آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران [مصوب ۱۳۶۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۶/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۷/۰۹

[به موجب ماده ۲۸ آیین‌نامه طبقه‌‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران لغو شده است.]

[به موجب ماده ۲۹ آیین ‌نامه ارجاع کار به پیمانکاران، مصوب ۱۳۸۱ لغو شده است.]

شماره: ۵۶۸۴۸/ت۴۳۵ – ۱۳۶۷/۶/۱۹

بخش اول – تشخیص صلاحیت پیمانکاران
فصل اول – کلیات و تعاریف

ماده 1 – اشخاص حقیقی یا حقوقی حائز شرایط برای انجام عملیات ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی (مشروح در ماده 2 این آیین‌نامه) که‌ دستگاههای اجرائی مجاز به ارجاع کارهای مربوط به عملیات فوق به آنها هستند در 5 نوع به شرح زیر تعریف و بر طبق ضوابط این آیین‌نامه تشخیص ‌صلاحیت و رتبه‌ بندی میشوند.
به کلیه اشخاصی که در این آیین‌نامه اصطلاحاً پیمانکار نامیده شده ‌اند واحد ساخت (مذکور در نظام فنی و اجرائی موضوع تصویب‌نامه شماره 7250 /ت 166 مورخ 17 /3 /1367 مصوب جلسه مورخ 7 /2 /1367 هیئت وزیران ) نیز اطلاق می ‌شود.

نوع اول – واحدهای پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی ایرانی غیردولتی

الف – اشخاص حقیقی پیمانکار
منظور اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی است که برای انجام کارهای کوچک که از نظر حجم و اهمیت قابل واگذاری به اشخاص حقوقی‌ پیمانکار نمیباشد بعنوان «شخص حقیقی پیمانکار»، تعیین صلاحیت شده و به شرط حائز بودن شرایط لازم میتوان کارهای مورد بحث فوق را به ‌ایشان واگذار نمود.

ب – شرکتهای پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی خصوصی ایران
منظور اشخاص حقوقی در بخش خصوصی ایرانی است که برای انجام کارهای ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی بصورت شرکت در داخل ‌کشور به ثبت رسیده و صد درصد سهم ‌الشرکه آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی باشد.

ج – شرکتها و مؤسسات تعاونی پیمانکاری ساختمانی و تأسیساتی و تجهیزاتی
منظور شرکتها و مؤسساتی است که بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران بمنظور انجام عملیات ساختمانی، تأسیساتی و یا تجهیزاتی به وجود آمده‌ و صد درصد سهام یا دارائی آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی مندرج در ضوابط بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران باشد.

نوع دوم – شرکتها و مؤسسات پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی عمومی و دولتی ایرانی.
منظور شرکتها و یا مؤسساتی است که صد درصد سهام یا مالکیت آن به دولت یا موسسات وابسته به دولت یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر ‌مؤسسات عمومی و عام ‌المنفعه تعلق دارد و به موجب قانون برای انجام کارهای ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی تأسیس یافته و یا مجاز‌ شناخته شده و بطور کلی انجام کارهای مزبور ‌توسط آنان منع قانونی نداشته باشد.

نوع سوم – مؤسسات و شرکتهای مختلط ایرانی جهت پیمانکاری عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی
این شرکتها و مؤسسات دو دسته‌ اند:

الف – شرکتها و مؤسساتی که به موجب مقررات برای انجام کارهای ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی یک کار معین و مشخص و با مدت ‌محدود تأسیس یافته و یا مجاز شناخته شده و صد درصد سهام و یا دارائی این شرکتها و مؤسسات مشترکاً تحت تملک و یا مدیریت اشخاص حقیقی ‌ایران و یک یا چند دستگاه از دستگاههای دولتی یا عمومی (مذکور در نوع دوم) است سهام و یا دارائی متعلق به دولت در این شرکتها و مؤسسات کمتر‌از 50 % میباشد.

ب – شرکتها و مؤسساتی که به موجب مقررات برای انجام کارهای ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی رشته ‌ها و یا کارهای خاص و به منظور ‌جبران کمبود ظرفیت های اجرائی، موجودیت یافته و صد درصد سهام و یا دارائی آن مشترکاً تحت تملک و یا مدیریت اشخاص حقیقی ایرانی و یا یک ‌یا چند دستگاه از دستگاههای دولتی یا عمومی (مذکور در نوع دوم) است، سهام یا دارائی متعلق به دولت در این مؤسسات و شرکتها 50 % و یا بیشتر‌ است.

نوع چهارم – مؤسسه یا شرکت پیمانکاری خارجی
منظور مؤسسات یا شرکتهائی است که در خارج از کشور برای کارهای ساختمانی و یا تأسیساتی یا تجهیزاتی شخصیت حقوقی احراز کرده باشند.

نوع پنجم – گروه پیمانکاری
منظور اجتماع یا مشارکت ثبتی دو شرکت یا مؤسسه از انواع شرکتها و مؤسسات چهارگانه فوق است که برای اجرای عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی ‌و یا تجهیزاتی، مربوط به کارهائی که طبیعت و ماهیت آن و یا سرعت مورد لزوم جهت انجام آن نیاز به همکاری دو یا چند شرکت یا مؤسسه را دارد، به ‌وجود میآید و شرکتها و مؤسسات متشکله آن در عین حال برای سایر کارها شخصیت حقوقی خود را نیز حفظ می‌ نمایند.

ماده 2 – عملیات ساختمانی، تأسیساتی، تجهیزاتی از نظر این آیین‌نامه برحسب نوع و طبیعت کار به شرح زیر تعریف و تقسیم ‌بندی می ‌شوند:

الف – رشته کارهای عمومی مشتمل بر ۶ رشته به شرح زیر:

1 – کارهای عمومی راهسازی شامل:
زیرسازی و روسازی راه و خیابان – باند و محوطه فرودگاه- محوطه بندر – زیرسازی راه ‌آهن – زمینهای بازی و استادیومهای ورزشی روباز – محوطه‌ سازیهای بزرگ – آماده ‌سازی اراضی – احداث ابنیه فنی همراه کار راه و راه ‌آهن و خیابان ‌سازی شامل پل، آب‌ رو، دیوار حفاظتی بهمن‌ گیر، تونل و‌ جدول – دیوار ساحلی – شمع کوبی – سپر کوبی – کارهای مشابه.

2 – کارهای آبیاری و زهکشی مشتمل بر:
کانال ‌های درجه 1 و 2 آبیاری و زهکشی – تسطیح و بازیابی و بهسازی و احیاء اراضی – بند و سیل برگردان – سدهای انحرافی و سدهای کوچک‌ مخزنی – شبکه انهار درجه 3 و 4 توزیع آب کشاورزی و یا جمع ‌آوری آبهای سطحی و فاضلاب‌ ها – احداث ایستگاههای پمپاژ و ساختمان مخازن آب ‌و تأسیسات آبگیری مربوط به این رشته – تهیه و نصب یا نصب انواع تجهیزات و ساختمان سازه‌ های فنی برای توزیع و انتقال آب – حوضچه‌ ها،‌ استخرها و کانال‌ های پرورش و تکثیر ماهی – کارهای مشابه.

3 – تأسیسات شهری شامل:
شبکه توزیع آب و گاز و جمع‌ آوری فاضلاب شهری و روستائی – عملیات تأسیساتی تصفیه‌ خانه و تلمبه‌ خانه ‌های آب و فاضلاب شهری و روستائی و‌ صنعتی – مخازن فلزی آب – کارهای مشابه.

4 – رشته ابنیه شامل:
احداث ساختمانهای مسکونی، اداری، بهداشتی درمانی، ورزشی، آموزشی، صنعتی، نظامی، تجاری، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و دیگر ساختمانهای ‌عمومی – انبارها و آشیانه فلزی – تعمیرگاهها – جایگاه های بنزین – پارکینگ – ایستگاه راه ‌آهن و ترمینال‌ های حمل و نقل و فرودگاهها – کارهای‌ ساختمانی تصفیه‌ خانه‌ ها – سیلو – محوطه ‌سازیهای همراه با کارهای فوق – کارهای مشابه.

5 – رشته تأسیسات و تجهیزات ابنیه شامل:
تهیه و نصب و یا نصب تأسیسات سرد و یا گرم ‌کننده ابنیه تهیه و نصب یا نصب تأسیسات برق و آب و فاضلاب و گاز و تلفن و الکترونیک ابنیه (شامل ‌تهیه و نصب دستگاههای اضطراری مربوط) – تهیه و نصب یا نصب تأسیسات و تجهیزات آشپزخانه، رختشویخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، رستوران و ‌سلف سرویس، آسانسور، پله برقی، بالابر و نقاله- هر نوع نگهداری و راهبری و سرویس کلیه تأسیسات و تجهیزات مذکور – کارهای مشابه.

6 – رشته توزیع و انتقال نیرو شامل:
شبکه برق محوطه – احداث شبکه برق شهری و روستائی و نیز شبکه توزیع و انتقال نیرو تا 33 کیلوولت – شبکه برق و تأسیسات برقی فرودگاه و بندر و مترو و راه آهن – تأسیسات برقی کارخانجات صنعتی – تهیه و نصب پستهای توزیع و انتقال نیرو تا 33 کیلوولت همراه با ساختمانهای پستهای مربوطه – نگهداری و راهبری و سرویس تأسیسات برقی فوق ‌الذکر – کارهای مشابه.

ب – رشته کارهای اختصاصی:
رشته کارهای اختصاصی عبارتست از کارهائی که جزو رشته‌ های عمومی ذکر نشده است و یا آنکه با وجود ذکر آن در رشته‌ های عمومی به لحاظ ‌وضعیت خاص کار (با تشخیص وزارت برنامه و دستگاه اجرائی مربوط) باید بطور جداگانه واگذار شود که در این حالت خاص و بطور موردی بعنوان یک رشته اختصاصی تلقی می‌ شوند. این رشته‌ ها عبارتند از:

1 – ابنیه سنگین فلزی شامل:
آشیانه ‌ها و انبارها و پلهای بزرگ فلزی – اسکلت‌ های فلزی ساختمانهای مرتفع و یا ساختمانهای فلزی با روش اجرای خاص – سیلوها و مخازن بزرگ ‌فلزی – پل بیلی – پل فلزی معلق – برجهای مرتفع مخابرات تلویزیون، دیده ‌بانی و مراقبت – دکلهای حفاری – کارهای مشابه.

2 – ابنیه سنگین بتنی شامل:
سازه‌ های بزرگ و یا خاص بتونی با روش اجرای پیش ساخته و صنعتی درجا – اسکلتهای بزرگ بتونی – ساختمان آپارتمانهای مرتفع بتونی پارکینگ چند ‌طبقه و یا زیرزمینی و ایستگاه مترو – پناهگاهها و آشیانه‌ ها و انبارهای مهمات بتونی – پلهای بتونی یا شیوه اجرائی خاص – سیلوها و منابع و مخازن بزرگ‌ بتونی – انجام کارهای ساختمانی تصفیه ‌خانه‌ های بزرگ آب و فاضلاب – فوندانسیون بتونی برای انواع کارخانجات و تأسیسات صنعتی – کارهای‌ مشابه.

3 – اسلکه و بندرسازی شامل:
بندرسازی (احداث اسلکه و موج‌ شکن و لاروبی) – دیوارهای بزرگ ساحلی – تأسیسات دریائی ساخت و تعمیر کشتی (مثل حوضچه‌ های خشک) – کارهای مشابه.

4 – احداث تونل شامل:
تونل‌ های انتقال آب یا فاضلاب، راه و راه ‌آهن، معادن و مترو – سالن‌ های زیرزمینی برای نیروگاهها، مترو و معادن – کارهای مشابه.

5 – انجام عملیات آسفالتی همراه با جدول ‌سازی و آب ‌روهای مربوط

۶ – سدسازی با تأسیسات مربوط به آن.

