قانون اجازه تشکیل مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با مشارکت دولتهای فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی‌ ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۳/۲۸

مصوب 1374,02,26


ماده واحده – به وزارت نیرو (‌سازمان تحقیقات منابع آب) اجازه داده می‌شود که با مشارکت مرکز هماهنگی‌های علمی خزر وابسته به آکادمی علوم‌ فدراسیون روسیه مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر (‌مازندران) را تشکیل دهد. اساسنامه مرکز یاد شده به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
 ‌ همچنین سایر دول ذیعلاقه حاشیه دریای خزر می‌توانند به عنوان اعضای جدید مرکز فوق با تصمیم مشترک دولتهای مؤسس و اصلاح اساسنامه،‌ عضو مرکز شوند.


صورت جلسه مورخ 26 فروردین سال 1372 (15 آوریل 1993)

بر اساس تصمیمات متخذه در دومین اجلاس کمیسیون دائمی و فرعی همکاریهای علمی و فنی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در‌نوامبر سال 1992 و در ادامه مذاکرات انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده در طول ملاقات میان دوره‌ای گروه کاری دریای خزر در تاریخ 30 بهمن ماه‌ لغایت 6 اسفند ماه سال 1371 (‌مطابق 25- 19 فوریه سال 1993) در زوینیگراد روسیه جلساتی از تاریخ 19 لغایت 26 فروردین سال 1372 (‌مطابق 25-8 آوریل 1993) در شهر ساری با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار و نتایج حاصل به شرح زیر می‌باشد:
 1 – مؤسسین مرکز مشترک مطالعات و تحقیقات دریای خزر مفاد اساسنامه را که در آن فعالیت‌های مرکز مشخص گردیده با جزئیات کامل مورد بررسی‌ قرار داده و در مورد مفاد آن توافق نموده و آن را امضاء نمودند که به صورت پیوست شماره 1 این صورتجلسه ارائه می‌گردد.
 2 – اساسنامه مذکور پس از تصویب مراجع ذیربط در دو کشور تنفیذ خواهد شد.

مؤسس: از طرف جمهوری اسلامی ایران
مؤسس: از طرف فدراسیون روسیه
 ‌ مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات منابع مرکز هماهنگی‌های علمی دریای خزر
 ‌ آب دریای خزر وزارت نیرو (caspy) آکادمی علوم روسیه
‌جمهوری اسلامی ایران – رضا حدادیان
گ – و – ورپایف


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 7/3/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری