضاء مدت از عضویت معاف شدهاند ممکن است مجدداً انتخاب شوند.
ماده ۳- اعضاء رسمی کمیسیون باشد علاوه بر اطلاعات علمی و فنی در تدریس و تعلیم دارای بصیرت و تجربه کامل باشند.
ماده ۴- ریاست عالیه کمیسیون با شخص وزیر معارف میباشد لکن برای مدت دو سال هیئت مدیره مرکب از یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و دو نفر منشی به اکثریت انتخاب میشوند.
ماده ۵- کمیسیون از حیث تخصص و صلاحیت اعضاء به شعب مختلفه تقسیم میشود و عضویت در یک شعبه مانع از عضویت در شعبه دیگر نخواهد بود.
ماده ۶- هر شعبه دارای یک نفر رئیس مسئول خواهد بود که وظیفه او انتظام جلسات و تقسیم کار بین اعضاء و تقدیم راپورتهای شعب به کمیسیون میباشد.
ماده ۷- هر یک از شعب راپورت جامعی از مطالعات و تشخیصات خود به کمیسیون تقدیم میدارد و کمیسیون راپورتهای شعب را تحت مطالعه قرار داده نتیجه را به شورای عالی معارف راپورت خواهد داد.
ماده ۸- هر شعبه در صورت لزوم با تصویب وزارت معارف میتواند یک نفر کاتب که وظیفه او فقط استنساخ و پاکنویس است داشته باشد.
فصل دوم – وظایف کمیسیون:
ماده ۹- کمیسیون موظف است کلیه کتبی را که فعلاً در مدارس ابتدایی و متوسطه تدریس میشود و همچنین مؤلفاتی را که تدریس آنها مورد تقاضا و ترویج است در شعب مربوطه با کمال دقت و تفصیل تحت نظر و مطالعه آورده صحیحتر و بهتر آنها را تعیین و انتخاب نماید.
ماده ۱۰- نظر کمیسیون و شعب آن دو را انتخاب و ترجیح کتب متوجه نکات ذیل خواهد بود:
۱- تشخیص صحت مطالب و حس اسلوب کتب و مطابقه و موافقت آنها با اصول تربیت دینی و ملی از حیث تأثیر اخلاقی و فکری.
۲- تشخیص موافقت و عدم موافقت مندرجات کتب یا دستور رسمی مدارس.
۳- ترجیح کتب از حیث صحت اصول انشاء و ترجمه و حس خط و طبع و تصویر و کاغذ و غیرها.
ماده ۱۱- کمیسیون موظف است که برای حسن خط و تصاویر و طبع و کاغذ و صحافی کتب تدریس عنداللزوم شرایط و حدودی تعیین و اعلان نماید که بر طبق آن مؤلفین و طابعین، کتب را تهیه نمایند.
ماده ۱۲- کمیسیون باید کتبی را که ترجمه یا تألیف آن از طرف وزارت معارف به مسابقه گذاشته میشود با شرایط مقرره تطبیق نماید.
ماده ۱۳- وزارت معارف هر سال مبلغ معینی را در بودجه خود بعنوان حقالزحمه اعضاء کمیسیون و مصارف آن منظور خواهد نمود.
این اساسنامه کمیسیون اصلاح کتب مدارس، به طوری که در شورای عالی معارف تصویب شده است در ۱۳ ماده صحیح است و به موقع اجراء گذاشته شود.