اعطای اجازه کشت تریاک فقط به اشخاصی که مقررات را مراعات نمایند از سال ۱۳۱۸

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۷/۱۷

شماره: 48138 – 1318/07/17


هیئت وزیران در جلسه 16 /7 /18 بنا بر پیشنهاد شماره 20170 وزارت دارائی تصویب نمودند که برای جمع آوری کامل محصول تریاک و جلوگیری از قاچاق در نقاطی که کشت تریاک مجاز باشد از سال 1318 فقط به اشخاصی اجازه کشت داده شود که مقررات ذیل را مراعات نمایند اعم از آنکه مالک بوده باشند یا مستاجر یا متولی.
در تمام مدت تیغ زدن و جمع آوری و نگاهداری تا تحویل به مامورین خرید مالک یا مستاجر یا متولی باید شخصا در ملک حضور یافته و یا اینکه نماینده تعیین نماید که اطمینان کامل از لیاقت او در انجام این مقررات داشته باشد- البته بهمان اندازه که ملک وسعت دارد باید به همان اندازه نماینده بگمارند و هیچگونه عذری از این جهت پذیرفته نیست.
در صورتی که مالک- مستاجر و یا متولی نتواند شخصا برای اجرای مقرراتی که بعهده مالک تعیین گردیده در ملک حضور بهمرساند و انجام وظایف بعهده نمایندگانی محول شود خلافی که از آنها سرزند در حکم خلافی است که از ناحیه خود مالک سرزده باشد و مشمول جرائم مقرره خواهد بود.
در صورتی که دهکده مالکین متعدد داشته باشد دو سهم هر یک مفروز باشد هر مالکی باید مقررات فور را نسبت بسهم خود تعهد کند مگر اینکه بخواهند جمعا یا یک عده از آنها با هم این مقررات را اجراء کنند اگر ملک مشاع باشد مالکین میتوانند از بین خود یک نفر را برای اجرای مقررات معرفی نمایند. البته مسئولیت انجام مقررات بعهده نماینده مزبور بوده و درباره سایر مالکین نیز نافذ خواهد بود.
مالکین و زارعینی که بخواهند مبادرت به کشت تریاک نمایند باید در اظهارنامه‌های چاپی که توسط مامورین دارائی در دسترس آنها گذاشته میشود مقدار کشت و نام دهکده را نوشته با تعهد مقررات برای صدور اجازه کشت بمامورین دارائی محل تسلیم نمایند.
مالکین و زارعین دهاتی که در کشت تریاک مجاز بوده و قبل از تسلیم اظهارنامه شروع بکشت نموده باشند باید فورا بمامورین دارائی مراجعه و تا آخر آبان اظهارنامه بسپارند و اجرای مقررات را تعهد کنند و الا کشت آنها بدون اجازه تلقی و معدوم خواهد شد.


تعهدات مالک از این قرار است:
 1- مالک باید در موقع تیغ زدن خشخاش و گرفتن شیره مراقبت نماید که تمام حاصل بدون تفریط و ریخت و پاش جمع آوری شود.
 2- مالک باید تعهد نماید بعنوان دستمزد عمله و سرقاشقی و پس کاردی و بخشش و امثال آنها شیره تریاک بکسی داده نشود.
 3- مالک باید تعهد نماید حتی الامکان از ورود اشخاص متفرقه مانند گدا و درویش و خوشه‌چین در مزارع و آبادی جلوگیری نموده نگذارد کسی از زمینهای تریاک کاری پسکی و پلکی کند.
 4- در دهکده انباری فراهم و آماده کند که از هر حیث محکم و مطمئن بوده و شیره‌های حاصله را در آنجا حفظ نموده نمایند خود و کدخدا و دو نفر از معتمدین صحیح العمل را بحفاظت بگمارد بقسمی که تصرف در ظروف شیره از طرف زارعین ممکن نبوده و دستبردی نیز از طرف اشخاص خارجی میسر نگردد.
 5- اگر مقرر و ابلاغ شده باشد که مامورین دارائی برای خرید تریاک به آن دهکده میآیند تا ورود مامورین خرید شیره را مظبوط و محفوظ نگاهداری و بموجب صورت مجلس به آنها تحویل دهد و اگر مرکز ثابتی در نقشه دیگری برای خرید معین و اعلام شده باشد تریاکها را بموجب بارنامه مخصوصی که عده ظروف و وزن هر یک را معین کند بهمراهی نماینده مسئول خود بمحل خرید بفرستد.


جرائم تخلف

 1- تخلف از مراعات هریک از مقررات 2 و 3 در سال اول موجب ضبط صدی ده بهای سهم مالکانه محصول تریاک بنفع دولت خواهد بود در سال دوم صدی بیست و پنج و از سال سوم ببعد صدی پنجاه بهای سهم مالکانه ضبط میشود.

2- تخلف از مراعات هر یک از مواد 1- 4- 5 در سال اول موجب ضبط ربع و در سال دوم نصف بهای سهم مالکانه محصول تریاک خواهد بود از سال سوم ببعد تا وقتی تخلف تکرار شود تمام بهای سهم مالکانه ضبط خواهد شد.

3- در صورتی که عدم مراعات مقررات فوق موجب قاچاق شود علاوه بر دریافت جرایم مشروحه با مرتکب و معاون و شرکاء او طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق رفتار خواهد شد.

4- در صورتی که مقررات فوق ظاهرا مراعات ولی صع الوصف قاچاقی در دهکده گرفته شود و تکرار باید از سال سوم دهکده از کشت محروم خواهد شد و اگر مقررات فوق اصولا مراعات نشده باشد علاوه بر جرائمی که برای تخلف مقرر شده محرومیت از کشت تریاک از سال دوم اعلام خواهد شد. 

مامورین خرید برای هر یک از تخلفاتی که مشاهده نمایند باید صورت مجلس تنظیم کرده بامضاء شهودی برسانند در صورتی که مالکین منکر تخلفاتی باشند که به آنها نسبت داده شده برای رسیدگی به رئیس دارائی محل مراجعه خواهند نمود. اگر جریمه تا میزان یک ربع بهای سهم مالکانه باشد قضاوت رئیس دارائی و فرماندار محل ارجاع میشود در حکم کمیسیون قاطع خواهد بود- وزارت دارائی مامور اجرای این مقررات است.

نخست وزیر . محمود جم