۷ – خطوط فشار قوی انتقال نیرو با ولتاژ از ۶۳ هزار ولت به بالا.

۸ – تجهیزات و تأسیسات نیروگاهها ( اعم از آبی، حرارتی، گازی و اتمی و غیر آن).

۹ – تهیه و نصب یا نصب انواع تأسیسات و ماشین ‌آلات و کارخانجات صنعتی و نگهداری آن.

۱۰ – تجهیزات و تأسیسات سردخانه‌ ها و کشتارگاهها.

۱۱ – تجهیزات هیدرومکانیکی سدها.

۱۲ – تأسیسات و تجهیزات تصفیه ‌خانه‌ های بزرگ آب و فاضلاب.

13 – تأسیسات و تجهیزات پالایشگاههای نفت و گاز – ایستگاههای کمپرسور گاز تلمبه‌ خانه و سایر کارهای اختصاصی صنایع نفت.

۱۴ – لوله‌ کشی ‌های بزرگ برای انتقال مواد نفتی و گاز و آب.

۱۵ – کارهای دریائی نفت.

۱۶ – حفاریهای اکتشافی و پیزومتر و بهره ‌برداری آب.

۱۷ – تزریق سیمان، شمع‌ کوبی، شمع‌ ریزی و کارهای خاص فونداسیون.

18 – تأسیسات و تجهیزات شبکه‌ های مخابراتی شامل:
نصب کابل و خطوط هوایی، مراکز تلفن، ایستگاههای فرستنده رادیوئی و تلویزیونی، تجهیزات ماهواره‌ ای – کارهای مشابه.

19 – روسازی راه ‌آهن و راه آهن زیرزمینی ( شامل تجهیزات مکانیکی مربوط )

20 – پستهای فشار قوی انتقال نیرو از 63 هزار ولت به بالا.

21 – تأسیسات اعلام و اطفاء حریق.

22 – کارهای کشاورزی شامل:
جنگل ‌کاری و درخت ‌کاری – بهسازی و اصلاح اراضی – احداث حوضچه ‌ها و استخرهای پرورش و تکثیر ماهی – مالچ ‌پاشی و تثبیت شن روان – عملیات به زراعی – کاشت و داشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک – مرتع ‌داری و ایجاد مراتع دست کاشت – کارهای دامپزشکی – ایجاد ‌فضای سبز و نگهداری آن – کارهای دامپروری شامل (مرغ‌ داری، گاوداری، زنبور داری، گوسفند داری) – شیلات و آبزیان – کارهای مشابه.

۲۳ – عملیات ویژه فنی زیر آب.

۲۴ – رنگ‌ آمیزی و سند بلاست و حفاظت کاتودیک.

25 – تهیه و نصب و نگهداری انواع تأسیسات و تجهیزات برقی و الکترونیکی خاص برای: کارخانجات – فرودگاهها – بنادر – پلیس و آتش‌ نشانی – نیروگاهها – راه ‌آهن و مترو، رادیو و تلویزیون و سینما – مراکز آموزشی درمانی – ورزشی خاص – نمایشگاهها – بانکها – مراکز مهم نظامی و پدافند و‌ نظایر آن.

۲۶ – روکش ‌های پلهای فلزی سواره ‌رو.

۲۷ – رشته مرمت ابنیه تاریخی و باستانی و مذهبی.

۲۸ – آماده ‌سازی و اکتشاف و استخراج معادن.

تبصره 1 – کلیه کارهای مذکور در این ماده و نیز سایر کارهائی که در این ماده ذکر نشده‌ اند با توجه به موقعیت و شرایط کار با تشخیص مشترک وزارت ‌برنامه و دستگاه اجرائی مربوط می ‌توانند جزو هر یک از کارهای مربوط به رشته ‌های عمومی و یا اختصاصی مشروح در این ماده و یا کار اختصاصی‌ جدید تلقی گردد.

تبصره 2 – حدود کارهائی که بعنوان «بزرگ» در رشته‌ های فوق ذکر گردیده است و نیز انواع کارهای مشابه و یا کارهائی که بطور جداگانه واگذار‌می‌ شود در هر مورد با تشخیص مشترک وزارت برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی مربوط خواهد بود.

ماده 3 – رتبه:
منظور از رتبه عددیست که توان فنی و اجرائی و مدیریت پیمانکار را نشان میدهد. عدد رتبه که برحسب ازدیاد قدرت اجرائی افزایش می ‌یابد طبق ‌جداول پیوست این آیین‌نامه تعیین می ‌گردد.

ماده 4 – امتیاز کل:
منظور از امتیاز کل عبارت است از مجموعه امتیازات حاصله از بندهای الف و ب و ج مشروحه در زیر:

الف – امتیاز مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره – عبارت است از عددی که با توجه به میزان تحصیلات و سالهای سابقه کار هر یک از آنان از جدول ‌امتیازات پیوست این آیین‌نامه استخراج می ‌شود. این امتیاز برحسب تناسب رشته تحصیلی افراد با رشته کاری که رتبه‌ بندی در آن انجام می ‌شود و نیز بر ‌اساس نوع سابقه کار و سابقه مدیریت افراد فوق مورد تعدیل قرار میگیرد.

ب- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
امتیاز تجربه کاری ـ عبارت است از عددی که بر اساس مفاد ماده 22 از جداول پیوست آیین‌نامه، در مورد تجربه کاری شرکت یا موسسه استخراج ‌و پس از ‌تأثیر ضریب حسن اجرای کار در آن ملاک عمل قرار میگیرد. ضریب حسن اجرای کار در ابتدای رتبه ‌بندی هر پیمانکار عدد 1 و پس از ارزشیابی ‌بر اساس ضوابط مربوط به خود عددی بین صفر تا سه خواهد بود.
در مورد پیمانکارانی که دارای عملکرد ممتاز هستند، بدین معنی که کارهای ارجاعی را در مدت کمتر یا مساوی مدت اولیه پیمان و با کیفیت ممتاز و ‌صرفه ‌جوئی در هزینه‌ های دولت به انجام رسانده ‌اند و کار آنها مورد رضایت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی است ضریب حسن اجرای کار عدد سه‌ خواهد بود و امتیاز سایر شرایط و ضوابط مورد نیاز برای رتبه ‌بندی آنان نیز باید بنحوی محاسبه گردد که رتبه آنها صرفاً متناسب با امتیاز تجربه‌ کاری ‌شان معین شود و علاوه بر آن بر اساس دستورالعملی که سازمان برنامه و بودجه تدوین مینماید این پیمانکاران ممتاز مورد تشویق و تقدیر‌ مسئولین بالای کشور قرار گرفته و بعنوان خدمت ‌گزاران به کشور به مردم و جامعه مهندسی کشور معرفی شوند.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
در صورتی که پیمانکار دارای سایر شرایط برای اخذ رتبه مشخصی باشد لیکن امتیاز تجربه کاری او تکافو ننماید واحد تشخیص ‌صلاحیت ‌کننده مجاز است از کارهائی که اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت یا مؤسسه بصورت شخص حقیقی پیمانکار انجام داده ‌اند با ضریب 7 /0 برای او امتیاز منظور نماید.

ج – امتیاز وضع مالی و اعتباری – عبارت است از عددی که بر اساس این آیین‌نامه در مورد وضع مالی و اعتباری بدست می ‌آید.

ماده 5 – حداقل ماشین لازم – عبارت است از حداقل ماشین ‌آلاتی که تملک آن برای اخذ صلاحیت در هر رتبه از رشته مربوط مورد لزوم است.

ماده ۶ – کار و کار در دست اجراء:

الف – کار عبارت است از مجموعه خدمات و عملیات مرحله ساخت یک پروژه یا طرح عمرانی که طی پیمان مشخصی به واحد ساخت ارجاع می‌ شود.

ب – کار در دست اجراء عبارت است از کاری که رسماً به واحد ساخت (پیمانکار) ارجاع شده باشد.

ماده ۷ – مبلغ کار:

الف – مبلغ برآورد کار مبلغی است که بر اساس فهرست برآوردی اقلام و مقادیر کار در چارچوب فهرست بهاء مصوب و با احتساب ضرایب مربوط ‌تعیین و طبق مقررات به تصویب مقام مجاز (دستگاه اجرائی) رسیده باشد.

ب – مبلغ کار مبلغی است که بر مبنای آن پیمان منعقد شده و بر اساس پیمان مبلغی به آن افزوده و یا از آن کم شده باشد.

ج – مبلغ نهائی کار مبلغی است که در پایان کار طبق صورت وضعیت قطعی تأیید شده بدست می ‌آید.

د – مبلغ باقیمانده کار در دست اجرا عبارت است از جمع مبالغ کارهای در دست اجراء منهای جمع مبالغ آخرین صورت وضعیتهای مربوط که تا آن ‌زمان به تأیید کارفرما رسیده باشد.

تبصره – در محاسبه مبلغ باقیمانده کارهای در دست اجراء در مورد کارهائی که از محل اعتبارات بخش خصوصی واگذار شده است در صورتی که‌ جمع مبلغ باقیمانده آن بیش از حداقل کار مناسب پیمانکار باشد منظور خواهد گردید.

ماده 8 – حداکثر کار مناسب و ظرفیت کل در یک رتبه از یک رشته معین عبارت است از حداکثر مبلغ یک یا چند کار در این رشته که می ‌توان به پیمانکار‌ حائز این رتبه از این رشته ارجاع نمود.

تبصره – [الحاقی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
حداکثر کار مناسب یا ظرفیت کل در یک رتبه با توجه به مدتهای متعارف مورد نیاز برای اجرای کار معین شده و در جداول مربوط درج میگردد.‌چنانچه دستگاههای اجرائی قصد بر انجام کاری در مدت کمتر و یا بیشتر از مدتهای متعارف برای اجرای آنرا داشته باشند و بعبارت دیگر سرعت ‌بیشتر و یا کمتری در انجام کاری در مدنظر باشد و به این ترتیب استفاده از شرکتهای رتبه بالاتر و یا کمتر از رتبه متناسب با مبلغ کار ضرورت پیدا کند ‌موضوع باید با دفتر امور سازندگان و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه بررسی و هماهنگ گردد و از رتبه ‌ای که دفتر مزبور آنرا مناسب با مبلغ و مدت ‌اجرای کار میداند استفاده شود.

ماده 9 – ظرفیت آماده کار یک پیمانکار برای یک رشته معین کار عبارت است از حداکثر کار مناسب با ظرفیت کل او در آن رشته منهای مبالغ باقیمانده‌ کارهای در دست اجراء.

ماده ۱۰ – حداقل کار مناسب در یک رتبه از یک رشته معین عبارت است از حداقل مبلغ کاری که در این رشته کار میتوان به پیمانکار حائز این رتبه از‌این رشته ارجاع نمود.

ماده ۱۱ – حداکثر تعداد کار مجاز در یک رتبه از یک رشته معین عبارتست از حداکثر تعداد کارهای این رشته که می ‌توان به پیمانکار حائز این رتبه از این ‌رشته ارجاع نمود.

ماده 12 – ارقام حداکثر کار مناسب و ظرفیت کل، حداقل کار مناسب، حداکثر تعداد کار مجاز در ارتباط با صلاحیت و رتبه ‌بندی واحدهائی که در چند‌ رشته تشخیص صلاحیت شده‌ اند برای هر رشته همان ارقام مرتبط با رتبه احراز شده در آن رشته مندرج در جدول مربوط میباشد، لیکن در مورد این ‌واحدها برای بدست آوردن رقم یا مبلغ ظرفیت آماده به کار و تعداد کارهائی که در یک رشته معین می ‌توانند تقبل نمایند لازم است تعداد و مبلغ ‌باقیمانده کارهای در دست اجرای آنها در کلیه رشته‌ هائی که صلاحیت آن را کسب نموده‌ اند از تعداد و مبلغ ظرفیت کل (حداکثر کار مناسب) آنها در رشته‌ مورد نظر کسر شود.

