اصلاح تصویبنامه راجع به بیمه حادثه و فوت کلیه بازنشستگان و مستخدمان رسمی اعم از لشگری یا کشوری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۳/۰۸

شماره: 43410/52078 – ۱۳۸۹/۳/۸

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۶۴۰ /ص /۸۸ مورخ ۹ /۶ /۱۳۸۸ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت جزء “ح” بند (۱) تصویب‌نامه شماره ۱۵۸۷۹۵ /ت۳۸۸۵۶هـ مورخ ۱ /۱۰ /۱۳۸۶ موافقت نمودند:

تصویب‌نامه شماره ۱۵۴۶۷/ت۲۸۹۱۶هـ مورخ ۱۳۸۵/۲/۱۸ به شرح زیر اصلاح می شود:

۱ – ‏بند (۲) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می شود:
2 – ‏سرمایه بیمه برای هر نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو یا از کار افتادگی دایم (کلی و جزیی) در اثر حوادث، حداکثر مبلغ سی میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۳۰‏) ریال برای یک دوره پنج ساله از سال ۱۳۸۹ ‏تا پایان سال ۱۳۹۳ ‏و با حق بیمه ماهانه به مبلغ هجده هزار (۰۰۰ /۱۸) ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی خواهد بود.
‏تبصره – در پایان دوره برنامه پنجم توسعه، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی می تواند در صورت لزوم نسبت به پیشنهاد تغییر مبلغ سرمایه بیمه و حق بیمه ماهانه و ارایه آن به هیئت وزیران اقدام نماید.

۲ – ‏بند (۴) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می شود:
۴ – پنجاه درصد حق بیمه ماهانه افراد شاغل از محل اعتبارات دستگاه مربوط، هزار و پانصد ریال از محل سود مشارکت دوره قبل و بقیه آن توسط بیمه شده پرداخت خواهد شد.
‏تبصره – پنجاه درصد حق بیمه ماهانه بازنشستگان توسط دولت، هزار و پانصد ریال از محل سود مشارکت دوره قبل و از مبلغ باقیمانده، دو سوم توسط بازنشستگان و یک سوم توسط صندوقهای بازنشستگی مربوط پرداخت می شود. حق بیمه سهم مستخدم بازنشسته توسط صندوق بازنشستگی ذی‌ربط از حقوق بازنشستگی وی کسر و به حسابی که صندوق بازنشستگی کشوری یا بیمه گر موضوع بند (۱) حسب مورد اعلام می نماید، به صورت ماهیانه واریز می گردد.

۳ – ‏در تبصره های بندهای (۲) و (۵) و در بند (۱۰) عبارت “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور” به عبارت “وزارت رفاه و تأمین اجتماعی” اصلاح می شود.

۴ – ‏متن زیر به عنوان تبصره به بند (۱۱) اضافه می شود:
‏تبصره – دستگاههای مذکور می توانند بازنشستگان و کارکنان شاغل خود را علاوه بر بیمه پایه، تحت پوشش بیمه تکمیلی حادثه و فوت نیز قرار دهند. نرخ حق بیمه و سرمایه بیمه تکمیلی براساس دستورالعملی ‏خواهد بود که توسط وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تهیه و ابلاغ خواهد شد. حق بیمه مربوط در این خصوص رأساً توسط بیمه شده اعم از شاغل و بازنشسته پرداخت می گردد.

۵ – این تصمیم نامه از تاریخ ۱ /۱ /۱۳۸۹ لازم الاجرا است.

این تصمیم نامه در تاریخ ۳ /۳ /۱۳۸۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور