عایدات موقوفات ممالک محروسه ایران

تاریخ انتشار: ۱۲۹۵/۰۳/۰۲

۱۲۴۴ – 1296/02/04


در جلسه ۲۱ رجب مطابق دوم جوزا ۱۳۳۴ [۱۲۹۵/۳/۲] بموجب پیشنهاد وزارت جلیله معارف و اوقاف مواد شش گانه ذیل را تصویب فرمودند که بموقع اجرا گذارده شود:


ماده اوّل- اداره اوقاف وجوه ذیل را بشرح فقرات آتیه از عایدات موقوفات ممالک محروسه ایران برای صرف در تکمیل تاسیسات اداره مرکزی دوائر اوقاف و توسعة معارف و سائر ترتیبات خیریه بترتیبی که مواد مصارف آتیه معین خواهد نمود دریافت مینماید:

الف- از عایدات کلیه اوقاف ممالک محروسه که از طرف مجلس شورای ملی بموجب قانون مصوّبه در جلسه ۲۷ شعبان ۱۳۲۷ به اداره اوقاف نظارت داده شده……. نیم عشر.

ب- از عایدات قانون الصاق تمبر که پیشنهاد علیحدّه برای تصویب آن تقدیم خواهد شد…..آنچه عاید شود پس از ….

ج- از موقوفاتی که عایدات فعلی آنها از آنچه واقف برای مصارف معینه تعیین نموده زائد باشد بعد از ایفاء بمصارف مذکوره….مازاد

د- از عایدات موقوفات مجهول المصرف که شرعاً باید در مبرات مطلقه صرف شود…………..دو عشر.

ه- از قسمت مبرّات مطلقه موقوفات چه کل آن وقف مبرات مطلقه باشد چه بعض…………..دو عشر

و- از عایدات موقوفات مسلوب المنفعه که دولت آنها را آباد میکند، نصف.

ذ- از قسمت غیر مبراتی املاک مسلوب المنفعه که دولت آنها را آباد مینماید و مصرف مبراتی و غیر مبراتی هر دو را دارند. از قسمت مبراتی…… کل از قسمت غیر مبراتی…. نصف.


ماده دوم- فقره اولی از فقره مادّه اول اختصاص بتکمیل اداره مرکزی و تاسیسات سایر ولایات خواهد داشت و چنانچه کفایت نکند کسر آن از عایدات تمبر تکمیل خواهد شد.


ماده سیم- سائر فقرات مادّه اولی تخصیص خواهد یافت بتأسیس مدارس ایتام و فقرا و مریضخانه‌های عمومی و سائر مؤسّسات خیریه از قبیل تأسیس دارالعجزه و اعانه و جمع‌آوری … و غیره.

تبصره- حوزۀ هر موقوفه برای مصرف شدن عایدات ان مقدم خواهد بود بر محل دیگر بقدر لزوم.


ماده چهارم- همه ساله بودجه عایدات مذکوره را جمعاً و خرجاً در ضمن بودجه وزارت معارف و اوقاف بوزارت مالیه تقدیم خواهد شد.


ماده پنجم- جمع آوری و وصول عایدات مذکوره بدستورالعمل وزارت اوقاف و نظارت اداره و دوایر اوقاف محل در همه جا بر عهدة مأمورین مالیه است. مأمورین مالیه مکلفند که دفاتر مخصوص و حسابهای معین برای عایدات مذکوره ترتیب داده و با سایر عایدات دولتی مخلوط ننمایند.
مامورین مالیه بموجب دستورالعمل وزیر اوقاف عایدات مذکوره را به بانکها و صرافخانه ها تحویل خواهند نمود که مطابق حواله وزیر مذکوره بمصارف مصوّبه برسد.


ماده ششم- وزیر معارف و اوقاف نظامنامه‌های مخصوص برای اجراء این قانون مرتب نموده و سه ماه پس از تاریخ تصویب و رسمیت این قانون بموقع اجراء خواهد گذاشت.