ماده 13 – مدت مناقصه :
مدت مناقصه عبارت است از فاصله زمانی بین روزی که دستگاه مناقصه‌ گزار اسناد و مدارک مناقصه را آماده تحویل اعلام میکند و پایان روز قبل از‌ تاریخ تسلیم پیشنهادات.

ماده 14 – سایر اصطلاحات بکار رفته در این آیین‌نامه تابع قانون برنامه و بودجه کشور و آیین‌نامه ‌ها و ضوابط وابسته به آن، قانون محاسبات عمومی و‌ آیین‌نامه معاملات دولتی و دیگر مقررات مربوط میباشد.

فصل دوم – شرایط عمومی صلاحیت پیمانکاران

ماده ۱۵ – شرایط عمومی احراز صلاحیت پیمانکاران نوع اول:

الف – اشخاص حقیقی

۱ – تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.

۲ – دارا بودن تجربه یا تحصیلات کافی در رشته مربوط به تشخیص دستگاه رسیدگی ‌کننده به صلاحیت.

۳ – عدم شمول ممنوعیت‌ های مقرر در اصول ۱۴۱ و ۴۹ قانون اساسی.

۴ – عدم شمول ممنوعیت مقرر در قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی مصوب دیماه ۱۳۳۷.

۵ – نداشتن هر نوع محرومیت و یا محکومیت و یا ممنوعیت‌ های دیگر مؤثر در کارهای پیمانکاری و مهندسی مشاور و یا عامل مدیریت و نیز ‌مهجوریت ‌های شرعی و عرفی.

۶ – عدم اشتغال در شرکتهای عامل مدیریت یا پیمانکاری و یا مهندسین مشاور

۷ – داشتن تجهیزات و امکانات و حسن سابقه کار فنی به تشخیص دستگاه رسیدگی ‌کننده به صلاحیت.

ب – شرکتهای پیمانکاری ایرانی بخش خصوصی:

۱ – بمنظور اجرای عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده باشد.

۲ – کلیه سهام یا دارائی آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.

۳ – هیچکدام از شرکاء و مدیران شرکت در شرکت پیمانکاری و شرکتهای عامل مدیریت دیگر و یا شرکتها و مؤسسات مهندسین مشاور و سازمانهائی‌ که این قبیل خدمات را انجام میدهند سهامدار نباشند.

۴ – هیچ یک از مدیران و شرکاء شرکت مشمول ممنوعیت مقرر در اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نباشند.

5 – اشخاصی که مشمول محکومیت اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشند (در مدت محرومیتی که قانون تعیین میکند) جزو شرکاء و‌ مدیران شرکت نباشند.

۶ – شرکت و یا مدیران و شرکاء آن مشمول ممنوعیت مقرر در قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی مصوب دیماه ۱۳۳۷ نباشند.

۷ – شرکت واجد شرایط و امتیازات لازم برای احراز صلاحیت در رشته و رتبه مربوط بر طبق ضوابط این آیین‌نامه و جداول پیوست آن باشد.

۸ – عدم شمول ممنوعیت از اعطای صلاحیت به لحاظ خلع ید در کارهای دولتی (حداکثر ممنوعیت یکسال می باشد)

۹ – هیچ یک از شرکاء و مدیران شرکت دارای هیچ نوع محرومیت یا محکومیت یا ممنوعیت مؤثر در کارهای پیمانکاری، مهندسی مشاور و عامل ‌مدیریت نبوده و نیز مشمول مهجوریت ‌های شرعی و عرفی نباشند.

ج – شرکتها و مؤسسات تعاونی ایرانی:
مؤسسه یا شرکتی از این نوع بر طبق این آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و رتبه ‌بندی میشود که دارای شرایط زیر باشد:

۱ – به منظور اجرای عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی یا تجهیزاتی بر طبق قوانین بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده باشد.

۲ – کلیه سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی مندرج در ضوابط مربوط به بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران باشد.

۳ – واجد شرایط بندهای ۲ – ۳ – ۴ – ۵ – ۶ – ۷ – ۸ – ۹ مشروح در قسمت «ب» ماده ۱۵ باشد.

ماده ۱۶ – شرایط عمومی احراز صلاحیت پیمانکاران نوع دوم:

۱ – به موجب قانون برای انجام عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی تشکیل یا تأسیس یافته یا مجاز شناخته شده باشد یا آنکه انجام‌ عملیات فوق توسط آنها منع قانونی نداشته باشد.

۲ – صد درصد دارائی یا سهم‌ الشرکه آن متعلق به دولت، مؤسسات وابسته به دولت یا نهادهای انقلاب اسلامی ایران یا دیگر مؤسسات عمومی‌ عام ‌المنفعه باشد.

۳ – واجد شرایط و امتیازات لازم برای احراز صلاحیت در رشته و رتبه مربوط به کار مورد نظر طبق ضوابط و جداول پیوست این آیین‌نامه باشد.

۴ – مدیریت آن از استقلال مالی و فنی و اجرائی کافی ( جز در مورد مؤسسات وابسته و تابعه دستگاههای اجرائی ) برخوردار بوده و وظایف و‌ مسئولیتهای واگذار شده را رأساً تقبل نموده و با رعایت مفاد مقررات مربوط به انجام رساند.

۵ – پیمانکاران این نوع و عوامل آن جز با کسب مجوزهای لازم ( که در ضوابط مربوط توضیح داده خواهد شد ) به هیچ وجه در ارائه خدمات مهندسی ‌مشاور کاریکه عملیات پیمانکاری آن را انجام میدهند ذی مدخل نباشند.

ماده ۱۷ – شرایط عمومی احراز صلاحیت پیمانکاران نوع سوم:

۱ – بمنظور اجرای عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی و یا تجهیزاتی یک کار معین و مشخص و یا رشته‌ ها و کارهای خاص ( که به تشخیص مشترک ‌وزارت برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی ذیربط امکان اجرای آن توسط واحدهای عمومی دولتی و خصوصی ممکن نیست) در داخل کشور شخصیت‌ حقوقی احراز نموده باشد.

۲ – صد درصد دارائی یا سهم ‌الشرکه آن مشترکاً تحت مدیریت و یا تملک دولت، مؤسسات وابسته به دولت یا نهادهای انقلاب اسلامی ایران یا دیگر‌ مؤسسات عمومی عام‌ المنفعه و اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی باشد.

3 – اشخاص حقیقی بخش خصوصی صرفاً با تجربه و تخصص ممتاز با توجه به ماهیت و نوع کار مورد نظر مجاز به مشارکت در این شرکتها و‌ مؤسسات هستند.

4 – حائز شرایط و امتیازات متناسب لازم برای احراز صلاحیت در رشته و رتبه مربوط به کار مورد نظر، طبق ضوابط این آیین‌نامه و جداول پیوست آن ‌باشد.

5 – اشخاص حقیقی سهامدار و نیز اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل وابسته به بخش خصوصی در این شرکتها مشمول ممنوعیت‌ های مقرر در بندهای 3 – 4 – 5 – 6 – 8 و 9 مندرج در قسمت «ب» از ماده 15 نباشند.

۶ – وظایف و مسئولیتهای واگذار شده را رأساً تقبل نموده و با رعایت مفاد مقررات و ضوابط مربوط اجراء نماید.

ماده ۱۸ – شرایط عمومی احراز صلاحیت پیمانکاران نوع چهارم:
در موارد استثنائی که بعلت شرایط خاص یا ماهیت کار و کمبود تعداد پیمانکاران ایران واجد شرایط استفاده از پیمانکاران خارجی ضرورت داشته‌ باشد از میان شرکتها و مؤسسات خارجی صلاحیت آن مؤسسه و با شرکت، بررسی و تعیین خواهد شد که واجد شرایط زیر باشد:

۱ – مؤسسه و شرکت مورد بحث در خارج از کشور رسماً شخصیت حقوقی احراز نموده و مدارک مربوط از طرف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ‌آن کشور گواهی شده باشد.

۲ – دارای هیچ نوع سوء عمل و یا تخلف نباشد.

۳ – توانائی اختصاص سرمایه لازم برای اجرای پروژه مربوط تا حدود ۲۰ % از مبلغ کل کار را داشته و این امر به وسیله یک سیستم بانکی و یا اعتباری‌ یا دولتی خارجی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران تائید گردد.

۴ – در پنج سال گذشته حداقل یک کار نظیر با پروژه مورد ارجاع را انجام داده باشد.

۵ – تعهد نماید که برای اجرای کار مورد نظر حداکثر استفاده را از نیروی انسانی متخصص ایرانی و نیز مصالح و ماشین ‌آلات داخل بعمل آورد.

6 – تعهد نماید کل نیروی انسانی غیرمتخصص و نیمه ماهر و غیرماهر را صرفاً از افراد ایرانی استفاده نماید.

۷ – تعهد نماید که افراد خارجی وابسته به او در محیط کار و در مجامع عمومی در طول اقامت خود در ایران موازین جمهوری اسلامی ایران را مرعی ‌دارند.

۸ – تعهد نماید که طبق برنامه ‌ای که از قبل به تصویب کارفرمای پروژه مربوط میرسد اقدامات لازم در جهت آموزش افراد ایرانی برای انجام پروژه‌ های ‌مشابه یا تعمیر و بهره‌ برداری از پروژه در سطوح مختلف مدیریت و اجراء را معمول دارد.

۹ – تعهد نماید که با مشارکت با یک یا چند شرکت تشخیص صلاحیت شده ایرانی با حداقل ۳۵ % سهم ایرانی در کارها شرکت نموده و کارهای واگذار ‌شده را به انجام رساند.

۱۰ – تعهد نماید قبل از امضاء پیمان با دستگاههای اجرائی شعبه خود را در ایران رسماً به ثبت برساند و چنانچه پیمان با شعبه او به امضاء میرسد ‌شرکت یا مؤسسه اصلی تضمین حسن انجام کار را بنماید.

ماده 19 – شرایط عمومی احراز صلاحیت پیمانکاران نوع پنجم:
در مواردی که برحسب طبیعت و حجم کار و یا با توجه به ماهیت کار و یا کمبود تعداد پیمانکاران ایرانی واجد شرایط با تائید دستگاه اجرائی و وزارت ‌برنامه و بودجه برای انجام کاری نیاز به همکاری دو یا چند شرکت یا مؤسسه ایران یا خارجی (اعم از بخش دولتی یا تعاونی یا خصوصی یا تحت‌ پوشش نهادها) میباشد، صلاحیت گروه پیمانکاری بر طبق شرایط زیر تعیین خواهد شد:

۱ – گروه پیمانکاری از اجتماع، یا مشارکت ثبتی دو یا چند شرکت یا مؤسسه که هر یک از آنها بر طبق ضوابط این آیین‌نامه واجد صلاحیت و یا ‌رتبه ‌بندی باشند تشکیل شده باشد.

۲ – گروه پیمانکاری در مجموع از نظر ضوابط تعیین صلاحیت و نحوه ارجاع کار حائز شرایط لازم برای کار مورد نظر باشد.

۳ – دستگاه اجرائی نیاز خود را برای تشکیل گروه پیمانکاری جهت کار مورد نظر قبلا اعلام کرده و شرکتها و مؤسسات عضو گروه همکاری خود را کتباً‌ و با ارسال موافقت ‌نامه مربوط و یا با ارسال مدارک رسمی ثبتی گروه به دستگاه اجرائی اعلام نموده باشند.

۴ – در شرکت نامه و اساسنامه و یا موافقت‌ نامه تشکیل گروه پیمانکاری، حدود مسئولیت ها و اختیارات هر یک از مؤسسات و شرکتهای عضو و گروه‌ روشن و مشخص گردیده باشد.

۵ – میزان مشارکت هر یک از مؤسسات و شرکتهای عضو گروه برای کار مورد نظر متناسب با میزان رتبه و صلاحیت و باقیمانده ظرفیت کاری آنان معین‌ خواهد گردید.

