تشکیل کمیسیون جهت مالیات دخانیات

تاریخ انتشار: ۱۲۹۷/۱۰/۱۶

3393 – 1297/10/16


 مقام منیع هیئت وزراء عظام دامّت عظمتهم
نظر به اینکه هیئت محترم دولت تصمیم نموده که مالیات دخانیات بموقع اجرا گذارده شود و امر تشکیل کمیسیون فرموده بودند اخیراً کمیسیونی در وزارت مالیه تشکیل و طرز اجرای مالیات مزبور را در ضمن راپرتی تقدیم داشت که در هیئت محترم ملاحظه و مقرر فرمودند که وزارت مالیه لایحه قانونی آن را تهیه و برای تصویب به هیئت محترم وزراء تقدیم نماید. لهذا نظر به لزوم تأسیس و وضع مالیات دخانیات در تعقیب قانون مصوبه مجلس شورای ملی مورخه 6 برج میزان 1333 لایحه ذیل را در طرز اجرای قانون و وصول مالیات مزبور تقدیم و تصویب آن را تقاضا مینمایند:


مرحله اوّل: وزارت مالیه نظامنامه و قانون مالیات دخانیات را بدواً برای اطلاع و گوشزد عامه در جراید انتشار داده و بقدر لزوم باندول دخانیات تهیه خواهد نمود.- دارندگان توتون و تنباکو و سیگارت مقدار جنس موجودی خود را بوسیله اظهارنامه به وزارت مالیه (دایره دخانیات) صورت داده و مقدار قلمدادی بهریک از دارندگان توتون و تنباکو و سیگارت وزارت مالیه باندرل تسلیم نموده معادل قیمت آن وجه یا قبوض ذمه دریافت خواهد داشت که در موعد معینه بپردازند. – الصاق باندرل بعهده دارندگان توتون و سیگارت و تنباکو خواهد بود و برای حق الزحمه پنج از قیمت باندرل بصاحبان قبوض پرداخته خواهد شد.

مرحله دوم: هر مقدار توتون و تنباکو و سیگارت وارد مرکز شود مامورین مالیه درب دروازه تفتیش نموده صورت آن را برداشته و صاحبان مال التجاره مکلف هستند که مقدار و نوع جنس واردی خود را بر طبق مقررات مرحله اوّل اظهار نامه داده و برای جنس ورودی باندرل دریافت دارند. – پس از تعیین مقدار توتون و تنباکو و سیگارت و تسلیم اظهارنامه و سپردن قبض وجه باندرل جنس واردی با استحضار دایره دخانیات در اختیار صاحبان مال التجاره خواهد بود.
حمل توتون و تنباکو و سیگارت از محلی به محل دیگر بایستی در تحت جواز صادره از دایره دخانیات صورت بگیرد.

مرحله سوم: وزارت مالیه تفتیش کامل را شروع نموده از قاچاق جلوگیری خواهد نمود و اجاره تفتیش بکلیه مامورین دوایر دولتی و عموم افراد مردم داده و صدی پنجاه از قیمت اجناس مکشوفه بعنوان حقّ الزحمه بکاشفین قاچاق تخصیص داده خواهد شد.

مرحله چهارم: پس از اجرای تدریجی سه مراحل فوق وزارت مالیه با ملاحظه مقتضیات وقت در سر محصول توتون و تنباکو بر طبق قانون مصوبه و نظامنامه اساسی شروع بأخذ مالیات دخانیات خواهد نمود.

در خاتمه بعرض میرساند که وزارت مالیه پیشنهاد مینمایند صدی بیست و پنج از عایدات برای کلیه مصارف تأسیس دایره دخانیات و وصول مالیات و اجرای نظامنامه تخصیص داده شود و در این صورت صدی هفتاد از عایدات خلّص پس از وضع صدی بیست و پنج مخارج و صدی پنج حق الزحمه الصاق باندرل عاید خزانه دولت خواهد شد.

در جلسه 11 برج جدی مطابق 29 ربیع الاول 1337 هیئت وزراء پیشنهاد وزارت مالیه در طرز اجرای وصول مالیات و مطالبات ملاحظه و قرائت شود و بهمین ترتیب مرقومه تصویب گردید که معمول دارند.