مقررات سکونت بربریهای ساکن خراسان

تاریخ انتشار: ۱۳۰۴/۰۸/۰۳

۸۸۲۷ – 1304/08/03


هیئت وزراء برای خرید علاقه مندی و تشویق بربریهای ساکنین خراسان به اقامت در خاک ایران بر حسب پیشنهاد نمره 11199 وزارت امور خارجه مهر ماه (1304) موادّ ذیل را تصویب نمودند:


1- ملافیض مجد بربری ساکن کابل که طرف حسن عقیدت کلیه بربریها میباشد و نفوذ کامل نسبت به آنها دارد بنا به پیشنهاد سفارت دولت علیه ایران مقیم کابل برای ریاست بربریها در ایران معین شود که به خراسان بیاید. علاوه بر خرج راه او ماهی یکصد تومان به مشارالیه داده شود. و سید احمد شاه پسر مرحوم سید احمد علیشاه که طرف توجه بربریهای ساکن خراسان میباشد و فعلاً در خراسان اقامت دارد با حقوق مناسبی برای معاونت ملافیض محمد منصوب گردد.

2- بربریهای سکنه خراسان از مالیات سرشماری معاف باشند عشریه و سرگلّه در سال اول و دویم از آنها مطالبه نشود و بعد حساب مال آنها مأخوذ گردد.


3- اراضی بلامالک واقعه در جام و پایین ولایت به بربریها برای زراعت واگذار شود و پنج هزار ریال و هشت هزار خانوار بربری که در آن حدود سکنی دارند در نقاط مابین صحرا و بجنورد که دارای آب و مراتع کافی میباشد کوچانیده شوند و دولت بذر برای کشت و زرع و مساعده نقدی برای خرج کوچیدن آنها و برای تهیه مسکن و عوامل مایحتاج زراعتی آنها در آنجا بدهد و پس از آبادی آنجا ممیزی عادلانه و وضع مالیات متناسب نسبت بآنها بشود میزان بذر و مساعده نقدی را بعد مأمورین خراسان معین خواهند کرد.


4- در این مواقع که تجدید نظر در نظامنامه انتخابات میشود حق داشتن وکیل در مجلس شورای ملّی بربریها هم منظور شود.


5- چون حاکم و پایین ولایت حقوق ندارد و بهمین جهة تحمیلاتی برعایا میشود و برقراری حاکم با حقوق که در بودجه منظور شود طول خواهد کشید حاکم نظامی برای آنجا مقرر شود.


6- سالی دو هزار تومان اعتبار داده شود که به ایالات خراسان عندالاقتضاء برای مخارج تحبیب و حلیب بربریهای مهاجر و مساعدت نصفای آنها بکار ببرد.


7- وزارت جنگ امور خارجه – داخله هر یک نسبت به سهم خود مأمور اجرای مدلول این تصویب‌نامه خواهند بود.