۶ – در صورتی که در اسناد و مدارک کار مورد نظر مشارکت تضامنی اعضاء گروه پیش ‌بینی شده باشد هر یک از اعضاء گروه باید حائز صلاحیت در کلیه‌ رشته ‌های مربوط به کار مورد بحث بوده و تقبل نمایند که پیشنهاد خود را بر این اساس تنظیم و تسلیم نموده و در صورت واگذاری کار به آنها نیز پیمان‌ مربوط را مشترکاً و متضامناً امضاء و اجراء نمایند.

تبصره – در مواردی که انجام کار بصورت مشترکاً و متضامناً مورد نظر نمی ‌باشد هر یک از اعضاء گروه علاوه بر اینکه مسئولیت انجام کار مرتبط با‌ رشته صلاحیت خود، با توجه به میزان سهم ‌الشرکه ‌ای که در گروه و کار مزبور دارد را بر عهده دارد باید پیمان را با تضمین همکاری با دیگر اعضاء گروه امضاء و اجرا‌ نماید.

۷ – مؤسسات و شرکتهای عضو گروه سایر شرایط مورد نیاز را که مشترکاً توسط وزارت برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی برای انجام کار مورد نظر اعلام ‌می‌ شود احراز نمایند.

فصل سوم – ضوابط و جداول تشخیص صلاحیت فنی پیمانکاران

ماده 20- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
ضوابط مربوط به تشخیص صلاحیت فنی پیمانکاران بند الف از نوع اول:
همانطور که قبلا ذکر شد پیمانکاران بند الف نوع اول، اشخاص حقیقی هستند که صرفاً برای کارهائی از رشته ‌های عمومی که با توجه به حجم و اهمیت ‌قابل واگذاری به شرکتهای تعیین صلاحیت و رتبه ‌بندی شده طبق ضوابط این آیین‌نامه نمی ‌باشد شناسائی شده‌ اند به این پیمانکاران به شرط واجد بودن‌ شرایط عمومی مصرح در قسمت الف ماده 15 این آیین‌نامه میتوان حداکثر سه کار که مبلغ هر یک مساوی با حجم و مشابه با نوع کاری است که ظرف ‌پنج سال گذشته انجام داده‌ اند واگذار نمود.

حداکثر مبلغ کار مناسب و نیز میزان کل ظرفیت اجرائی هر یک از این پیمانکاران در استانها و مناطق مختلف کشور طبق جدول زیر است:
ارقام مندرج در جدول زیر با مبلغ برآورد کار مقایسه میشود.

ردیف
نام استانها و مناطق کشور
مبلغ حداکثر
کار مناسب
مبلغ کل
ظرفیت اجرائی
1
تهران
60
100
2
اصفهان ـ آذربایجانشرقی ـ فارس ـ گیلان
مازندران ـ مرکزی
70
120
3
همدان ـ خراسان ـ زنجان ـ سمنان
80
140
4
جنوب شرقی فارس ـ چهار محال و بختیاری ـ کرمان ـ لرستان ـ یزد ـ آذربایجانغربی
90
160
5
ایلام ـ بوشهر ـ جنوب خراسان ـ سیستان وبلوچستان کردستان ـ کهکیلویه و بویراحمد   ـ هرمزگان ـ باختران ـ خوزستان
100
180
6
ابوموسی ـ جاسک ـ خارک ـ دیر ـ قسم ـ کلاهی ـ کیش ـ لاوان ـ لارک ـ مقام ـ هرمز   ـ هنگام ـ سایر جزایر استانهای بوشهر و هرمزگان
120
200

ارقام این جدول در ابتدای اردیبهشت ماه هر سال توسط سازمان برنامه و بودجه بر مبنای شاخص ‌های کل تعدیل آحاد بهاء در رشته ابنیه مورد تجدیدنظر قرار میگیرد.

تبصره – ارقام فوق مربوط به رشته ‌های ابنیه، راهسازی و آبیاری و زهکشی میباشد و در مورد رشته ‌های، تأسیسات شهری، تأسیسات و تجهیزات ابنیه،‌ توزیع و انتقال نیرو ارقام مزبور در ضریب 2 /1 ضرب میشود.

تبصره- [الحاقی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
شورای فنی استان (موضوع لایحه قانونی واگذاری اختیارات فنی به استانها مصوب 17/ 11/ 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران) مجاز است حداکثر تعداد کار مجاز قید شده در این بند را در صورت تعدد پروژه ها و کمی مبلغ آن ها و نیز اندک بودن تعداد پیمانکار شخص حقیقی در استان مربوط ، افزایش دهد مشروط بر آنکه حداکثر کار مناسب و ظرفیت اجرائی تعیین شده برای شخص حقیقی پیمانکار، در ارجاع کار رعایت گردد.

ماده 21 – جداول و ضوابط مربوط به محاسبه امتیازات هیئت مدیره و مدیرعامل:
محاسبه امتیاز هیئت مدیره و مدیرعامل شرکتها از جداول مشروحه زیر و هر یک بر اساس ضوابط مربوط به خود به ترتیبی که در این ماده شرح داده‌ خواهد شد انجام میگردد.

الف – جداول امتیازات و ضرایب مورد عمل در محاسبه عبارتند از:

الف – 1 – جدول شماره 1 حاوی میزان امتیازات مربوط به تحصیلات که بر اساس آن با توجه به تحصیلات و تعداد سالهای پس از فارغ‌ التحصیلی برای ‌هر فرد امتیاز معینی بعنوان پایه بدست میآید

الف – 2 – جدول شماره 2 تحت عنوان ضریب تصحیح رشته تحصیلی که اعداد آن نشان دهنده درصد ارتباط رشته تحصیلی هر فرد با رشته تخصصی ‌است که شرکت مربوط در آن رتبه ‌بندی خواهد گردید. در مورد این جدول لازم به توضیح است که کل رشته‌ های تخصصی (کار پیمانکاری) طبق بند ج ‌این ماده به 20 نوع تقسیم و درصد ارتباط این انواع با رشته‌ های مختلف طی جدول مورد بحث تعیین گردیده است.

الف – 3 – جدول شماره 3 حاوی ضریب نوع سابقه کار افراد است – اعداد این جدول که بصورت حاصلضرب کسر در درصدهای مختلف که بستگی به نوع کار دارد نشان داده شده، نشان دهنده میزان ارتباط نوع سوابق کاری افراد است با رشته تخصصی که ‌شرکت مربوط در آن رتبه‌ بندی خواهد گردید.

جدول 1) امتیازات برحسب تحصیلات و سابقه کار و یا سالهای پس از فراغت از تحصیل

الف – 4 – جدول شماره 4 مربوط به ضریبی است به نام ضریب سابقه مدیریت که به صورت اعداد از 4 /0تا 1 و به بالا نشان داده شده است.

ب – نحوه محاسبه امتیاز هر یک از اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل – امتیاز هر یک از اعضاء فوق عبارتست از حاصل ضرب اعداد حاصله در موارد ‌مستخرجه از جداول 1 و 2 و 3 و 4.

ج – تقسیم ‌بندی رشته‌ کارهای پیمانکاری جهت تعیین ضریب تصحیح امتیازات رشته تحصیلی
1 – راهسازی.
2 – سدسازی و تأسیسات مربوطه به آن.
3 – تزریق سیمان و شمع ‌کوبی و کارهای خاص فونداسیون و شمع ریزی.
4 – انجام عملیات آسفالتی با پل و آب رو و جدول ‌سازی همراه آن – روکش پلهای فلزی سواره‌ رو.
5 – تونلسازی – کارهای آماده ‌سازی و اکتشاف و استخراج معادن.
6 – اسکله و بندرسازی.
7 – کارهای دریائی نفت – عملیات ویژه فنی زیرآب.
8 – ابنیه – مرمت ابنیه تاریخی و مذهبی و باستانی.
9 – ساختمانهای سنگین بتونی.
10 – ساختمانهای سنگین فلزی – سند بلاست و رنگ ‌آمیزی.
11 – آبیاری و زهکشی.
12 – حفاری ‌های اکتشافی و چاههای عمیق بهره ‌برداری آب.
13 – احداث فضای سبز و کارهای کشاورزی.
14 – لوله‌ گزاری‌ های بزرگ نفت و گاز و آب.
15 – تجهیزات و تأسیسات پالایشگاههای نفت و گاز و ایستگاههای کمپرسور و گاز و تلمبه‌ خانه نفت و سایر کارهای خاص نفت و گاز .
16 – توزیع و انتقال نیرو تا 33 کیلوولت، خطوط و پستهای فشار قوی انتقال نیرو بالای 63 کیلوولت.
17 – تأسیسات شهری – روسازی راه‌ آهن و راه ‌آهن زیرزمینی، تهیه و نصب تجهیزات هیدرومکانیک سدها.
18 – تأسیسات و تجهیزات ابنیه، تأسیسات و تجهیزات کشتارگاههای و سردخانه‌ ها.
19 – تهیه و نصب ماشین‌ آلات و کارخانجات صنعتی، تجهیزات تصفیه خانه‌ های بزرگ آب و فاضلاب، تجهیزات و تأسیسات نیروگاهها
20 – کارهای مخابراتی، تهیه و نصب و نگهداری تأسیسات و تجهیزات برق و الکترونیکی خاص، تأسیسات و اعلام اطفاء حریق.
سایر رشته‌ های تحصیلی که در جدول ذکر نشده است با توجه به رشته مورد تقاضا برای صلاحیت و سابقه فرد مربوط میتواند جزو هر یک از‌ ردیف‌ های جدول قرار گیرد.
در صورتی که رشته تحصیلی جزو هیچیک از ردیفهای جدول قرار نگیرد با توجه به سابقه کار فرد مربوط میتوان ضریب تصحیح چهل تا صد درصد ‌برای او تعیین نمود.
تشخیص و تصمیم در موارد فوق با دستگاه رسیدگی کننده به صلاحیت میباشد.

جدول 2) ضریب تصحیح امتیازات تحصیلات برحسب رشته تخصصی به درصد

در حالتی که رشته تحصیل شرکاء و هیئت مدیره شرکت مورد رتبه ‌بندی با رشته تحصیلی مورد نیاز برای آنان بر اساس جداول شرایط احراز صلاحیت و ‌رتبه انطباق دارد و یا اینکه منطبق با رشته‌ های تحصیلی دیگر همراه با عنوان رشته تحصیلی مورد نیاز (‌مندرج جداول شرایط احراز صلاحیت و رتبه)،‌ طی ردیف رشته ‌های تحصیلی موضوع این جدول است ضرایب تصحیح رشته تحصیلی 100 درصد منظور می ‌شود.
در حالتی که رشته تحصیل شرکاء و هیئت مدیره شرکت مورد رتبه‌ بندی با رشته تحصیلی مورد نیاز برای آنان بر اساس جداول شرایط احراز صلاحیت و‌ رتبه انطباق دارد و یا اینکه منطبق با رشته ‌های تحصیلی دیگر همراه با عنوان رشته تحصیلی مورد نیاز (‌مندرج جداول شرایط احراز صلاحیت و رتبه)،‌ طی ردیف رشته ‌های تحصیلی موضوع این جدول است ضرایب تصحیح رشته تحصیلی 100 درصد منظور می‌ شود.

جدول شماره (3) ضریب نوع سابقه کار

جدول شماره (4) مربوط به سابقه مدیریت هر یک از اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل
در محاسبات مربوط به تعیین ضریب تداوم مدیریت سالهای مربوط به تاریخ های قبل از فروردین 1358 منظور نمیشود.


ماده 22 – نحوه محاسبه امتیازات تجربه کاری:
برای محاسبه تجربه کاری پیمانکار ابتداء مبالغ کارهای انجام شده بر اساس مفاد تبصره‌ های مشروحه در این ماده محاسبه و سپس به ترتیب بندهای‌ مندرج در ذیل امتیاز مربوط به آن به دست می ‌آید. حاصل جمع امتیاز محاسبه شده بر اساس بندهای زیر پس از ضرب در ضریب ارزشیابی (موضوع بند ب ماده 4) امتیاز تجربه کاری می‌ باشد.

الف- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
امتیاز جمع مبالغ کل کارهائی که از ابتدای سال 1358 به بعد توسط پیمانکار انجام شده است از جدول شماره 5 با احتساب ضریب 5 /0 محاسبه‌ میگردد.

ب – امتیاز جمع مبالغ کل کارهائی که از ابتدای سال 1358 به بعد توسط پیمانکار در رشته مورد تقاضا برای رتبه ‌بندی انجام شده است از جدول شماره 5 با احتساب ضریب 1 محاسبه میگردد.

ج – امتیاز مربوط به بزرگترین کاری که از ابتدای سال 1358 به بعد توسط پیمانکار در رشته مورد تقاضا برای رتبه ‌بندی انجام شده است از جدول شماره 5 با احتساب ضریب 5 /1 محاسبه میگردد.

د- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
امتیاز مربوط به بزرگترین کاری که از ابتدای سال 1358 به بعد توسط پیمانکار در سایر رشته‌ ها انجام شده است از جدول شماره 5 با احتساب ‌ضریب 5 /0 محاسبه میگردد.

ه- [حذفی ۱۳۶۸/۸/۱۳]

تبصره 1- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
برای محاسبه مبالغ کارهای انجام شده توسط پیمانکار مبلغ آخرین صورت وضعیت هر یک از پیمانهائی که توسط او در بخش دولتی یا عمومی یا عام‌ المنفعه یا نهادها و ارگانهای جمهوری اسلامی ایران یا شرکتها ‌و یا مؤسسات تعاونی انجام ‌شده (اعم از تمام شده و یا در حال اجراء) ملاک محاسبه قرار میگیرد.

تبصره 2 – در مورد کارهائی که با اجازه کتبی کارفرما تمام و یا قسمت مستقلی از آن به وسیله دست دوم انجام شده کل مبلغ دست دوم داده شده به‌ حساب انجام دهنده اصلی منظور و برای دست دوم دهنده نسبت به آن مبلغ امتیاز منظور نمیشود.
در مورد کارهائی که بدون اجازه کارفرما کلا توسط پیمانکار دست اول به دست دوم واگذار شده هیچ نوع امتیازی به دست دوم دهنده و دست دوم‌ گیرنده تعلق نمی ‌گیرد.


جدول 5) جدول امتیازات بر حسب مبالغ کارهای انجام شده

ردیف
مبلغ کار انجام شده
میزان امتیاز
الف
تا دویست میلیون ریال
بازاء هر 1 میلیون ریال یک امتیاز
ب
تا پانصد میلیون ریال
برای تا دویست میلیون ریال اول مانند بند «الف» و نسبت به مازاد به ازاء هر 5 /1   میلیون ریال یک امتیاز
ج
تا هزار میلیون ریال
برای تا پانصد میلیون ریال اول مانند بند «ب» و نسبت به مازاء بازاء 5 /2 میلیون   ریال یک امتیاز
د
تا دو هزار میلیون ریال
برای تا هزار میلیون ریال اول مانند بند «ج» و نسبت به مازاد بازاء هر 5 میلیون   ریال یک امتیاز
هـ
تا پنج هزار میلیون ریال و به بالا
برای تا دو هزار میلیون ریال اول مانند بند «د» و نسبت به مازاد بازاء هر 15 میلیون   ریال یک امتیاز

ماده ۲۳ – طرز محاسبه امتیازات وضع مالی و اعتباری.

الف- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
برای بدست آوردن امتیاز وضع مالی و گردش پولی پیمانکار بشرح زیر عمل میشود:

1- حاصل جمع ارقام زیر با علامت مثبت محاسبه میگردد.
موجودی نقدی ـ سپرده‌ ها و وثایق نزد بانکها کارفرمایان و یا اشخاص ـ حسابهای بانکی ـ اسناد دریافتنی مطالبات بابت صورت وضعیتها و تعدیلهای ‌تائید شده، مطالبات از بابت پیش پرداختها (‌دریافتها)، اوراق بهادار، سایر موجودیهای نقدی،‌ موجودیها جنسی در انبارها و کالاهای بین راهها،‌ اعتبارات اسنادی افتتاح شده توسط بانکها و دارائیهای ثابت (‌منهای ذخائر استهلاک دارائیها)

2- حاصل جمع ارقام زیر با علامت منفی محاسبه میشود.:
اسناد پرداختنی، بدهی به اشخاص و کارفرمایان و بانکها، بدهی بابت پیش پرداختها (‌دریافتها)، بدهی بابت بیمه و مالیات و سایر تعهدات.
به مابه‌ التفاوت حاصل جمع ارقام 1 و 2 فوق در صورت مثبت بودن به ازاء هر یک میلیون ریال پنج امتیاز داده میشود.

ب – برای محاسبه امتیازات وضع اعتباری به حاصل جمع ارقام مشروحه زیر:
اعتبار ضمانت ‌نامه – میزان ضمانت نامه‌ های مورد تعهد در نزد کارفرمایان – اعتبار وامی در قابل وثیقه.
به ازاء هر یک میلیون ریال یک نمره تعلق‌ میگیرد.
حاصل جمع نمرات حاصله از بندهای الف و ب امتیاز وضع مالی و اعتباری میباشد.

ماده 24 – حاصل جمع امتیازات هیئت مدیره و مدیرعامل – تجربه کاری – وضع مالی و اعتباری جمع کل امتیاز برای رشته مورد تقاضا در رتبه ‌بندی ‌را تشکیل میدهد.

ماده 25- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
برای تعیین رتبه هر پیمانکار در هر رشته کاری پس از انجام کلیه محاسبات موضوع مواد 21 الی 25 در مورد او لازم است رتبه از جدول‌ رشته مربوط که طی آن حداقل امتیازات لازمه برای مدیر عامل و هیئت مدیره، تجربه کاری، وضع مالی و اعتباری و حداقل لوازم و ماشین‌آلات و نیز‌حداقل وضع شرکاء و هیئت مدیره و مدیر عامل و نیز حداقل امتیازات کل در هر رتبه درج گردیده است محاسبه شود.
– جدول این امر برای رشته‌ های عمومی به ترتیب طی شماره‌ های 6 الی 11 پیوست میباشد و در مورد جداول رشته‌ های اختصاصی متعاقباً توسط ‌وزارت برنامه و بودجه تهیه و بر آن اساس عمل میشود.
مبالغ مندرج در جداول موضوع این ماده در اردیبهشت ماه هر سال بر اساس شاخصهای کلی تعدیل آحاد بهاء در رشته مربوط توسط سازمان برنامه و ‌بودجه قابل تجدیدنظر میباشد.

حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندی های مختلف در رشته راهسازی – مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال
* – کارهای با پیشرفت 90 درصد و بیشتر در محاسبه تعداد کارها منظور نمیشود.
* – در مواردی که تعداد ماشین آلات و ابزار و تجهیزات در هر یک از گروههای فوق چهار دستگاه و بیشتر است باید لااقل از سه نوع مختلف ماشین یا ابزار در همان گروه تامین شده باشد

حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندی های مختلف در رشته آبیاری و زهکشی- مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال
* – کارهای با پیشرفت 90 درصد و بیشتر در محاسبه تعداد کارها منظور نمیشود.
* – در مواردی که تعداد ماشین آلات و ابزار و تجهیزات در هر یک از گروههای فوق چهار دستگاه و بیشتر است باید لااقل از سه نوع مختلف ماشین یا ابزار در همان گروه تامین شده باشد


ماده ۲۶- نحوه محاسبه امتیازات و رتبه پیمانکاران بندهای ب و ج نوع اول، و پیمانکاران دوم و سوم با توجه به مفاد مواد ۲۱ لغایت ۲۵ فوق‌الذکر ‌میباشد.

ماده ۲۷ – ضوابط تشخیص صلاحیت و رتبه‌ بندی پیمانکاران نوع چهارم و پنجم

الف – برای پیمانکاران نوع چهارم و پنجم رتبه تعیین نمیشود لیکن با توجه به مبلغ کار مورد ارجاع به آنان لازم است پیمانکاران ایرانی همکار به نسبت ‌سهم‌الشرکه خود واجد رتبه لازم و رشته مربوط باشند.

ب – سایر شرایط صلاحیت پیمانکاران نوع چهارم و پنجم طبق مراتب مشروح در فصل دوم این آیین‌نامه میباشد.


حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندی های مختلف در رشته تأسیسات شهری – مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال

رتبه
حداقل کار مناسب
حداکثر کار مناسب و ظرفیت
حداکثر تعداد کار مجاز
حداقل شرایط هیئت مدیره و شرکاء
حداقل وضعیت ماشین آلات و ابزار و تجهیزات
حداقل امتیازات
ماشین سنگین
ماشین نیمه سنگین
ماشین سبک
ابزار و تجهیزات
مدیر عامل و هیئت مدیره
تجربه کاری شرکت
وضع مالی و اعتباری
امتیاز کل
1
30
120
2
وجود حداقل یکنفر با امتیازی معادل فوق دیپلم راه و ساختمان یا مکانیک با 5 سال   سابقه کار
250
20
300
2
70
200
2
وجود حداقل یکنفر با امتیازی معادل مهندس راه و ساختمان یا مکانیک با 7 سال   سابقه کار
1
3
500
200
70
900
3
200
600
2
وجود حداقل دو نفر هر یک با امتیازی معادل مهندس راه و ساختمان یا مکانیک با 7   سال سابقه کار
1
1
1
3
1000
500
200
2000
4
500
1200
3
وجود حداقل دو نفر هر یک با امتیازی معادل مهندس راه و ساختمان یا مکانیک با 12   سال سابقه کار
2
2
3
4
1400
1000
400
3000
5
800
2500
3
وجود دو نفر هر یک با امتیازی معادل مهندس راه و ساختمان یا مکانیک با 10 سال   سابقه کار و یکنفر با امتیاز معادل مهندس راه و ساختمان یا مکانیک با 15 سال   سابقه کار
3
3
4
6
2000
1500
700
4500
6
2000
6000
3
وجود سه نفر هر یک با امتیازی معادل مهندس راه و ساختمان یا راه با 15 سال سابقه   کار
7
5
5
5
3200
1800
1200
5600

حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندهای مختلف در رشته ابنیه – مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال

* – کارهای با پیشرفت 90 درصد و بیشتر در محاسبه تعداد کارها منظور نمیشود.
* – در مواردی که تعداد ماشین آلات و ابزار و تجهیزات در هر یک از گروههای فوق چهار دستگاه و بیشتر است باید لااقل از سه نوع مختلف ماشین یا ابزار در همان گروه تامین شده باشد.


حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندی های مختلف در رشته تأسیسات و تجهیزات ابنیه – مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال

حداقل شرایط و امتیازات لازم برای اخذ صلاحیت و رتبه بندی های مختلف در رشته توزیع و انتقال نیرو – مبالغ حداقل و حداکثر کار مناسب به میلیون ریال

در جداول فوق
*- کارهای با پیشرفت 90 درصد و بیشتر در محاسبه تعداد کارها منظور نمیشود.
* – در مواردیکه تعداد ماشین آلات و ابزار و تجهیزات در هر یک از گروههای فوق چهار دستگاه و بیشتر است باید لااقل از سه نوع مختلف ماشین یا ابزار در همان گروه تامین شده باشد.


فصل چهارم – نحوه رسیدگی به صلاحیت و رتبه پیمانکاران

ماده 28- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
نحوه رسیدگی به صلاحیت پیمانکاران شخص حقیقی (قسمت الف از نوع اول)
پیمانکاران شخص حقیقی با توجه به حجم و تعداد کار انجام شده و در دست اجرای هر یک از آنان در هر زمان، صرفاً با تشخیص سازمان برنامه و بودجه استان از طریق انجام آزمون فنی و در قالب ضوابط مواد 15 و 20 این آیین‌نامه صرفاً برای کارهای مربوط به رشته ‌های‌ عمومی در یک استان تعیین صلاحیت می ‌شوند.
هر پیمانکار شخص حقیقی فقط در یک استان و در دو رشته از رشته ‌های عمومی تعیین صلاحیت میشود لیکن میتوان در دو استان مجاور با استان ‌مورد تشخیص صلاحیت به او کار ارجاع نمود.

ماده ۲۹ – نحوه رسیدگی به صلاحیت و رتبه‌ بندی پیمانکاران ایرانی در بخش خصوصی و تعاونی (موضوع قسمت‌ های ب و ج از نوع اول)

الف – رسیدگی به صلاحیت و رتبه ‌بندی پیمانکاران فوق ‌الذکر در رشته کارهای عمومی.
رشته‌ های عمومی همانطور که در ماده 2 این آیین‌نامه به ‌تفصیل بیان شده عبارتند از:
1 – رشته کارهای عمومی راهسازی 2 – رشته ابنیه 3 – رشته تأسیسات شهری 4 – رشته تأسیسات و تجهیزات ابنیه 5 – رشته توزیع و انتقال نیرو 6 – رشته کارهای آبیاری و زهکشی
پیمانکاران موضوع این بند برحسب آنکه در استانها (توسط سازمانهای برنامه و بودجه ) یا در مرکز (توسط دفتر ‌سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه) تعیین صلاحیت و رتبه‌ بندی شوند به ترتیب پیمانکاران محلی و پیمانکاران سراسری رشته‌ های عمومی ‌نامیده می ‌شوند.

الف ۱- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
پیمانکاران محلی فقط در رتبه های 1 و 2 و 3 از رشته‌ های راهسازی و ابنیه و رتبه‌ های 1 و 2 از رشته‌ های تأسیسات شهری، تأسیسات و‌تجهیزات ابنیه، توزیع و انتقال نیرو و آبیاری و زهکشی بر اساس مفاد این آیین‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه استان مربوطه تعیین صلاحیت ‌می‌ شوند. در اجرای این امر پیمانکاران متقاضی صلاحیت رتبه در استانها مدارک لازم برای رسیدگی و رتبه‌ بندی و صلاحیت خود را همراه با تکمیل ‌پرسشنامه مربوط به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال می‌ دارند. سازمان مزبور حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ دریافت پرسشنامه و مدارک آن مراتب را ‌بررسی و با تطبیق وضع متقاضی با ضوابط مربوط، صلاحیت و رتبه او را معین و نتیجه را به صورت فهرست پیمانکاران محلی ذیصلاحیت و رتبه‌ بندی‌ شده استان مربوط اعلام خواهد نمود.

الف  2 – پیمانکاران سراسری رشته‌ های عمومی در رتبه‌ های بالاتر از رتبه‌ های مذکور در بند الف – 1 – توسط وزارت برنامه و بودجه در مرکز تعیین ‌صلاحیت و رتبه می ‌شوند این پیمانکاران مدارک لازم و پرسشنامه تکمیل شده مربوط را به دفتر امور سازندگان و پیمانکاران ارسال می ‌دارند و دفتر ‌نامبرده موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ دریافت پرسشنامه و مدارک مراتب را بررسی و نتیجه را طی انتشار فهرست کلی از پیمانکاران‌ ذیصلاحیت و رتبه‌ بندی شده اعلام دارد.

الف ۳- [اصلاحی ۱۳۶۸/۸/۱۳]
هر پیمانکار محلی با توجه به ضوابط مندرج در این آیین‌نامه فقط در یک استان و حداکثر در دو رشته از رشته‌ های عمومی موضوع جداول‌ شرایط احراز رتبه تعیین صلاحیت و رتبه‌ بندی خواهد شد. لیکن می ‌تواند علاوه بر کارهای استانی که در آن صلاحیت و رتبه ‌بندی کسب نموده است در کارهای دو استان مجاور با استان مورد تشخیص‌ صلاحیت نیز در صورت کمبود پیمانکار در آن استانها مورد دعوت به کار واقع شود.

الف – 4 – هر پیمانکار سراسری رشته‌ های عمومی با توجه به تجارب کاری شرکت یا مؤسسه پیمانکار یا اعضاء اداره کننده آن حداکثر در دو رشته از‌ رشته‌ های موضوع جداول احراز رتبه برای کارهای عمومی و دو رشته از کارهای اختصاصی با توجه به قرابت آن با رشته‌ ای که در کارهای عمومی ‌صلاحیت و رتبه اخذ نموده است تعیین صلاحیت و رتبه‌ بندی خواهد شد.

الف – 5 – دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه و سازمانهای برنامه و بودجه استانها بطور مستمر وضع متقاضیان صلاحیت و رتبه‌ و پیمانکارانی را که دارای صلاحیت و رتبه هستند مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نتیجه را در فهرست‌ های کلی که هر سه ماه یک بار منتشر می ‌نمایند ‌درج خواهند نمود.

ب – نحوه رسیدگی به صلاحیت و رتبه در رشته کارهای اختصاصی:
رسیدگی به صلاحیت در مورد این رشته‌ ها صرفاً توسط دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه در مرکز انجام میشود. بدین منظور‌دفتر مزبور پرسشنامه تکمیل شده و مدارک لازم را از آنان اخذ و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ دریافت مدارک مذکور موضوع را بررسی و نتیجه را در‌فهرست‌ های کلی که منتشر می ‌نماید منعکس خواهد کرد و در صورت عدم انتشار فهرست از نتایج حاصله برای معرفی پیمانکار جهت کارها استفاده‌ خواهد نمود. هر پیمانکار می‌ تواند حداکثر در دو رشته عمومی و دو رشته اختصاصی یا کلا چهار رشته اختصاصی که از نظر نوع کار با یکدیگر قرابت ‌دارند تعیین صلاحیت و رتبه شوند.

ماده 30 – نحوه رسیدگی به صلاحیت و رتبه ‌بندی پیمانکاران نوع دوم و سوم مانند بند ب ماده 29 خواهد بود.

ماده 31 – نحوه رسیدگی به صلاحیت پیمانکاران نوع چهارم و پنجم:
پیمانکاران نوع چهارم و پنجم رتبه ‌بندی نمی‌ شوند لیکن صلاحیت آنها بر اساس مفاد این آیین‌نامه و بر اساس پرسشنامه و مدارکی که برای رسیدگی به ‌دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه ارسال می ‌دارند بررسی و از آنان بطور موردی و عنداللزوم در کارهای استفاده خواهد شد.

بخش دوم – ارجاع کار به پیمانکاران و سازندگان

فصل پنجم – نحوه ارجاع کار

ماده ۳۲ – کارها و عملیات اجرائی و خدماتی که میتوان به شرکتهای ساختمانی و تأسیساتی و تجهیزاتی ارجاع نمود بطور کلی با استفاده از سه‌ روش زیر خواهد بود:

الف – انجام عملیات ساختمانی و تأسیساتی و تجهیزاتی بر مبنای نقشه‌ ها و اسناد و مشخصات اجرائی که کلیه مطالعات و بررسیها و خدمات مراحل ‌یک و دو آن توسط واحدهای خدمات مشاوره انجام شده است در این حالت حدود و وظایف پیمانکار محدود به اجرای عملیات طبق این اسناد و‌مدارک است بودن آنکه هیچ نوع وظیفه ‌ای در مطالعه طراحی (خدمات مهندسی مشاوره) به عهده داشته باشد.

ب – ارجاع تمام یا قسمتی از خدمات مطالعه و طراحی همراه با عملیات موضوع بند الف فوق به شرکتهای ساختمانی و تأسیساتی و تجهیزاتی بعنوان پیمانکارانی که در موارد خاص می‌ توانند کارهای مطالعه و طراحی و عملیات اجرائی یک طرح را همراه یکدیگر عهده‌ دار شوند.

ج – ارجاع مدیریت انجام عملیات ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی یک کار به پیمانکار در قبال دریافت حق ‌الزحمه (ترجیحاً مقطوع) در این روش هزینه تأمین مصالح، ماشین‌ آلات و تجهیزات و نیروی انسانی مستقیم و سایر نیازهای انجام کار به استثنای هزینه مدیریت کار (که بر عهده پیمانکار عامل ‌مدیریت است) بر عهده کارفرما می ‌باشد.

تبصره – لزوم ارجاع کار به هر یک از روشهای ب و ج فوق و روش آن در هر مورد با تشخیص و تائید مشترک وزارت برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی‌ مربوط میباشد و بدین منظور لازم است گزارش توجیهی لازم قبلا برای بررسی به وزارت برنامه و بودجه ارسال و در هر مورد واحدهای ذیصلاحیت ‌برای کار با همکاری مشترک وزارت برنامه و بودجه (دفاتر امور مشاوران و کارشناسان و امور سازندگان و پیمانکاران) و دستگاه اجرائی ذیربط انتخاب‌ گردد.
وزارت برنامه و بودجه موظف است دستورالعمل لازم برای اجرای این ماده را با همکاری وزارت ‌خانه‌ های راه و ترابری، نیرو، مسکن و شهرسازی،‌ صنایع، صنایع سنگین و نفت تهیه و برای تصویب به کمیسیون فنی هیئت وزیران تسلیم نماید.

ماده 33 – در ارجاع کارهای ساختمانی یا تأسیساتی یا تجهیزاتی از طریق مناقصه یا طرق دیگر دستگاههای اجرائی مکلفند منحصراً از آخرین فهرستهای کلی و یا فهرست های خاص مربوط که وزارت برنامه و بودجه طبق مفاد این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ مینماید استفاده نمایند.

ماده 34 – کلیه کارهای مربوط به رشته‌ های عمومی یا اختصاصی مندرج در این آیین‌نامه به مناقصه گزارده میشوند و مبلغ آن با توجه به نوع کار از مبالغ‌ مندرج در جداول موضوع ماده 20 این آیین‌نامه بیشتر است باید از طریق مناقصه محدود با استفاده از فهرست‌ های کلی و با فهرست‌ های خاص تهیه ‌شده توسط وزارت برنامه و بودجه انجام گیرد.

ماده 35 – در فهرست‌ های کلی که هر سه ماه یکبار وسیله دفتر سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه و سازمانهای برنامه و بودجه استانها تهیه ‌و منتشر میشوند باید نکات زیر مشخص گردد:

الف – شرح کارها و عملیات مربوط به هر یک از رشته‌ هائی که اسامی پیمانکاران ذیصلاحیت در آن اعلام میشود.

ب – نام و مشخصات هر یک از پیمانکاران ذیصلاحیت در هر یک از رشته‌ ها.

ج – رتبه، مبلغ حداقل کار مناسب، مبلغ حداکثر کار مناسب یا مبلغ ظرفیت کل، مبلغ ظرفیت آماده بکار و حداکثر تعداد کار مجاز برای هر پیمانکار.

تبصره ۱ – پیمانکارانی که در چند رشته تعیین صلاحیت میشوند برای هر رشته از کار دارای مبالغ حداقل کار مناسب، حداکثر کار مناسب و نیز مبلغ ‌ظرفیت آماده بکار و حداکثر تعداد مجاز کار جداگانه هستند.

تبصره ۲ – از رقم ظرفیت آماده بکار در هر رشته بعنوان شاخص جهت تعیین فهرست اسامی شرکتهای واجد شرایط برای دعوت به کارهای آن رشته ‌استفاده میشود.

ماده 36 – در اجرای مفاد ماده فوق وزارت برنامه و بودجه باید جدولهائی تنظیم و در فهرستها درج نماید. در این جدولها باید برای هر رشته و مبلغ از کارها به تعداد کافی پیمانکار با رتبه و ظرفیت آماده بکار مناسب موجود باشد.

ماده 37 – برای تعیین پیمانکاران واجد شرایط جهت دعوت به مناقصه کارهای ساختمانی و تأسیساتی و تجهیزاتی در هر رشته و مبالغ مختلف آن باید ‌مناقصه‌ گزار اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ – از روی آخرین فهرست کلی با توجه به رشته کار مورد مناقصه نام پیمانکارانی را که مبلغ برآورد مورد مناقصه بین حداقل و حداکثر کار مناسب یا‌ ظرفیت کل آنها قرار میگیرد تعیین کند.

