آیین‌نامه نحوه پرداخت حق الزحمه مجریان و ناظران انتخابات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۶/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۸/۰۸

شماره: ١٣٧١٩۶/ت۴۰۰١٣هـ – ۱۳۸۷/۸/۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۶/۲۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه پرداخت حق الزحمه مجریان و ناظران انتخابات را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱-
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۱۲] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۶/۸]
به منظور اجرای بهینه قوانین انتخابات اعم از انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی، حق‌الزحمه مقطوع عوامل اجرایی و نظارتی از محل اعتبارات مصوب مربوط شورای نگهبان و وزارت کشور به شرح زیر تعیین و ملاک محاسبه قرار میگیرد:

الف ـ
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۱۲] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۶/۸]
حق‌الزحمه کلیه عوامل اجرایی و نظارتی به ازای هر نفر تا معادل یک دوازدهم حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت به ازای هر روز و حداکثر تا سه روز.

ب ـ
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۱۲] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۶/۸]
حق الزحمه هر یک از اعضای هیئت اجرایی و نظارتی در حوزه انتخابیه اصلی در هر دوره تا معادل پنج دوازدهم حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت.

ج ـ
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۱۲] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۶/۸]
حق‌الزحمه هر یک از اعضای هیئتهای اجرایی و نظارتی در حوزه انتخابیه فرعی در هر دوره تا معادل سه دوازدهم حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت.

د – ارقام فوق برای انتخابات های بعدی با پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان و تصویب هیئت وزیران قابل تغییر است.

هـ – مطالبات حق الزحمه افراد یاد شده در سالهای قبل از سال 1386 بر اساس دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره 94646/35941 مورخ 9 /8 /1385 معاون اول رییس جمهور محاسبه و از محل فوق پرداخت می گردد.

و – دستگاههای اجرایی حق پرداخت مازاد بر حق ‏‏الزحمه مقطوع انتخابات تحت عنوان اضافه کار و یا پاداش از محل اعتبارات عمومی کشور را ندارند.

ز – تقدیرنامه های صادره از سوی رؤسای هیئتهای نظارت شهرستان و استان از نظر برخورداری از مزایای مترتب بر آن به ترتیب معادل تشویق نامه فرماندار و استاندار می باشد.


ماده 2 – دستگاههای اجرایی موظفند با نیروهای مأمور خود مطابق با احکام مقرر در قوانین انتخابات (حسب مورد) رفتار نمایند.


ماده 3 – وزارت کشور و شورای نگهبان اعتبارات مورد نیاز حق الزحمه مقطوع را متناسب با نوع انتخابات در بودجه سنواتی پیش بینی و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارایه نمایند.


ماده 4 – کلیه موارد مغایر با این آیین‌نامه در امور پرداخت حق الزحمه انتخابات لغو می گردد.

پرویز داودی -معاون اول رئیس جمهور