لایحه قانونی راجع به تاسیس وزارت آب و برق

تاریخ انتشار: ۱۳۴۳/۰۲/۰۵

ماده 1) بمنظور حداکثر استفاده از منابع آب و تامین برق کافی برای مصارف شهرها و روستاها و نیازمندیهای کشاورزی و صنعتی کشور وزارت‌ آب و برق با تشکیلات لازم برای انجام وظایف اساسی زیر تاسیس میشود: ‌
الف . تهیه و اجرای برنامه ها و طرح‌های مربوط بتامین آب و انتقال آن بمراکز عمده مصرف.
ب . اداره تأسیساتی که طبق بند «‌الف» این ماده ایجاد میشود و بهره‌ برداری از آنها.
ج . نظارت بر نحوه استفاده از منابع آب کشور.
د . نظارت بر نحوه جاری ساختن فاضل آب شهرها و واحدهای صنعتی.
هـ . تهیه و اجرای برنامه ها و طرح‌های تولید و انتقال نیرو بمنظور تاسیس مراکز تولید برق منطقه ای و ایجاد شبکه های فشار قوی سراسر کشور.
و . اداره تاسیسات برق که طبق بند «هـ» این ماده ایجاد میشود و بهره‌ برداری از آنها.
ز . نظارت بر نحوه استفاده از نیروی برق. ‌


ماده 2) سازمان آب تهران و بنگاه برق تهران و بنگاه مستقل آبیاری و سازمان برق ایران و سایر سازمانهای دولتی که برای احداث و بهره‌ برداری از‌ سدها و منابع آب و برق کشور بوجود آمده‌ اند طبق اساسنامه و مقررات خاص خود اداره بهره‌ برداری خواهند شد.
وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ و‌ مؤسسات دولتی و شهرداری تهران و سازمان برنامه در مؤسسات مذکور تدریجا طبق تصویبنامه هیئت وزیران بوزارت آب و برق واگذار خواهد شد.
تغییرات لازم در اساسنامه سازمانهائی که وظایف آنها به وزارت آب و برق واگذار میشود به پیشنهاد وزارت آب و برق و تصویب هیئت وزیران بعمل ‌خواهد آمد.


ماده 3) بوزارت آب و برق اجازه داده میشود که در اجرای وظایف موضوع بندهای الف . ب . هـ . و . ماده یک این قانون مؤسساتی را که طبق ‌اصول بازرگانی اداره خواهند شد بوجود آورد.
اساسنامه مؤسسات مزبور از طرف وزارت آب و برق تهیه و به تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین خواهد رسید.


ماده 4) آیین‌نامه های اجرائی این قانون توسط وزارت آب و برق تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا گذارده خواهد شد


ماده 5) دولت مامور اجرای این قانون میباشد.


لایحه ‌قانون فوق که مشتمل بر پنج ماده است و در جلسه عصر پنجشنبه بیست و دوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و دو شمسی به تصویب مجلس‌ شورای ملی رسیده بود در جلسه دوشنبه بیست و ششم اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و دو شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.

رئیس مجلس سنا – مهندس شریف امامی