لایحه راجع به تسویه حساب مالیاتهای معوقه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۶/۳۱

مصوب ۱۳۳۱/۵/۳۰


برای تسویه حساب مالیات های معوقه مواد ذیل را مقرر میدارد:
از تاریخ تصویب این لایحه به وزارت دارائی اجازه داده میشود برای تسویه حساب مالیاتهای معوقه از سالهای قبل تا آخر سال 1330 اعم از‌ اینکه قطعی شده و لاوصول مانده (‌ولو اینکه برای وصول بمرحله اجرائی رسیده باشد) یا اینکه قطعی نشده و در هر مرحله‌ای باشد، کمیسیونی بعنوان کمیسیون حل اختلاف مالیاتی در وزارت دارائی تشکیل و بدهی مالیاتی مؤدیان را با رسیدگی به پرونده مالیاتی و اطلاع از سوابق امر و رعایت‌ حفظ حقوق حقه دولت با در نظر گرفتن اوضاع و احوال از طریق کدخدامنشی و بدون توجه به قوانین مربوطه و آیین‌نامه های وابسته به آن تعیین نموده و برای وصول به اداره مربوطه ابلاغ نمایند. رأی‌ کمیسیون مزبور قطعی و غیر قابل واخواهی و تجدید نظر خواهد بود.

[‌لایحه قانونی متمم ‌لایحه قانونی راجع به حسابهای معوقه مالیاتها:
برای تسویه حساب های معوقه مؤدیان مالیاتی در تهران سه کمیسیون حل اختلاف تشکیل میشود که بشرح تبصره ماده اول لایحه مذکور هر کمیسیون ‌پنج نفر عضو خواهد داشت. سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل.
ضمناً وزارت دارائی میتواند لدی‌الاقتضا برای پیشرفت کار در مرکز و‌ شهرستانها به تعداد کمیسیونها اضافه نماید.]

تبصره یک – کمیسیون از سه نفر تشکیل دو نفر مأمور عالیرتبه وزارت دارائی و یک نفر مأمور وزارت دادگستری انتخاب وزراء هر یک از وزارتخانه های و آراء ‌و تصمیمات متخذه به اتفاق یا به اکثریت آراء نافذ و قطعی است.

2 – در مرکز استانها و شهرستانها نیز کمیسیونهائی مرکب از دو نفر کارمند واجد صلاحیت دارائی و یک نفر از دادگستری با انتخاب پیشکار دارائی یا رئیس دارائی ‌و وزارت دادگستری بعمل میآید.

۳- پرونده‌های معوقه در بخش ها باید بمرکز شهرستانها احاله و مورد رسیدگی کمیسیون قرار گیرد.

۴- کمیسیونها می‌توانند در صورت تسلیم مؤدی به پرداخت مالیات تعیین شده از طرف کمیسیون از تمام یا قسمتی از جرائم و زیان دیرکرد ‌صرف نظر نمایند.

5 – هر گاه پس از صدور رأی کمیسیون ها و ابلاغ آن مؤدی حاضر به پرداخت نگردید کمیسیون می‌تواند در صورتی که اموالی برای مؤدی سراغ‌ داشته باشد دستور بازداشت اموال او را بدهد و چنانچه دسترسی باموال او نباشد دستور بازداشت خود مؤدی را صادر نماید.

6 – برای حق‌الزحمه اعضاء کمیسیونها صدی یک مالیات های مورد رأی که در هر محلی بمرحله وصول رسیده باشد در آخر هر ماه بین اعضاء کمیسیون همان محل و کسانی که در پیشرفت امر تشریک مساعی نموده اند با تصویب وزارت دارائی تقسیم میگردد.

7 – کمیسیونها در مرکز و شهرستانها موظف هستند پس از پرداخت مالیات تعیین شده از طرف مؤدی فوراً مفاصانامه بمؤدی تسلیم و بموضوع‌ خاتمه دهند.

8 – مفاد این لایحه از اول شهریور ماه 1331 تا آخر بهمن ماه سال جاری باید بموقع اجراء گذاشته شود و وزارت دارائی مسئول اجرای آن میباشد.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد 1331 لایحه راجع به تسویه حساب مالیات های معوقه مشتمل بر 8 ماده و یک تبصره میشود.

نخست وزیر – دکتر محمد مصدق