۲ – در فهرست فوق اسامی پیمانکارانی را که دارای تعداد کارهای مساوی و یا بیش از حداکثر تعداد کار مجاز خود هستند حذف نماید.

3 – از فهرست باقیمانده اسامی پیمانکارانی را که مبلغ برآورد مورد مناقصه از رقم ظرفیت آماده بکار آنان (موضوع ماده 9 و بند ج از ماده 34) کمتر‌است استخراج نماید.

4 – از فهرستی که به ترتیب مذکور در بند 3 تهیه میشود با رعایت بند 5 این ماده حداقل بیست و پیمانکار را برای دعوت به مناقصه انتخاب نماید.

5 – نکاتی که باید برای انتخاب پیمانکاران از فهرست بند 4 فوق رعایت شود عبارتست از:
الف – نحوه انجام کار قبلی توسط پیمانکار.
ب – اشتغال پیمانکار در محل یا مناطق مجاور به کار مورد مناقصه.
ج – قدرت تدارک ماشین ‌آلات و تجهیزات مناسب برای اجرای کار مورد نظر.

6 – در صورتی که تعداد پیمانکاران مذکور در بند فوق کمتر از بیست پیمانکار باشد کلیه آنها به استثنای پیمانکارانی که دستگاه اجرائی از طرز کار آنان (در قراردادهای قبلی اجراء شده توسط این پیمانکار در همین دستگاه اجرائی) رضایت ندارد باید به کار مورد مناقصه دعوت شوند.

7 – در صورتی که تعداد پیمانکاران مذکور در بند 3 کمتر از ده پیمانکار باشد و یا اینکه پیمانکاران قابل قبول مجری طرح کمتر از ده پیمانکار باشد‌ موضوع برای تهیه فهرست خاص طبق ماده 39 به امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه اطلاع داده میشود.

ماده 38 – در صورتی که مناقصه‌ گزار برای انجام مناقصه آخرین اطلاعات موضوع فهرستهای فوق را در اختیار نداشته و یا اعتبار فهرست‌ های مربوط‌ منقضی شده و یا آنکه خود مصلحت بداند میتواند فهرست پیمانکاران مورد نیاز مناقصه خود را از وزارت برنامه و بودجه درخواست نماید.

ماده 39 – هرگاه ماهیت کار مورد مناقصه از نظر مبلغ یا نوع یا رشته تخصصی در فهرستهای وزارت برنامه و بودجه پیش ‌بینی نشده و یا آنچنان باشد ‌که به تعداد کافی پیمانکار واجد شرایط برای دعوت به مناقصه در جداول فهرست‌ های منتشره موجود نباشد و نیز در حالتی که به تشخیص مشترک ‌وزارت برنامه و بودجه و مجری طرح استفاده از پیمانکاران نوع چهارم و پنجم (شرکتهای خارجی یا گروه‌ های پیمانکاری) ضرورت داشته باشد تهیه ‌فهرست خاص مصداق عمل یافته و در این حالت دستگاه اجرائی مربوط موظف است مقدمتاً موضوع و مشخصات و شرایط کار و شرایط احراز صلاحیت پیمانکاران و سایر اطلاعات لازم را با همکاری وزارت برنامه و بودجه معین و در روزنامه آگهی نماید.
درخواستها و مدارک داوطلبان و نیز مدارک و اطلاعات سایر پیمانکاران پیشنهادی طی کمیسیونی مرکب از نماینده تام‌ الاختیار مجری طرح و نماینده‌ دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه با توجه به مراتب مشروحه زیر بررسی و فهرست‌ های خاص مربوط تهیه و به دستگاه اجرائی ‌ابلاغ میشود:

الف – دستگاه اجرائی مربوط باید در هر مورد قبلا اطلاعات لازم درباره مشخصات و اسامی پیمانکاران پیشنهادی خود را به دفتر امور سازندگان و ‌پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه ارسال دارد.

ب – کمیسیون میتواند با توجه به ماهیت و اهمیت کار و برحسب مورد و در قالب ضوابط این آیین‌نامه ضوابط تکمیلی برای تعیین صلاحیت‌ پیمانکاران مورد نیاز موضوع فهرست خاص تعیین نماید.

ج – ظرفیت ارجاع کار و حداقل و حداکثر کار مناسب و نیز حداکثر تعداد کار محدودیتی برای تهیه فهرست خاص نخواهد بود.

د – در تهیه فهرست خاص حتی ‌الامکان از فهرستهای کلی منتشره و ضوابط آن باید استفاده شود.

هـ – در حالتی که دعوت از شرکتهای خارجی مطرح است کمیسیون میتواند نحوه استفاده و حدود وظایف آنها را معین نماید.

ماده 40 – حداکثر تعداد پیمانکاران مناسب برای دعوت فهرست‌ های خاص 20 و حداقل تعداد 10 پیمانکار تعیین میشود و اگر این تعداد پیمانکار ‌ذیصلاحیت موجود نبود میتوان به تعداد موجود اکتفا نمود.

ماده 41 – دستگاههای اجرائی و مهندسان مشاور موظفند در تهیه اسناد و مدارک مناقصه بخصوص کارهای بزرگ را بنحوی به قطعات مناسب و‌ قابل اجراء توسط پیمانکاران ایرانی تقسیم نمایند که با توجه به جدولها و فهرست‌ های کلی موضوع این آیین‌نامه حداقل پیمانکاران ایرانی واجد شرایط‌ برای کار مورد نظر موجود بوده و تهیه فهرست خاص ضرورتی نداشته باشد و بالعکس از تقسیم کارهائیکه ماهیتاً باید بطور یکجا واگذار شود جداً‌ احتراز نمایند تا نیاز به ارجاع بقیه کار بصورت الحاقیه و متمم و کار تکمیلی پیش نیاید.

ماده 42 – برای موارد مربوط به ارجاع کار با ترک مناقصه نیز رعایت صلاحیت و رتبه‌ بندی واحدی که کار به او ارجاع میشود برای رشته کار مربوط‌ ضروری می ‌باشد لیکن در این مورد و نیز در مورد مناقصه‌ های مشخص می‌ توان با تأیید دستگاه اجرائی و وزارت برنامه و بودجه از واحدهای رتبه‌ های ‌بالاتر (فارغ از رعایت رقم حداقل کار مناسب) و بدون محدودیت حداکثر تعداد کار برای ارجاع کار و یا دعوت به کارها استفاده نمود.

ماده 43 – دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه باید اطلاعات مربوط به کارهای در دست اجرای پیمانکاران و مقدار انجام شده از آن ‌و نحوه انجام آن را از دستگاههای اجرائی و مهندسان مشاور و پیمانکاران اخذ نماید و دستگاههای اجرائی و مهندسان مشاور و پیمانکاران نیز موظفند‌ اطلاعات خواسته شده مذکور را رأس مهلت مقرر به دفتر مذکور ارسال دارند. وزارت برنامه و بودجه بر اساس این اطلاعات هر سه ماه یکبار فهرست ‌پیمانکاران آماده برای دعوت به مناقصه و یا ارجاع کارها را بصورت فهرست‌ های کلی موضوع ماده 34 تهیه و منتشر می ‌نماید.

تبصره ۱ – با پیمانکارانی که اطلاعات مورد نیاز را در مهلت مقرر ارسال ننمایند و یا اینکه ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ مبادله پیمان اطلاعات صحیح‌ مربوط به آن را ارسال ننمایند مطابق ماده ۶۳ این آیین‌نامه رفتار میشود.

تبصره ۲ – مهندسین مشاور و دستگاههای اجرائی چنانچه اطلاعات لازم از کار دست اجراء پیمانکاران را در مهلت مقرر ارسال نمایند و این امر موجب‌ آن شود که پیمانکاری من غیر حق و یا خلاف آیین‌نامه در کاری که مستحق دعوت نبوده دعوت و برنده کار شود مسئول و پاسخگوی مجری طرح‌ مربوط خواهند بود و مطابق مقررات با مسئولین مختلف رفتار خواهد گردید.

ماده 44 – در مورد خرید کالاها و لوازم مختلف فنی مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی (خواه خارج یا داخل کشور) چنانچه صلاحیت فنی سازنده و‌فروشنده کالا مورد نظر باشد باید فهرست شرکتها و مؤسساتی که قرار است از آنها برای مناقصه دعوت شود در کمیسیون مشترک توسط نماینده دفتر‌ امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه و مجری طرح بررسی و از فهرست مورد تائید این کمیسیون برای مناقصه استفاده شود.

تبصره – در ارجاع کارهای موضوع این ماده از طریق ترک مناقصه نیز صلاحیت شرکت یا مؤسسه مورد نظر برای ارجاع کار و عقد قرارداد باید مورد تائید‌ مجری طرح و دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه باشد.

ماده 45 – در مورد مناقصه‌ های محدود موضوع ماده 44 فوق که برای خرید از سازندگان و فروشندگان خارجی استفاده میشود باید مشخصات فنی ‌کالای مورد نظر بنحوی تهیه شده باشد که لااقل سازندگان سه کشور مختلف بتوانند در مناقصه شرکت جویند.

ماده 46 – در مناقصه‌ های محدود موضوع ماده 44 فوق باید لااقل از ده سازنده و فروشنده ذیصلاحیت دعوت شود و چنانچه بنا به اطلاعات موجود در‌ سازمان این تعداد سازنده واجد صلاحیت موجود نباشد باید از طریق درج آگهی برای تعیین شرکت‌ ها و مؤسسات ذیصلاحیت اقدام و نتیجه امر در‌ کمیسیون مشترک موضوع ماده 44 بررسی گردیده سازندگان واجد شرایط انتخاب شوند.

ماده 47 – در صورتی که عملیات مربوط به کار مورد اجراء شامل دو یا چند رشته تخصصی باشند در این حالت رشته ‌ای که بیشتر حجم عملیات مربوط‌ به آن است رشته اصلی و رشته یا رشته دیگر تخصصی موجود در کار مورد نظر رشته فرعی نامیده میشود. در این حالت پیمانکار واجد شرایط برای‌ رشته اصلی به کار دعوت میشود و توصیه میگردد که از پیمانکاران ذیصلاحیت در رشته‌ های فرعی با توجه به حجم کار مربوط بعنوان همکار‌استفاده نماید.

ماده 48 – در صورتی که مبلغ عملیات رشته یا رشته‌ های فرعی بیشتر از یک چهارم کل برآورد کار باشد و نیز در کلیه مواردی که مبلغ کار هر رشته فرعی ‌بیش از 100 میلیون ریال است لازم است جهت ارجاع کار به یکی از دو طریق زیر عمل شود.

الف – اسناد و مدارک مناقصه پیمان بنحوی تهیه شود که قسمتهای اصلی و فرعی کاملا جداگانه قابل ارجاع و یا مناقصه‌ گزاری به پیمانکار باشد. در این‌ صورت در اسناد و مدارک فوق نحوه همکاری پیمانکار فرعی و اصلی با یکدیگر و حدود وظایف و مسئولیت هر یک از آنان در مقابل کارفرما و کار‌ مورد پیمان صریحاً روش میگردد.

ب- اسناد و مدارک مناقصه و پیمان بطور جداگانه برای کارهای اصلی و فرعی تهیه و کار مورد نظر بطور یکجا بین پیمانکاران ذیصلاحیت برای‌ رشته اصلی و شرکتهای ذیصلاحیت برای رشته فرعی که هر یک جداگانه پیشنهاد خود را تسلیم خواهند نمود مناقصه‌ گزاری و یا به آنان ارجاع میشود. در این حالت پیمانکاران رشته اصلی و فرعی (گروه همکار) هر یک به نسبت به مبلغ کار رشته تخصصی خود دارای مسئولیت میباشد و پیمان مربوط‌ به رشته تخصصی خود را امضاء و اجراء می ‌نمایند در این صورت نیز شرایط و نحوه حدود همکاری و مسئولیت هر یک در پیمان مربوط به آنها معین ‌میگردد.

