تصویب موادی جهت تنظیم وصول و مصرف عواید محلی به منظور توسعه مدارس

تاریخ انتشار: ۱۳۰۳/۱۰/۳۰

۸۷۷۳ – 1303/10/30


نظر به اینکه ترتیب وصول و مصرف وجوهی که اهالی بعضی از ولایات برای کمک بمعارف و مدارس و امور خیریه و غیره میپردازند تحت ترتیب و مقررات معینی نبوده و بهمین جهت غالباً موجبات شکایت اهالی فراهم گردیده است لذا هیئت وزراء در جلسه شنبه ۲۷ جدی ۱۳۰۳ بر حسب پیشنهاد وزارت مالیه نمره ۷۷۱۷ /۵۶۳۹ و نمره ۲۸۴۳۵ / ۳۰۴۲۳ تصویب نمودند موادّ هشتگانه ذیل برای تنظیم وصول و مصرف عواید فوق الذکر بموقع اجراء گذاشته شود:

۱ – معاریف و تجّار محل پنج نفر از معتمدین اهالی را با اطلاع حکومت و مالیه و معارف اختیار کرده بضمیمه رئیس یا نماینده معارف و رئیس یا نماینده مالیه و رئیس یا نماینده بلدیه و نماینده حکومت هیئتی برای تعیین مصرف وجوه معارفی و خیریه محلی تشکیل خواهند داد. اعضاء هیئت عنوان افتخاری بوده و هر سال بودجه مصرف وجوه را بمیزان حدّ متوسط عواید تهیه کرده و بتوسط اداره مالیه برای تصویب بوزارت مالیه در سال دارند.

۲ – وزارت مالیه بودجه پیشنهادی را تصویب کرده و به اداره مالیه ابلاغ خواهند نمود که از همان محل پرداخت نماید.

۳ – مازاد عایداتی که پس از پرداخت بودجه حاصل میشود همه ماهه در صندوق مالیه محل جمع آوری و در آخر حوت همان سال یا بمصرف مخارج اضافی که هیئت منتخبه تصویب کرده باشد با اطلاع وزارت مالیه خواهد رسید یا در صندوق مالیه و غیره خواهد ماند و چنانچه در بعضی از بروج عواید وصولی کمتر از میزان بودجه مصّوب باشد اگر از عواید بروج قبل مازادی باشد ما به التفاوت از آن محل جبران و الّا با تصویب هیئت منتخبه معادل آن از بعضی مخارج مندرجه دربودجه کسر خواهد شد.

۴ – جمع آوری عواید محّلی و محاسبات آن در تحت نظر مأمورین وزارت مالیه و پرگرام عملیات از قبیل تعیین دروس مدرسه یا اصلاح طرق و غیره و اقدام در اجرای عملیات مزبوره با وزارت مربوطه خواهد بود.

۵ – صورت حساب وجوه بتوسط اداره مالیه در سه نسخه تهیه و یک نسخه آن بهیئت منتخبه تسلیم گردیده و در نسخه دیگر یکی بوزارت مالیه ارسال و دیگری در اداره مالیه یا گمرک مربوطه ضبط خواهد شد.

6 – مصارفی که برای جمع آوری وجوه مزبوره ضرورت پیدا میکند از اصل عایدات برداشت و بانضمام اسناد خرج و صورت حساب منظور خواهد شد.

7 – چنانچه هیئت منتخبه شکایتی از طرز وصول یا مصرف عواید داشته باشند و از طرف اداره مربوطه در رفع آن اقدام نشود مستقیماً بوزارت مالیه مراجعه خواهند کرد.

8 – وزارت مالیه مأمور اجرای موادّ فوق است.