تبصره 1 – وزارت برنامه و بودجه موظف است دستورالعمل نحوه ارجاع کار فرعی همراه با کار اصلی موضوع این ماده و نیز میزان و نحوه جبران‌ هزینه‌ های ناشی از همکاری پیمانکار اصلی و فرعی را تهیه و ابلاغ نماید تا جزو اسناد مناقصه و پیمان قرار داده شود.

تبصره 2 – در مواردی که پیمانکار اصلی در رشته فرعی کار مورد نظر نیز واجد صلاحیت است چنین پیمانکاری میتواند برای کار اصلی و فرعی بطور یکجا رأساً پیشنهاد بدهد.

فصل ششم – مقررات متفرقه

ماده 49 – پس از تعیین پیمانکاران ذیصلاحیت برای مناقصه لازم است دعوتنامه مربوط حداکثر ظرف 48 ساعت برای آنان ارسال و نسخه ‌ای از ‌دعوتنامه و اساسی منتخبین به وزارت برنامه و بودجه فرستاده شود.

ماده 50 – در متن دعوتنامه و در شرایط مناقصه باید مهلت پاسخ به دعوتنامه و نیز مهلت‌ های مربوط به خرید استناد، اعلام عدم تمایل در مناقصه و‌ افتتاح پیشنهادات مناقصه کاملا معین گردیده باشد.

ماده 51 – مدت لازم برای پاسخ به دعوتنامه‌ های مناقصه‌ های داخلی 10 روز و مناقصه‌ های بین ‌المللی 20 روز میباشد.

ماده ۵۲ – حداقل مدت مناقصه‌ های داخلی ۳۰ روز و مناقصه‌ های بین‌ المللی ۶۰ روز خواهد بود.

ماده 53 – پیمانکار موظف است در صورتی که مبلغ کار مورد مناقصه (با در نظر گرفتن کارهائی که برنده شده و یا قرارداد منعقد نموده ولیکن هنوز در‌فهرست‌ های وزارت برنامه منعکس نیست) از ظرفیت ارجاع کار و یا تعداد کار مجاز او تجاوز مینماید مراتب را کتباً به مناقصه گزار و دفتر امور ‌سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه اعلام نماید.
شرکت او در مناقصه موکول به تائید دستگاه مناقصه گزار و دفتر مزبور میباشد پیمانکاری که این مراتب را رعایت ننماید و پیشنهاد قیمت بدهد پیشنهاد ‌او از درجه اعتبار ساقط و برای بار اول مشمول اخطار کتبی و برای بار دوم تا شش ماه و در صورت تکرار تا یکسال از فهرست پیمانکاران وزارت ‌برنامه و بودجه حذف خواهد گردید.

تبصره – در مورد مناقصه‌ هائی که برای آن از طریق فهرست‌ های خاص اقدام میشود مراتب فوق مصداق نداشته و مناقصه‌ گزار باید موضوع را در ‌دعوتنامه به اطلاع پیمانکاران مورد دعوت برساند.

ماده 54 – پیمانکارانی که طی یک دوره سه ماهه بیش از سه مرتبه از مشارکت در مناقصه‌ ها خودداری نماید باید دلایل لازم را به وزارت برنامه و بودجه ‌ارائه نماید. وزارت برنامه و بودجه در این مورد بررسی و نحوه عمل با چنین پیمانکاران را بسته به مورد اعلام خواهد نمود.

ماده 55 – شرکتهائی که در مهلت‌ ها و مواعید مقرر از پاسخ به دعوتنامه و یا اعلام عدم تمایل به شرکت در مناقصه و یا تسلیم پیشنهاد خودداری ‌مینمایند برای بار اول مشمول اخطار کتبی و در صورت تکرار هر بار مشمول سه ماه محرومیت از ارجاع کار خواهد گردید.

ماده 56 – در صورتی که در مناقصه ‌ای دستگاه مناقصه ‌گزار یا کمیسیون مناقصه اطلاع حاصل نماید که پیشنهاد دهندگان تبانی کرده‌ اند مراتب را با‌ همکاری وزارت برنامه و بودجه بررسی و در صورتی که موضوع به اثبات برسد مناقصه مربوط باطل و نام پیمانکاران مربوط برای حداقل مدت دو سال از فهرست پیمانکاران حذف خواهد گردید.

تبصره – چنانچه به تشخیص وزیر دستگاه اجرائی در اثر تبانی ضرر به دولت وارد شده باشد مراتب باید برای تعقیب متخلفین و احقاق حقوق دولت به‌ مراجع ذیصلاحیت گزارش گردد.

ماده 57 – در صورتی که قبل از تحویل موقت کار دستگاه اجرائی و یا وزارت برنامه و بودجه اطلاع حاصل نمایند که پیمانکاری بدون داشتن مجوز و ‌دادن اطلاع تمام و یا قسمت عمده کار مورد قرارداد خود با آن دستگاه را به دست دوم واگذار نموده است در این صورت وزارت برنامه و بودجه و‌مجری طرح مراتب را مشترکاً بررسی و در صورت اثبات موضوع با پیمانکار طبق پیمان رفتار و وزارت برنامه و بودجه نام چنین پیمانکاری را برای ‌حداقل یکسال از فهرست‌ های خود حذف خواهد نمود.

ماده 58 – دستگاههای اجرائی موظفند بلافاصله پس از مناقصه ‌گزاری نسخه ‌ای از صورت جلسات کمیسیونهای مناقصه و افتتاح پیشنهادات و نسخه ‌ای ‌از قرارداد مربوط را به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند تا در ظرفیت اجرائی پیمانکاران ملحوظ گردد و چنانچه در این مورد به موقع اقدام ننموده و به ‌این ترتیب پیمانکاری خارج از ظرفیت خود در کاری برنده شود دستگاه اجرائی که کار پیمانکار را به موقع گزارش ننموده است مسئول و پاسخگو‌خواهد بود.

ماده 59 – در مواردی که از پیمانکاران و سازندگان خارجی دعوت میشود دعوتنامه مربوط برای نماینده آن در ایران فرستاده میشود لیکن از آنجائی که ‌اصولا روش و سیاست کلی عقد قرارداد و استفاده از پیمانکار و سازنده اصلی انجام دهنده کار میباشند در دعوتنامه نام پیمانکار و سازنده اصلی واجد‌ شرایط قید میگردد. بدیهی است پیشنهاد شرکت در مناقصه نیز باید توسط همان پیمانکار یا سازنده اصلی تهیه و تنظیم و تسلیم گردد و قرارداد مربوط‌ نیز با او منعقد خواهد گردید.

ماده 60 – هرگاه پیمانکاری که طبق این آیین‌نامه احراز صلاحیت و رتبه نموده است هر یک از شرایط مشروح در مواد این آیین‌نامه را از دست بدهد تا ‌انطباق مجدد او با ضوابط صلاحیت و رتبه او معلق و نام آن از فهرست‌ ها حذف میگردد.

ماده 61 – هرگاه هیئت مدیره و مدیرعامل شرکتهای پیمانکاری که حضور و یا امتیازات حاصله توسط آنها باعث صلاحیت و رتبه شده است از آن ‌خارج شوند، این افراد برای حداقل مدت یکسال نمیتوانند برای پیمانکاری دیگری که تقاضای صلاحیت و رتبه ‌بندی پیمانکاری مهندسی مشاور یا‌ مدیریت را دارد کسب امتیاز نمایند. در حالتی که پیمانکار اولیه دارای کار در دست اجرا می ‌باشد موظف است ظرف سه ماه اشخاص واجد صلاحیت ‌لازم را به جای آنان وارد نماید در غیر این صورت رتبه‌ بندی شرکت لغو و پس از اتمام کار در دست اجرای فعلی نیز تا مدت یکسال آن شرکت و شرکاء ‌و مدیران خارج شده از آن رتبه‌ بندی نخواهد شد.

ماده 62 – دستگاههای اجرائی طرف قرارداد پیمانکاران باید در پایان کار و هر زمانی که وزارت برنامه و بودجه درخواست میکند وضع پیمان و کیفیت ‌عملیات و نحوه کار و دقت و صحت عمل پیمانکار و سایر مراتب دیگری را که وزارت برنامه و بودجه معین مینماید مورد ارزشیابی قرار داده و مراتب ‌را طی فرمهای مربوط برای اعمال در رتبه ‌بندی پیمانکار به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارد. وزارت برنامه و بودجه نتایج این ارزشیابی را در ‌صلاحیت و رتبه ‌بندی پیمانکار تأثیر میدهد.

ماده 63 – پیمانکاران ملزم به رعایت مفاد این آیین‌نامه و دستورالعمل ‌ها و بخشنامه‌ های صادره بر اساس آن هستند و همچنین باید اطلاعات خواسته‌ شده و نیز تغییرات حاصله در کلیه عوامل مؤثر در رتبه ‌بندی و کار دست اجرای خود را حداکثر ظرف یک ماه به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند. در ‌صورتی که این اطلاعات را به موقع ارسال ننمایند و یا مقررات مذکور را رعایت نکنند نام آنها حداقل برای مدت شش ماه از فهرست‌ های وزارت برنامه و‌ بودجه حذف میشود.

ماده ۶۴ – دستگاههای اجرائی کار بصورت امانی را طبق آیین‌نامه‌ ای که به تصویب کمیسیون فنی هیئت وزیران خواهد رسید انجام میدهد.


ماده ۶۵ – سایر مقررات ارجاع کار به پیمانکاران به جز مواردی که در دستورالعملهای وابسته به این آیین‌نامه و یا قانون برنامه و بودجه و آیین‌نامه‌ های آن ‌برای آن حکمی معین نگردیده است تابع قانون محاسبات عمومی، آیین‌نامه معاملات دولتی و دیگر مقررات عمومی دولت می باشد.


ماده ۶۶ – وزارت برنامه و بودجه مجاز است در قالب مفاد این آیین‌نامه در صورت لزوم دستورالعمل‌ ها و بخشنامه‌ ها و فهرست‌ های مربوط را تهیه و به ‌دستگاههای اجرائی ابلاغ نماید.


ماده ۶۷ – با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه کلیه ضوابط و مقررات قبلی تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران و نیز فهرست‌ های منتشره بر اساس ‌آنها از درجه اعتبار ساقط است و منحصراً برای تشخیص صلاحیت پیمانکاران ارجاع کارها باید از مقررات این آیین‌نامه استفاده شود.


ماده ۶۸ – وزارت برنامه و بودجه بنا بر وظیفه‌ ای که در امر تشخیص صلاحیت پیمانکاران بر عهده دارد موظف است ظرف مدت یکسال فهرست‌ های‌ مورد نیاز را بر اساس این آیین‌نامه تهیه و به دستگاههای اجرائی ابلاغ نماید.


ماده ۶۹ – دستگاه رسیدگی کننده به صلاحیت پیمانکاران محلی و انتشار فهرست‌ های مربوط به آن، سازمانهای برنامه و بودجه استانها و دستگاه‌ رسیدگی‌ کننده به صلاحیت پیمانکاران سراسری و اختصاصی و انتشار فهرست آنها، دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه می ‌باشد.


ماده 70 – در خلال مدتی که فهرست‌ های پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده محلی و یا سراسری و اختصاصی تهیه و منتشر نشده است دستگاههای‌ اجرائی باید برای تعیین پیمانکاران مورد نیاز کارهای خود حسب مورد با سازمانهای برنامه و بودجه استانها و یا دفتر امور سازندگان و پیمانکاران وزارت برنامه و بودجه مکاتبه نمایند و واحدهای مزبور موظفند پیمانکاران مورد نیاز کارهای مربوط را بر اساس اصول و ضوابط این آیین‌نامه و با ترتیب عمل‌ بر اساس مفاد ماده 39 آن (تهیه فهرست‌ های خاص) تعیین و به دستگاه ذیربط معرفی نمایند.